Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var finns den där exponerningssimulatorflickan med vindhjulet?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
För ett tag sedan (2 år kanske?) såg jag här på FS en artikel om en sida eller nåt där man kunde förändrar olika parameter (bländare, exponeringstid osv) och sen se hur bilden då hade blivit. Motivet var en flicka med ett vindhjul.
Någon som känner igen det här? Jag vet inte ens vad jag skulle använda som sökord. Hur hittar jag tillbaka till den där sidan?

Den där simulatorn var väldigt bra gjord. Den ska jag presentera för nybörjare. Synd att det inte fanns flera motiv. Hade gärna haft andra, mörkare, scenarion.

En konstig grej var dock att man valde ljusförhållande själv utan att för den delen se någon skillnad på bilden i sökaren. Det såg soligt ut hela tiden.

Kanske att det borde funnits så man även kunde vinkla kameran inom ett visst omfång. Man får alltid beröm oavsett komponering så detta är främst en simulator med feedback för exponering. Inget fel med det men ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar