Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vanligt regnparaply till foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikrollman

Aktiv medlem
Jag håller på att införskaffa lite utrustning till mina hot shoe-blixtar och ska nu ha ett stativ, ett stativfäste och ett paraply. Jag gissar att det blir ett 2 meters-stativ och stativfäste från kaffebrus (om inte någon vet nåt billigare?), men jag skulle gärna vilja ha tag i ett paraply som fäller ihop sig på det sätt som små regnparaplyn gör. Jag vet att Westcott säljer ett sådant, men att få tag på det i Sverige lär ju inte vara det lättaste.

Därför undrar jag om det skulle fungera med ett vanligt regnparaply och om någon vet var man får tag på ett vitt sådant.

/Fredrik
 
Varför vill du köpa just från Sverige? Jag tror det bästa är att beställa ett Westcott utomlands ifrån. Blir säkert både billigare och enklare än att modifiera ett regnparaply.

Angående färgen på paraplyet skulle jag rekommendera silver istället för vitt, då det reflekterar mer ljus när man använder hot shoe-blixtar, vilka generellt är ganska ljussvaga.
 
Jag köpte fyra 84cm paraplyer silver direkt från tillverkaren i Kina via eBay. Detala lika mycket för alla fyra som ett kostar i Sverige.
 
Det kommer funka bra med vita 'shoot through', ljuset blir mjukare om du nu är ute efter det dock. Dessutom kan du ställa dom närmare tex en modell än vad du kommer med ett reflekterande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.