Annons

Var framkalla och skanna 120/220-film billigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_K

Avslutat medlemskap
Tjena!

Får i veckan en mellanformatskamera och funderar på hur jag ska göra för att framkalla och skanna.

-Ska man lämna in för framkallning och skanning? Var gör man då detta bäst och billigast? (Bor i Göteborg)

-Ska man lämna in för framkallning och köpa en skanner?

-Kom gärna med förslag på hur man kan göra på andra bra och billiga sätt.

Tack på förhand!

Mvh Erik

Vid Stampen i Göteborg finns RP Fotolab som framkallar och ger kontaktkarta. Fotokompaniet på Kungsgatan tar emot dina filmer och skickar dem till Diabolaget för framkallning. Priserna både hos Diabolaget och hos RP verkar ha gått upp dock. Jag har på senare år lämnat in mina 120-filmer hos den lokala fotohandlaren som tar omkring en femtilapp för framkallning och sedan skannat själv hemma.

Jag har på senare år lämnat in mina 120-filmer hos den lokala fotohandlaren som tar omkring en femtilapp för framkallning och sedan skannat själv hemma.[/QUOTE]

Var ligger din lokala fotohandlare?
MVH David.

Epson V700 är nog den scannern jag rekommenderar till mellanformat.

Framkallning RP fotolabb vid Stampen. Kör du rabatt kupongerna så kommer du ner i pris om du kör dia.

Jag lämnar in min film till Expert på Avenyn i Göteborg. Får tillbaka filmen efter ett par timmar. Scannar sedan med Epson V500 Photo som jag tycker är en utmärkt scanner till ett bra pris

Mina erfarenheter av "maskinskannad" film är dåliga. Med maskinskannad menar jag skannad direkt i lokala fotohandlarens labb. Jag rekommenderar också att du skannar själv med en Epson-skanner. Jag har en 4990 som jag tycker är riktigt bra. Enda dåliga är att den får fnatt ibland och måste startas om. Då blir oftast skanningen bara skit, så den måste också göras om. Vilket man kan missa vid skanningstillfället och får ta fram och montera negen igen...

Var i Uddevalla ligger fotoquick? Är inte det en internetaffär? Kostar det bara 50kr för en 120-rulle? Ja, det var la det jag undra. Har inte riktigt koll på fotohandlarna i uddevalla.
MVH David.

Fotoquick ligger på Kungsgatan och är sammanslaget med nån mobiltelefonförsäljningskedja numera. Det var några månader sedan jag var där men då framkallade de i alla fall fortfarande själva neg färgfilm till pris som ovan.

Jag måste väcka denna tråden till liv igen :) Finns det nåt riktigt billigt ställe i göteborg där man kan lämna in sina småbildsrullar och få papperskopior billigt billigt billigt..? Låga krav på kvalite.??

Hörde att Japanphoto var billiga för nåt år sen.. framkallar de fortfarande småbildsfilm med kopior?

/Danne

Jag måste väcka denna tråden till liv igen :) Finns det nåt riktigt billigt ställe i göteborg där man kan lämna in sina småbildsrullar och få papperskopior billigt billigt billigt..? Låga krav på kvalite.??

Hörde att Japanphoto var billiga för nåt år sen.. framkallar de fortfarande småbildsfilm med kopior?

/Danne

Har du kollat med "Fotokompaniet" på Kungsgatan?
De verkar bra.
MVH David.

Jag framkallar i stort sett all min film hos Crimson. När jag inte har bråttom väljer jag deras stand by-alternativ. Då kostar framkallningen 55:- - 20% + moms =någonstans runt 50-60:-. Frakt tillkommer, men ofta framkallar jag flera rullar vilket medför att fraktkostnaden slås ut på flera filmer.

Skanna gör jag själv med en Canon 8800f. Den kostade runt 1900:-. Den skannar neg., dia och mellanformat. Inte den bästa skannern på marknaden, men likväl mycket prisvärd.

De bilderna som blir bra låter jag närmaste fotolabb skriva ut. Ibland kan de inte skriva ut i 6x6 men då kan man ta med vita kanter och sedan klippa till bilderna i efterhand.

/Johan
www.mudride.com

Glöm inte att Crimson kör 15% rabatt på alla beställningar av kopior på nätet i sommar. Man kan spara mycket pengar där.

