Annons

Val av vidvinkel?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Då var man där igen.... Vilket objektiv ska man satsa på?

Är ute efter en vidvinkelzoom till min 20D. Jag fotar mest natur/fiske och behöver väl egentligen ingen extremzoom för detta. Har sedan tidiare en canon 50mm 1.8, vilket ger 75mm och det känns som väldigt begränsande.

Har tidigare haft ett tamron 28-75 och är ute efter ett objektiv som presterar minst lika bra, fast då gärna på lägre mm-tal. Har kikat en del på Tokinas nya 12-24, men oroar mig en del för dess CA.

Sedan har vi canons 10-22, känns lite trist att inte ha fast bländare och priset är nog lite väl högt för mig. Möjligen en beg. i såfall.

Canons 17-40 känns som ett väldigt bra alternativ, bortsett ifrån priset och att det blir 26mm. Men det kanske räcker ändå. Fast de verkar ju vara hårdvaluta på beg. marknaden.

Sedan har vi Sigmas 18-50 2.8 som ska prestera bra. Har ju dock redan 50mm i väskan.

Sigmas 20-40 2.8 blir mer av normalzoom på min 20D, samt att det verkar prestera väldigt ojämnt.


Skulle gärna få lite synpunkter på mina resonemang! Skulle behöva lite hjälp på traven att komma fram till det bästa beslutet!
 
Sigmas 18-50/2.8 är riktigt fin enligt mina erfarenheter. Att du redan har ett 50mm är väl inget negativt. Den är ju perfekt till porträtt mm pga sin stora bländare.
 
Tänk på att inte köpa ett objektiv anpassat för 1,6x crop sensorer, alltså EFS, DC och vad de nu heter. Detta är ju viktigt om du någon gång tror dig kunna tänkas byta till en kamera med fullstor sensor.

Min intension har varit att göra detta någon gång framöver och därför har jag faktiskt skaffat mig några fasta objektiv istället för zoomar då de verkar få bättre testresultat.
Som vidvinkel idag använder jag ett Sigma EX 20/1.8 och det är jag riktigt nöjd med. Det enda negativa är att filterdiametern är 82 mm så det blir ju inte direkt gratis med filter. Har funderat på ett PolCirk-filter men det kostar ju 1000:-.
 
Om du vill ha en riktig vidvinkel som också funkar på fullformat så är det väl Sigma EX 12-24/4.5-5.6 som gäller, 17-18mm är inte mycket till vidvinkel på en 1.6 crop om du frågar mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.