Annons

Val av TFT, Samsung eller Eizo... eller Apple...

Produkter
(logga in för att koppla)

ormestad

Aktiv medlem
Jag är på G att skaffa en ny skärm då min gamla 19" CRT-trotjänare gett upp.
Tänkte faktist då satsa på en TFT-skärm men det finns ju några att välja mellan... Jag har främst siktat in mig på antingen Samsung 172X eller Eizo Flexscan L568.
Är det någon som har nån erfarenhet av dessa skärmar och kan ge mig nåt tips?
Vad jag förstår så ger Eizo's skärm bättre färgåtergivning, men hur mycket bättre? Det som lockar med Samsungs skärm är responstiden på 12ms, eftersom det inte är helt ovanligt att jag varvar PS sessionerna med spel.

Förutom dessa skärmar är jag j-ligt sugen på Apples 20" skärm... Men den kostar ju en slant...
Vet någon vad denna har för responstid?

/Mattias
 
Senast ändrad:
EIZO

Har en L985EX och den funkar fint.
Inga problem att kalibrera.
5 års garanti är bra..
Vad jag förstår är Eizo en standard
i proffs-sammanhang
 
Nöjd med Eizo 557

Hej där....
Satt i precis samma sits för 2 månader sedan. Valde Eizo 557 p g a vad som skrivits i tester samt de goda garantivilkoren 5år, max 4 döda pixlar. Är grymt nöjd. En sak var jag dock lite förvånad över. De mellersta och mörkgrå tonerna har en tendens att ljusna lite väl med betrakningsvinkeln, men det är väl samma eller värre med andra skärmar. Stabilitet, färgåtergivning, inställningsmöjlighet skärpa, responstid. Allt funkar fint. Väntar bara på att inhandla en Spyder modell 2 för att se om det kan göra det där lilla sista för utskrifterna.
Men jag förstår att du sneglar på Appels skärmar. Tittade på de senaste hos Kullander..... helt grym bild och löjligt liten förändring med betrakningsvinkeln!! Imponerande... och plånboksskadande ;-)
MVH, Niclas
 
Hej! Jag lånar en hörna av denna tråden eftersom även jag är intresserad av att veta vad folk tycker om L568 (eller L768, det är ju samma skärm). Det verkar visst inte finnas mycket tester på den, har letat i flera dagar men inte hittat mkt av värde. Någon som har något att säga om dessa skärmar?

Det jag tänker använda den till är bildbehandling och vanligt kontorsgöra.

// Jonas
 
ormestad skrev:
Jag har främst siktat in mig på antingen Samsung 172X eller Eizo Flexscan L568.
Är det någon som har nån erfarenhet av dessa skärmar och kan ge mig nåt tips?
Vad jag förstår så ger Eizo's skärm bättre färgåtergivning, men hur mycket bättre? Det som lockar med Samsungs skärm är responstiden på 12ms, eftersom det inte är helt ovanligt att jag varvar PS sessionerna med spel.
Jag har två Samsung 172X och är mycket nöjd. Färgåtergivningen är helt ok, jag har levererat ganska många jobb sedan jag skaffat dem och har inga problem.

Spel är inga problem, UT 2004 flyter bra.
Skärmarna är ju dessutom väldans snygga, väldigt tunn ram. Nackdelen är att de inte har inbygd nätdel, å andra sidan syns inte nätdelen bakom skrivbordet, och skärmen blir på så sätt ännu smidigare.

Ett varningens finger är dock att Samsung har ganska medioker död-pixel-policy. Försök att få kontrollera skärmen i butik innan du köper.
 
L768 är en efterföljare till L767. Den föregående modellen har fått bra kritik just för färgkritiska tillämpningar. Minns inte adressen till testet men har för mig att både en norsk tidning och svenska mikrodatorn utsett L767 till bästa val i sin klass.
 
Apples ser coolast ut och har nog bättre möjligheter till calibrering.

SAmsung har 3års garanti, Apple bara 1 år om man inte köper till extra garanti.
 
Vad jag har hört om Samsung 172X är just att den verkar vara en bra kompromiss mellan snabbhet och hygglig färgåtergivning. Tydligen så har den en nyare LCD panel som bara har 6 bitars färgdjup men kan emulera 8 bitars. Färre färger men snabb med andra ord...