Jag lämnar in på fotobutiken på Hornsgatan. 55 kr/rulle oavsett format, och du kan få dina grejor på en timme om du har tur.

Annars är det Crimson som gäller.

Scanna 120 film

Jag har använt Nikon Super coolscan 9000 ED sedan 2007 och är mycket nöjd.
Den tar original upp till 6x9.

Jag köpte min som demo-ex från Cameta Camera i New York för ca $1800 när
kronan var stark i förhållande till USD.

För mellanformat behöver man negativhållaren med glas, det är nästan
omöjligt att få skärpa över hela bildytan annars.
Jag skulle vilja rekommendera scanning i 16 bitars färgdjup, i synnerhet
om man scannar svartvita neg. Däremot kan man enligt min erfarenhet gå ned
lite i upplösning när man scannar mellanformat; jag brukar använda 3200 bpi,
vilket fortfarende ger kornskarpa inscanningar. En tiff-fil tar då ca 300MB
och en jpg ca 10-20MB (man behöver rejält med diskutrymme).
Carl-Olof Almbladh

Rent ekonomiskt kanske inte en Nikon Coolscan är att rekommendera, om man inte är proffsfotograf (fast fotar man ens med film då?).

Vilket leder till flatbäddsskannrar som Epson Perfection V500 osv. De kostar 10 gånger mindre än neggskannrar (för mellanformat), men så mycket sämre är de ju inte.

Crimsons skanningtjänst är för fjuttig tycker jag. Väldigt ovärt pengarna.

Rent ekonomiskt kanske inte en Nikon Coolscan är att rekommendera, om man inte är proffsfotograf (fast fotar man ens med film då?).

Vilket leder till flatbäddsskannrar som Epson Perfection V500 osv. De kostar 10 gånger mindre än neggskannrar (för mellanformat), men så mycket sämre är de ju inte.

Crimsons skanningtjänst är för fjuttig tycker jag. Väldigt ovärt pengarna.

Har själv både Epson 4990 & Nikon ED5000. Nikon scannern är på en annan nivå än Epson men jag tycker själv att man klarar sig långt med Epson när man scannar mellanformat eller alla andra konstiga filmformat som har funnits.

Rekommenderar att du tittar på Epson V700 som ger mycket scanner för pengarna.

Själv så använder jag min Epson 4990 för att volym scanna lite äldre negativ och tycker att kvalitet är tillräckligt bra där. Vill jag ha bättre kvalitet så scannar jag om det på Nikon scannern.

Kör även med Epsons egen programvara när jag scannar och den har jag uppdaterat till senaste version från deras USA site för jag tycker den hittar färgerna rätt på äldre negativ.

Däremot kan man enligt min erfarenhet gå ned
lite i upplösning när man scannar mellanformat; jag brukar använda 3200 bpi,
vilket fortfarende ger kornskarpa inscanningar. En tiff-fil tar då ca 300MB
och en jpg ca 10-20MB (man behöver rejält med diskutrymme).
Carl-Olof Almbladh

Jag håller med om din rekommendation att gå ned lite i upplösning när man skannar större filmformat, men att välja 3200 DPI är inte speciellt lyckat. En diaskanner har en fast upplösning, 4000 DPI i fallet med Nikon Super Coolscan 9000 ED, så det som sker om vi väljer en lägre upplösning är att skannern läser av bilden med full upplösning för att sedan interpolera ned den till din valda storlek. Ett förfarande som inte är optimalt ur kvalitetssynpunkt, men bildfilen blir förvisso mindre.

Skall vi gå ned i upplösning skall vi välja en upplösning som är jämt delbar med maxupplösningen, i Nikonskannerns fall 2000, 1000, 500 osv. Då kan nämligen skannern gruppera pixlarna två och två (tre och tre, fyra och fyra osv.). Vi slipper då interpoleringssteget och utnyttjar därmed skannern optimalt, interpoleringen överlämnas sedan bäst till bildredigeringsprogrammet som oftas gör ett betydligt bättre jobb.

120 film

Hej! Jag förstår inte riktigt vad dealen med 120 film är, kan man inte bara fota färg, skicka in det till crimson och så få hem det på papper?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar