Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av Tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyB

Aktiv medlem
Funderar på ett teleobjektiv i halvprofessionellt syfte. Har inget behov av ett värstingobjektiv men ej heller totalkonsumentklass.

Har tittat runt lite och är lite fundersam:
Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 IS USM
Canon EF 100-300/4.5-5.6 USM

Undrar därför om någon har erfarenhet av dessa och i så fall vilken ?

Andra förslag i 2000 -4000 kronors klassen ?
Måste passa en Canon EOS analog / digital
 
Jag skulle kika efter ett beggat Sigma 100-300 f4, om det är zoom som gäller.
Den kanske ligger lite högt i pris, runt dryga 6000,-

De exempel du tar upp är OK linser men inte så mycket mer, om jag tänker i perspektivet "halvprofft" foto.




Har du tänkt på fasta telen?

Där får du ett EF200 2,8L för runt 4500,- ett regelrätt profft presterande objektiv!
Desstom så kan den kompletteras med en EF1,4X med bra resultat!

Det blir mitt tips!

(Jag diggar fasta telen, känner inget handikapp!)

Mvh Niclas,
 
Tack !
Kommer nog att får problem med Sigma objektiv till den digitala har jag märkt då den ger felmeddelande på det jag redan äger,så den måste bli antingen Canon eller Tamron vilket jag vet funkar.

Vad gäller ett fast tele så var väl tanken att det skall funka som zoom till den digitala kameran på helbasis och tele när det behövs.
 
Man behöver inte tänka annorlunda,, De kräver kortare slutartider för att ge skarpa bilder, en lång brännvidd ger mer "skak",,

Också när det gäller telen så får man oftast vad man betalar och utifrån de förväntningar man har.

Jag tror nog Sigmatelet (EX100-300 f4) fungerar,, Äldre linser felar oftare.

/Niclas,
 
Om budgeten är snäv så får man inte den där studsande skärpan som i ett fast tele för samma pris.
Telezoomar är dyra när de är riktigt bra,, Sigma EX100-300 f4 kanske är där man får allra mest för kronan.

För mig hde valet varit lätt, men våra behov kan såklart se högst olika ut;)!!

Mvh Niclas,
 
Att köra äldre Sigma(som är äldre än typ 2001 eller något sånt kan medföra error99, allt nyköppt idag ska passa. Många äldre objektiv går också att uppgradera med ny mjukvara så dessa fungerar korrekt på nyare digitalkameror.
 
Exakt !

Exakt det felet har uppstått men om det funkar med nyare objektiv till en 300D så är det jättebra =)
 
Angående Error 99 och Sigma-objektiv så har jag haft den diskussionen upp för några veckor sedan. Det är ett kretskort som går sönder och det verkar som om Expert/Sigma är ganska villiga att fixa detta.

Jag lämnade in ett Sigma-objektiv som var köpt 2001 till en Expertbutik och som jag kunde ta kanske 10 kort med tillsammans med min nya 20D innan det la av. Visserligen har jag fått vänta en månad men de har vilket fall fixat det gratis...Vad jag förstod av andra här på forumet samt dom på verkstaden var det ingen avserad 'operation' så kanske det ändå kan vara värt att kolla på Sigma-objektiv?
 
Det är ett kretskort som går sönder och det verkar som om Expert/Sigma är ganska villiga att fixa detta.
Det är dock extremfall, det normala är att chippen och dess lilla program i gluggen inte funkar med den i kameran, så dessa kan chippas om till nyare chip.
 
Vad är skillnaden mellan ett chip och kretskort?

Om ett chip är trasigt så är troligen även kretskortet sönder. Jag tror nog att de byter hela kretskortet för annars skall de hålla på att löda om chipen på kretskortet och det tar tid. Tid är mkt pengar....
 
OT

Mette B skrev:
Vad är skillnaden mellan ett chip och kretskort?

Om ett chip är trasigt så är troligen även kretskortet sönder. Jag tror nog att de byter hela kretskortet för annars skall de hålla på att löda om chipen på kretskortet och det tar tid. Tid är mkt pengar....

En bild:
 

Bilagor

  • kretskort_38293.jpg
    kretskort_38293.jpg
    34.4 KB · Visningar: 508
Senast ändrad:
OT

Baksidan av densamma:
 

Bilagor

  • kretskort_38293-2.jpg
    kretskort_38293-2.jpg
    32.7 KB · Visningar: 508
Senast ändrad:
Frågan var av mer retoriskt slag....det innebär att jag vet vad är kretskort är och vad ett chip är. *host*.
 
OT

Mette B skrev:
Frågan var av mer retoriskt slag....det innebär att jag vet vad är kretskort är och vad ett chip är. *host*.

Mette B skrev:
..............
Jag tror nog att de byter hela kretskortet för annars skall de hålla på att löda om chipen på kretskortet och det tar tid. Tid är mkt pengar....

Med mitt svar ville jag visa att det inte är så enkelt att byta kretskortet istället för chippet... det krävs kanske lika mycket lödning vilketsom... men det är nästan lättare att byta chippet eftersom den löds lös med ett specialverktyg i ett moment.

Sen vet jag inte ifall man ens behöver löda lös chippet... det kanske går att programmera på plats?
 
Byter dom något lär dom byta hela kortet, beroende på chipet så kan det mycket väl vara så att det är ett EEPROM som dom bara kopplar till ett par kablar och programmerar om på plats.
 
hur var det nu....

det blev aldrig klarlagt i den här tråden om detta med sigma och nyare kameror. Jag har en 350D som jag köpte bara hus och tänkte hänga på mitt sigma 55-200 som jag hade till min analoga eos700. Error 99 kommer på alla inställningar utom på porträtt. Då kan jag klicka på hur jag vill. Eftersom jag är ute efter att fota på crosstävlingar så är det inte porträtt jag vill ha inställt och i vilket fall ska det inte stå error 99 hela tiden. En liten brasklapp vid köpet om detta med sigmaobjektiv skulle underlättat. Men hur var det nu, gick det att åtgärda?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.