Annons

Val av teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

boxen

Aktiv medlem
Hallå!
Funderar på att införskaffa ett teleobjektiv men kan inte bestämma mig för vilket. Har nyligen upptäckt hur kul det är att fotografera fåglar. Var först inne på EF 300/4L IS + EF 1.4, men nu funderar jag mer på 400/5.6L.
Mellan dessa val är det är ju ändå en viss prisskillnad och vikt men hur är det med bildkvalitén?
Är IS värd pengarna i detta läget?

Jag har redan ett EF 70-200/4L som med en 1.4 konverter nästan blir en 300:a. Vilket gör att jag tvekar att köpa en 300/4L IS, även om jag ändå kanske kan tänka mig att köpa konvertern.
Någon som har erfarenhet av 400:an + konvertern?

Känner att detta blev lite luddigt men klockan är ju 00:17 så jag kanske är ursäktad.

Jag vill höra vad ni tycker och om era erfarenheter. Kanske ni vill rekommendera något annat teleobjektiv?

Mvh Tobbe

boxen skrev:
Hallå!
Funderar på att införskaffa ett teleobjektiv men kan inte bestämma mig för vilket. Har nyligen upptäckt hur kul det är att fotografera fåglar. Var först inne på EF 300/4L IS + EF 1.4, men nu funderar jag mer på 400/5.6L.
Mellan dessa val är det är ju ändå en viss prisskillnad och vikt men hur är det med bildkvalitén?
Är IS värd pengarna i detta läget?

Jag har redan ett EF 70-200/4L som med en 1.4 konverter nästan blir en 300:a. Vilket gör att jag tvekar att köpa en 300/4L IS, även om jag ändå kanske kan tänka mig att köpa konvertern.
Någon som har erfarenhet av 400:an + konvertern?

Känner att detta blev lite luddigt men klockan är ju 00:17 så jag kanske är ursäktad.

Jag vill höra vad ni tycker och om era erfarenheter. Kanske ni vill rekommendera något annat teleobjektiv?

Mvh Tobbe
Mitt råd är nog det fasta 400 5,6. Det skall enligt alla testrapporter vara mycket bra och slår en 300 med konverter i skärpa och upplösning. Men en konverter på 400:an funkar nog tyvärr sämre eftersom ljusstyrkan rdan från början är svag. Du får bländare 8 vilket endast proffsmodellerna klarar av med sin mittsensor. När det gäller fåglar så tror jag att stativ är mer värdefullt än IS.

Tack för ditt svar!

Det lutar nog åt ett 400/5.6L då fått uppfattningen om att många verkar vara väldigt nöjda med detta objektiv. Sökte här på fotosidan efter bilder tagna med 400/5.6 + 1.4 konvertern och hittade flera bilder med väldigt bra resultat. Har ett stativ nu men vet inte hur bra det funkar med ett så pass stort objektiv. Kanske blir det då först ett bättre stativ och sen kanske en konverter.

Kanske postar min fråga här i forumet under "utrustning/teknik" för att se om jag kan få fler att dela med sig om sina erfarenheter.

Tack igen för att du tog dig tid att svara.

Mvh Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar