Annons

Valet i kvalet - Antingen 30D eller 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Lasse C skrev:
Hej!

Det här med stor skillnad på brus i råbilderna väckte mitt intresse. Jag avskyr nämligen brus. Men då menar jag brus som är påtagligt i de färdiga bilderna, inte sådant brus som man nästan måste leta efter.

Om man tittar på jpeg-bilderna från kameran och dpreviews brusdiagram, så verkar brusnivån vara jämförbar mellan 400D och 350D (http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page17.asp).
Å andra sidan så verkar inte 400D ge speciellt mycket större detaljupplösning.
Det kan i sammanhanget vara värt att tänka på att jpeg från D80 är MINDRE brusiga än såväl de från 350D som de från 400D. Med detta menar jag att man kan få en brusig bild att bli brusfri genom brusreducering. Det finns dock en associerad kostnad.
Det verkar också vara så att 400D har brusreducering, vilken förefaller starta redan vid iso100.
Jag har inte en aning om 350D har sådan brusreducering, men jag antar att den INTE har det. Det kan mycket väl vara så att orsaken till att 400D inte uppvisar mer brus i jpeg beror av brusreduceringen.
http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS400D/page18.asp ser man hur mycket brus det är i 400Ds råbilder som konverteras till jpeg med råkonverteringsprogram.


Hur stor skillnad handlar det om på ett ungefär?
Och hur blir det efter råkonverteringen? Är 400Ds bilder klart brusigare då också?
Jag har ingen erfarenhet av att fota i RAW, men jag har läst att man kan jobba en del med bruset redan vid råkonverteringen.

Jag har inte en susning om hur stor skillnaden är. Men jag har mycket svårt att tänka mig att 350D eller 30D skulle ha lika brusiga råbilder som 400D, men det.är naturligtvis inte omöjligt. Det skulle vara intressant om någon som har 350D/30D och 400D kunde göra en jämförelse.
jpeg-bilderna från 400D är som sagt inte brusiga, medan de med råkonverterade bilderna är ganska ordentligt brusiga.

Vad har då detta för betydelse? Vad gäller jpeg från kameran så kan man förmoda att dessa hade varit bättre om råfilerna haft högre kvalitet. Nu verkar det inte spela så stor roll eftersom de har samma brusnivå som 350D, å andra sidan så har de inte heller signifikant högre detaljnivå.
För de som vill fotografera i rå med de fördelar som finns med det, så medför det dock vissa problem - bruset i 400D ses i de konverterade råfilerna.

/erik
 
Tack för svar och länkar, Erik!

Ja, man kastas fram och tillbaka i valet mellan 30D eller 400D. Det ser verkligen inget vidare ut det där med bruset från 400D på websidorna du länkade till, i synnerhet inte om man vill kunna arbeta med RAW, och det vill jag.

Sedan en helt annan sak. Det gäller fjärrutlösare/fjärrkontroll. Jag har tittat i tekniska specifikationerna på Canons sida och jämfört den biten hos 30D och 400D.
Som jag tolkar det så kan man till 30D använda en fjärrutlösare med kabel eller en trådlös fjärrkontroll, och till 400D en fjärrutlösare eller en fjärrkontroll, trådlöst eller inte framgick inte.

Detta med trådlöst känns inte så viktigt för mig, än så länge i alla fall. Det viktiga är att kunna ta en bild utan att behöva vidröra kameran och utan att behöva använda fördröjd utlösning.
Men jag är nyfiken vad de enheter som kallas fjärrkontroller kan göra. Det jag mest undrar över är om det går att ändra kamerainställningar såsom bländare, slutare, ISO etc med fjärrkontrollen.
Jag googlade lite på namnet men kunde inte hitta någon information om just detta. Det jag hittade handlade om olika sätt att använda den som avtryckare, inte om det gick att ändra kamerainställningar med den. Är det någon som känner till om de här fjärrkontrollerna kan göra något mer än att bara fungera som avtryckare?

Mvh.
Lasse C
 
Åh, vilka trevliga och bra råd du fått. Jag tar till mig varenda ett för jag har också haft en tråd om detta val men du har fått betydligt bättre svar!
 