Men frågan är ju hur mycket det märks i praktiken, det blir ju lätt så att man stirrar sig blind på siffror i brochyrerna... Ska försöka hitta en butik som har bägge skärmarna så man kan jämföra.

Apples monitor vågar jag knappt titta på... Det där med garantin lät ju dock inget vidare.
 
ormestad skrev:
Men frågan är ju hur mycket det märks i praktiken, det blir ju lätt så att man stirrar sig blind på siffror i brochyrerna...
Ja, det blir lätt väldigt mycket snack och babbel...Rent krasst; sitter man inte åtta timmar om dagen och har som ren inkomst bara grafiskt arbete kan jag inte se att det spelar någon som helst roll.

Jag gick från Sony Trinitron till Samsung 172X och skulle aldrig gå tillbaka, trots att Trinitron-tekniken var min favvo.
 
Jag sitter med en Eiso L767 och har aldrig varit mer kär. Sitter säkert 6 timmar om dagen och skulle aldrig kunna byta tillbaka till min gamla skärm, eller ens en Sony Trinitron. Har inte behövt kalibrera skärmen alls, den var otroligt bra inställd. Läste hur många tester som helst, säkert 6 månader innan och fram till själva köpet.

Har jättedåligt grafikkort och kör på d-sub ingång, så det skulle säkert bli mycket skönare bild med dvi-i ingång - eller är det bara skrock, vad säger ni andra tft-ägare?
 
Jag är lite nyfiken på hur Eizo 767 och 768 (även kallad 568?) förhåller sig till den nyare L557! L557:an ska vara väldigt bra för sitt pris, men är den revolutionerande bra jämfört mot sina tidigare modeller?
 
klang skrev:
Har jättedåligt grafikkort och kör på d-sub ingång, så det skulle säkert bli mycket skönare bild med dvi-i ingång - eller är det bara skrock, vad säger ni andra tft-ägare?

Om signalen ska omvandlas fån digital till analog och sedan från analog till digital igen och däremellan passera en kabel i analog form så kan det ju inte annat än bli en försämring, särskilt med tanke hur stor betydelse själva kabeln har på en CRT.
Skulle man inte märka skillnad på det skulle jag nog arkivera den TFT-skärmen och köpa en budget CRT istället, eller göra en synundersökning.

Min egen erfarenhet sträcker sig bara till ett enda exempel. Där såg jag tydlig skillnad, men omständigheterna under testen var ju inte helt optimala och det gick rätt snabbt.
 
Spot skrev:
För övrigt kan jag bara hålla med Steve Jobs om att baksidan på en Apple-skärm ser bättre ut än framsidan på de flesta andra... ;-)

ABSOLUT!!!

Sitter och väntar på att min iMac G5 ska komma, där får man ju skärm och dator i ett.
 
david_hakansson skrev:
Jag är lite nyfiken på hur Eizo 767 och 768 (även kallad 568?) förhåller sig till den nyare L557! L557:an ska vara väldigt bra för sitt pris, men är den revolutionerande bra jämfört mot sina tidigare modeller?

568 och 768 är samma skärm men i olika storlekar, 17" resp. 19".

Jag har fått uppfattningen att 557 är äldre än X68-modellerna, då 557 kom redan 0306. Det verkar så på deras hemsida. På pappret är ju X68-modellerna bättre, men hur det är i praktiken vore väldigt kul att veta. Hoppades att någon här visste.
 
Bildskärmar?
Vad har detta bland oss, photonuts, att göra?
Ja, kanske något lite, men fotosidan är för fotograferna, skärmbildsundersökarna får ringa sjukhusen, de vet vilken bildskärm som är bäst för operationer, ha-ha.
 
larsborg skrev:
Bildskärmar?
Vad har detta bland oss, photonuts, att göra?

Forum > Utrustning och teknik > Foto och datorn
-Där ställer jag min fråga om bildskärmar.

Om du vill diskutera fotografering finns det många andra trådar att läsa.


Ja, kanske något lite, men fotosidan är för fotograferna, skärmbildsundersökarna får ringa sjukhusen, de vet vilken bildskärm som är bäst för operationer, ha-ha.

???
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.