Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av TFT, Samsung eller Eizo... eller Apple...

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte nyligen en 172X och är väldigt nöjd så här långt. Både snabb och bra dynamiskt omfång.

Mvh Jörgen
 
Köpte en samsung 710T (tillhör deras nya), då det inte fanns nån resension när jag skulle köpa så chansade jag på att den skulle vara bättre än deras gamla. Dock är jag inte nöjd med den till foto, man måste sitta i precis rätt läge för att färgerna ska vara NÄSTAN samma över hela skärmen. Färgkalibreringen var inte alls bra men blev betydligt bättre efter kalibrering med Monaco Optix XR Pro. Ska låna en 7xx av en kompis och jämföra dessa.
Tilläggas ska att jag bara ska ha den för verktygen vid bildbehandling, nån annan bättre ska inhandlas för själva visandet av bilden. Ska bara få loss tummen ur ...
/tj
 
CandyStore skrev:
ABSOLUT!!!

Sitter och väntar på att min iMac G5 ska komma, där får man ju skärm och dator i ett.

Packade upp en iMac G5 härom kvällen åt en kund och den gav ett mycket trevligt intryck... det var en 17" men skulle själv kunna tänka mig en 20":are.
 
defiant skrev:
Packade upp en iMac G5 härom kvällen åt en kund och den gav ett mycket trevligt intryck... det var en 17" men skulle själv kunna tänka mig en 20":are.

Låter bra det. Jag valde 17-tummaren, det blev för dyrt med 20". Fick på det sättet råd med 1 gig mer minne vilket jag prioriterar högre.
 
Jag har haft en EIZO-skärm som jag fick gratis på något sätt, den var dock skitbra. Rekommenderas, Iiyama gör bra skärmar också, tittar på en just nu.
 
varför är svarta bara tco-99 medan gråa är tco-03? är det av någon speciell anledlning? finns det nackdelar att köpa svarta tft?
 
lutfisk skrev:
varför är svarta bara tco-99 medan gråa är tco-03? är det av någon speciell anledlning? finns det nackdelar att köpa svarta tft?

Svart anses vara generellt mer belastande för ögonen än grått/vitt och därför når den inte upp till kraven för TCO-03. Om det är en nackdel med svart i praktiken är säkert individuellt. Det beror väl på belysning och sådant också kan jag tänka.
 
Dell har en modell som är samma skärm i vitt respektive grått. Den vita är TCO99 den gråa är TCO95. I övrigt samma skärm, finns massor med konstiga regler i bestämmelserna för TCO. Bland annat gick det att få en högre rating för dom som inkluderade en USB hubber och något annat trick, för då hamnade den under en viss nivå.

Men i regel tror jag dom är rätt bra, och blir bättre.
 
Hallå

Har fått ett hemerbjudande nu och där kan man välja mellan Samsung 710T och 910T , någon som har erfarenheter av dessa skärmar?
 
Jag har en 710T. Inte helt nöjd med den dock. Helt tvunget att kalibrera den (jag köpte en monaco optix xr pro). Sedan måste man sitta rakt framför den för att inte hörnen ska bli lite "gula". Jag har tänkt att höra med tillverkaren om detta är riktigt. Jag ska jämföra den med en annan samsung men har inte haft tid. Men jag tänker köpa en bättre (eizo kanske) som bilden ska vara på, samsungen får ta hand om kontroller etc.
/tj
 
skulle inte köpa en 17" , gå på en 19", i 1280 upplösning, enligt mig är det toppen. har en Samsung 193P, som är helt ok skärm, dock EJ för spel. blurrar en hel del i HL2co doom 3. men warcraft etc fungerar det bra.

så mitt råd är en viewsonic vx912 ska visst vara en riktigt bra panel, 19" , 12ms.

dröjer inte länge innan 8ms panelerna kommer, om ngn månad bara
 
Jag har fortfarande inte bestämt mig... Ett tag var jag rätt säker på att det skulle bli Samsung 172X men jag är lite osäker på om den blir för liten (framförallt upplösningen) så jag har börjat snegla lite på Viewsonic VP201 (http://www.viewsonic.com/products/lcd_vp201s.htm), 20tum och 1600x1200 i upplösning, men då kostar den mer än 3000kr mer än 172X...