Lasse,

Nu fotar jag bara JPG och jag upplever inte bruset som ett problem på 400D. OM det nu är så att det är brusreducernng som håller det i shcack så måset man väl kunna uppnå samma resultat vid RAW via programvara? Visst har 30D bättre prestanda men att 400D skulle vara hemsk känns inte riktigt.

Fjärrutlösaren som jag har till min 400D är trådlös och ganska ointelligent, det går inte att göra några kamerainställningar med den.

Mvh
Anders
 
Eftersom jag äger/ägt båda skall jag försöka ge min syn på saken!
Bildmässigt skiljer det sig ytterst lite mellan dem,30D är en anings bättre med sin brusbild,men det är knappt märkbart.
I övrigt ser jag ingen direkt skillnad mellan bilderna!
Däremot handhavandemässigt så skiljer en hel del till 30D`s fördel.
Den ligger bra mycket bättre i min hand och är proffsigare i sin attityd.
En annan grej är att den blev mycket mer välbalanserad med mina tyngre objektiv,vilket gjort att den är mindre tröttande att fota med än 400D,trots att den är tyngre!
 
Tack för era svar!

En annan aspekt som jag undrar lite över i valet mellan 400D och 30D är att jag har hört sägas att 30D börjar bli lite gammal. Kameran som sådan blir ju naturligtvis inte sämre för det, men är det så att 400D har betydelsefulla fördelar framför 30D just för att den är nyare, när det gäller t ex kompatibilitet, RAW-format etc?

Mvh.
Lasse C
 
Den enda "nyhet" som 400D har men inte 30D är väl "dammborttagningen", både med skak och möjligheten att i efterbehandlingen automatiskt ta bort damm genom att subtrahera en dammprofilbild. Personligen skulle jag inte kalla någon av dessa för betydelsefulla skillnader, men du kan ha andra prioriteringar.

/Daniel
 
Hej!

Nu var det ju inte jag som startade tråden, så det är ju många andra också som står i valet och kvalet mellan modellerna.
Det har ju också gått en tid sedan jag skrev senast i den här tråden, och sedan dess har det hänt en stor sak, nämligen att 40D har kommit. Jag ville bara tala om att jag för min del praktiskt taget bestämt mig för en 40D.

Men tråden är ju fortfarande aktuell. Många står som sagt säkert och väger mellan modellerna 400D, 30D och 40D nu, men jag har i alla fall slutat grubbla. Skönt!
Och tack för alla åsikter och synpunkter om de aktuella modellerna, både här och i andra trådar, och som har varit till stor hjälp. Ju mer jag läste om 400D vs 30D desto mer lutade jag åt 30D. Sedan kom ju 40D och saken kändes ganska klar efter att jag jämfört pris och tekniska specifikationer mellan 30D och 40D.

Mvh.
Lasse C
 
ekemannen skrev:
Observera att 40D lider och kommer att lida av barnsjukdommar i ett par månader. se 40 tråden :
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=81292
Det står om en del mystiska fel på de sista sidorna. Jag skulle vänta till efter nyår så framför allt mjukvaran är uppdaterad.

/ Erik

Tråden du hänvisar till innehåller ju på senaste tiden (23-24 sept) mest en diskussion om eventuell fördel med 14-bitar gentemot 12-bitar. Jag har i och för sig inte läst det i detalj - diskussionen går ovanför mitt huvud - men jag uppfattar inte detta som något problem med kameran utan mer en generell diskussion.

Är det detta du klassar som barnsjukdsommar eller är det något annat du tänker på?
 
AFJ skrev:
Tråden du hänvisar till innehåller ju på senaste tiden (23-24 sept) mest en diskussion om eventuell fördel med 14-bitar gentemot 12-bitar. Jag har i och för sig inte läst det i detalj - diskussionen går ovanför mitt huvud - men jag uppfattar inte detta som något problem med kameran utan mer en generell diskussion.

Är det detta du klassar som barnsjukdsommar eller är det något annat du tänker på?
Det var någonstans efter sida 55. Problem med någon egen inställning. Sen verkar inte Capture one kunna läsa RAW-filerna ur 40D (tror även det var problem med Ligthtroom).

