Jag gjorde en "marknadsanalys" i vintras, innan jag köpte min EOS 400D. Jag har fotograferat i 35 år, digitalt de senaste 7. Mina kriterier vid "utvärdering" handlade om
- bildmässig kvalitet (megapix, sensorstorlek, RAW-format)
- byggkvalitet på kameran
- hanterbarhet / smidighet
- tillgång till optik
- pris
Jag tycker valet är enkelt. Mellan EOS 30D och 400D så vinner 400D, förutsatt att Du inte har för stora händer! Kameran är kompakt, så har Du riktigt stora labbar så kan det bli för pilligt.
Det finns ingen bild Du kan ta med 30D som Du inte kan ta med 400D. Rent tekniskt är 400D med sina 10 megapix APS-C -sensor och sin bevisade (många tester vittnar) brusfrihet en superb kamera. Lägg därtill att Du slipper några hekto att bära på! Det är god chans att Du tar fler bra bilder med 400D än med 30D. Den kanske hänger med vid fler tillfällen, eftersom den är betydligt smidigare. På den här nivån får Du en tekniskt bra kamera hur Du än väljer, se därför till hanterbarhet.
Ytterligare en sak som talar för 400D är priset. Långsiktigt är ingen kamera "framtidssäkrad" idag. Det här är en typ av produkt som fortfarande är under utveckling. Då kan det vara klokt att inte lägga alltför stora pengar på kameran, utan istället räkna med att den är omodern om ett antal år.
Köper Du inte en 400D så kanske Du istället ska kika på 5D, för att få fullstor sensor. Men då handlar det om 25 papp för kamerahuset, dvs en helt annan affär. Det är kanske roligare att ha en 5D, men bilderna blir nog inte så mycket bättre som utrustningen blev dyrare.