Vad jag inte kan förstå är varför de inte gör 19tummare med högre upplösning än 1280x1024, storleken på en 19" TFT är ju fullt tillräcklig för mina behov, men jag skulle väldigt gärna vilja klämma in lite mer pixlar...
Till och med på min laptop som har en 15" skärm går det att ha högre upplösning...
 
vp201 är en mycket bra skärm, två kompisar har den, skulle lätt lägga på 3000. plus att den fungerar mkt bra i spel oxå.

dock personligen tycker jag 1600 upplösning på en 20" blir för smått.
 
Tidningen microdatorn tycker jag gör mycket seriösa omfattande tester med bl a noggranna mätningar av färgåtergivning, jämnhet och återgivning av extremer såsom svart och vitt, vilket är något många TFT skärmar faller på. Mitt råd, gå till närmaste bibliotek och titta igenom årgång 2004. Där finns massor av stora tester på 17, 19 och 20 tummare... en del överraskande resultat. Bl a Iyama och Viewsonic som inte gjorde bra ifrån sig. Inte heller Apple vilket förvånade mig eftersom bilden såg ruskigt bra ut i butik.
Själv är jag toknöjd med min EIZO L557 (fick också mycket bra testvärden) men modellen har ju mer än ett år på nacken. Annars fick Samsung 172s riktigt bra värden på de testmoment som är viktiga vid bildbehandling. Vad gäller 20" fanns en och annan överraskning bl a en HP!!!! skärm som fick rekommendation.
Angående Analog resp DVI, kunde jag inte se mycket skillnad (bara ytterst marginellt) Gforce 2MX 64MB analogt respektive Radeon 9600 256MB DVI. Förvånande med så liten skillnad, Javisst !!
Lycka till med skärmval. MVH, Niclas Vestman
 
På tal om för hög upplösning ;-)

Vad sägs om en 22" Viewsonic VP2290b med 3840x2400, till det facila priset av 70000+moms ;-) Med den kan du se hela filen av en Canon20D utan att zooma ;-)
Vill man ha minitext med mindre budget kan man ju välja Toshibas minilaptop med 10,6" Wideskärm och 1280x768 ;-)
Varför inte passa på att investera i ett par nya glasögon (eller nya ögon) samtidigt. Inget optiskt system är ju bättre än den svagaste länken ;-)
/ Niclas
 
He, den där viewsonicen är som IBMs T221. Vad som också normalt används för att driva den är 4st DVI-anslutningar. 204dpi är upplösningen.
 
Hej

Sitter här med min CRT 22" Lacie blue 3, en proffs skärm för grafiker, betalade ca 16000kr för två år sedan. Som andra skärm har jag haft en 19" MAG skärm. Skaffade nyss en Samsung Syncmaster 213T som andra skärm. Kör Lacie och samsungen på 1600x1200 och Samsungen körs digitalt. Samsungen är mycket skarpare och större detaljrikedom när man tittar på bilder. Jag har bara Lacie skärmen kalibrerad med Spydern och har försökt manuellt ändra färgerna på samsungen så den liknar Lacie skärmen, med relativt gott resultat. Skulle jag kalibrera Samsungen med spydern hade det blivit ännu bättre, men man kan bara kalibrera en skärm i windows system. Kanske ändrar Samsungen till primärskärm så jag kan kalibrera den.

Jag trodde inte att platta skärmar var så här bra. Den här skärmen är väldigt bra, speciellt för pengarna.
 
Damocles skrev:
He, den där viewsonicen är som IBMs T221. Vad som också normalt används för att driva den är 4st DVI-anslutningar. 204dpi är upplösningen.

Skit också, jag som tänkte ha två såna skärmar... Men det kanske går med 4st PCI-e grafikkort... :)
 
Inväntar med spänning tester på LaCies nya platta skärm, modell 321. Ungefär samma prestanda som Eizos Coloredge CG210 (tror jag benämningen är på den...). Men till halva priset :) Valet står och väger mellan dessa två alt. fortsätta med LaCie en CRT 22-tummare. Min tidigare LaCie CRT har tjänat sina syften med bravur! Visst skulle en platt skärm vara trevligt, men jag är inte 100% övertygad om dess förträfflighet. Enda kravet för mig är att man kan lita på färgerna och kunna urskilja tunna, tunna toner i skuggor t ex. Man vill ju inte bli överraskad när provtrycken dimper ner. Är jag nojjig eller fixar TFT-skärmarna detta idag?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.