/ Erik
 
ekemannen skrev:
Det var någonstans efter sida 55. Problem med någon egen inställning. Sen verkar inte Capture one kunna läsa RAW-filerna ur 40D (tror även det var problem med Ligthtroom).

/ Erik

Kanske var det att C1-C3 programmen återgår till sitt ursprungsläge när kameran går i viloläge? Det är nog "by design" och kan väl knappast kallas barnsjukdom.

Att Captura One inte hunnit uppdatera sin programvara och att Lightroom tog några dagar på sig att uppdaterakan är väl inget problem som kan lastas kameran?

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Kanske var det att C1-C3 programmen återgår till sitt ursprungsläge när kameran går i viloläge? Det är nog "by design" och kan väl knappast kallas barnsjukdom.

Att Captura One inte hunnit uppdatera sin programvara och att Lightroom tog några dagar på sig att uppdaterakan är väl inget problem som kan lastas kameran?

Mvh
Anders
Nej, det kan knappast lastas kameran. Men jag skulle vänta ett par månader så allt har hunnit ifatt. Jag köpte en 30D, i augusti, när priset gick under 9 000 kr på Cyberphoto. En väl utprovad och felfri kamera.

/ Erik
 
ekemannen skrev:
Nej, det kan knappast lastas kameran. Men jag skulle vänta ett par månader så allt har hunnit ifatt. Jag köpte en 30D, i augusti, när priset gick under 9 000 kr på Cyberphoto. En väl utprovad och felfri kamera.

/ Erik

Bra att du är nöjd med din 30D. Det jag reagerade på var att du skrev att 40D "lider och kommer att lida av barnsjukdommar i ett par månader" vilket jag tycker är direkt fel och vilseledande.

Du förstärker nu detta genom att skriva att 30D är "en väl utprovad och felfri kamera" vilket säkert är korrekt men i sammanhanget ger intrycket av att 40D och 400D inte är det.

Visst har 40D funnits en kort tid på marknaden men hittills har vad jag vet det mesta handlat om idel lovord och här på fs är det väl ingen (?) som har rapporterat några direkta fel. Kollar man de internationella forumen så är också lovorden i majoritet.

Sorry om jag "hackar" på dina inlägg men jag tycker det är fel att ge intrycket av att 40D är en kamera med problem.

Mvh
Anders
 
Jag köpte 400D med batterigrepp för drygt 2,5 månader sedan. På semestern i USA fick jag se och känna på 40D.
Känns som ett kassaskåp. Helt annat ljud i slutaren. Kunde inte motstå frestelsen, var tvungen att köpa 40D med batterigrepp. Så nu har jag både 400D och 40D. Dom 6,5 bild/sek är det som jag tycker är största skillnaden. Fotar mycket motorsport.
Angående vikten:
Att bära runt en 40D + batterigrepp med 100-400L kräver lite uthållighet :)

// Robban
 
Ja, sedan tråden skapades har ju även jag fallit för en 40D.

Håller med om att skillnaden mellan 6.5 och 3 bilder/sek är enorm. Jag har inte hunnit testa den på racerbanan än, men fotade grabbens friidrotts tävling och det rasslar på rejält. För vanligt fotande använder jag dock det långsammare seriebildsläget.

Första veckorna använde jag den utan batterigrepp och då tyckte jag greppet var sämre än med min 400D med bg. I förra veckan fick jag bg även till 40D och nu känns den bättre, även om jag faktiskt gillar "profilen" lite bättre på bg till 400D än 40D. Den senares batterigrepp har en skarpare "kant" som känns mindre behaglig.

Håller med om att 40D känns rejälare än 400D men personligen så ser jag ganska krasst på detta. Jag använder min kamera till att fota med, inte slå i spik. 400D är för mig "tillräckligt" rejäl. Förhoppningsvis skall jag inte sätta den faktiska hållfastheten på prov...

När man lägger båda bredvid varandra på bordet med bg monterat så är skillnaden i storlek påtaglig och 40D väger helt klart mer. Jag har ännu inte gjort någon heldagsfoto med 40D så det skall bli intressant att se om man kommer att uppleva viktskillnad i form av ömmande axel och händer, eller om man helt enkelt vänjer sig.

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.