Annons

Val av teleobjektiv till min Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena, är också ny inom fotografering och funderat lite på vilket objektiv jag vill köpa inför vår resa som inkluderar lite safari mm .. Jag hittade först ett superzoom men efter att läst denna tråd kansek det är bättre att köpa ett telezoom? Det jag undrar är lite skillnaden på dessa två objektiv som känns prisvärda som första extra objektiv.

Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD for Nikon
Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD for Nikon

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2411610&view=c

70-300 är en telezoom och 18-270 är en så kallad superzoom, och som tidigare skribenter påpekar så är det en avvägning mellan kvalité och bekvämlighet.
Om jag skulle välja så skulle jag ta telezoomen 70-300 och komplettera med en vanlig "kit zoom" på 18-70 eller liknande, det är ju inte så ofta man åker på safari så det viktiga måste väl vara bildkvalitén

Vänligen
 
70-300 är en telezoom och 18-270 är en så kallad superzoom, och som tidigare skribenter påpekar så är det en avvägning mellan kvalité och bekvämlighet.
Om jag skulle välja så skulle jag ta telezoomen 70-300 och komplettera med en vanlig "kit zoom" på 18-70 eller liknande, det är ju inte så ofta man åker på safari så det viktiga måste väl vara bildkvalitén

Vänligen

Tack för ditt svar. Jag har idag D90+Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR så då bör det vara bättre att komplettera med en telezoom.

Tack igen :)
 
Tack för ditt svar. Jag har idag D90+Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR så då bör det vara bättre att komplettera med en telezoom.

Absolut! 70-300 är ett utmärkt komplement till 18-105:an och det var just en sådan som jag skaffade som andraobjektiv med jag ännu hade 18-105.

Eftersom din D90 har fokusmotor så kanske även gamla varianten av 80-400 AF kan vara intressant. Den fokuserar ganska långsamt, men är betydligt billigare än den nya 80-400 AF-S även om den fortfarande är dyrare än 70-300:an.
 
Absolut! 70-300 är ett utmärkt komplement till 18-105:an och det var just en sådan som jag skaffade som andraobjektiv med jag ännu hade 18-105.

Eftersom din D90 har fokusmotor så kanske även gamla varianten av 80-400 AF kan vara intressant. Den fokuserar ganska långsamt, men är betydligt billigare än den nya 80-400 AF-S även om den fortfarande är dyrare än 70-300:an.

Tack för din input Johan, får kolla upp det också!
 
Tack för hjälpen!

Tack för alla tips. Det blev ett Tamaron70-300. Jag köpte till ett batteri och hade med mej flera minneskort.

Jag fick en hel del bra bilder, men har insett att jag behöver lära mej min kamera bättre.

Än en gång tack för all hjälp! // Ann-Britt
 
Lånar tråden lite i ämnet Nikkor AF-S 80-400 VR, denna glugg skall alltså fungera med D90 utan problem?
Tänker inte bara på fokusen då utan även bildstabb osv, det är den gamla modellen jag tittat på nu.

Har i dagläget ett 80-200 2,8 skjutzoom som jag är brutalt nöjd med, ett 50 1,8 som är kriminellt skarpt ;) , och en kitgluggt som följde med min D70 18-70...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.