Annons

Val av tele zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

frofrik

Ny medlem
Har kollat på några olika teleobjektiv, och vill nu ha lite tips och råd angående dessa. Det jag framförallt vill använda det till är att fota natur och sport, men får nöja mig med sport utomhus då jag inte har råd att köpa något ljusstarkare än F4.

Hade från en början nästan bestämt mig för ett Canon EF 75-300 mm f/4-5,6 III USM, men efter att ha varit i en fotoaffär och pratat med en säljare idag, så har jag kommit på andra tankar. Han tyckte nämligen att jag skulle välja någon av dessa istället:
Tamron AF 70-300 F4-5.6 LD MACRO 1:2 C
Sigma AF 70-300mm f/4-5,6 APO Super Macro II DG Canon
(Är inte säker på att det var exakt det Sigma-objektivet, men det var ett 70-300 i alla fall)

Har kollat runt en del på användarrecensioner, och det verkar åtminstone som att Tamron-objektivet inte är så mycket att ha, då autofokusen är helt kass. Hade nästan bestämt mig för Sigmat, när jag hittar folk som säger att AF på den med inte heller är nått att ha. Hur är det med detta egentligen?

Sen finns det även en annan version av Sigmat (Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro), hur skiljer sig dessa två åt? Det andra har inte APO, hur pass stor skillnad gör detta?

Vilket objektiv tycker ni att jag ska välja?

Tack på förhand!
 
Jag har själv ett sigma och måste säga att det ger bra bilder för den peng du betalar! Det som sedan visar att det inte är ett dyrt objektiv är af som är seg och ofta jagar i lite mörkare miljöer.

Annars tycker jag det ger skarpa och fina bilder, jag ångrar inte mitt köp.
 
Om vi bortser från dom bilder där motivet inte kommer att röra sig så mycket, hur pass bra fungerar Sigmat då? Det jag väl framförallt kommer att fota är förmodligen hästar/ridning, och hur tror ni AF:en hänger med då?
 
Tja, alltså den är rätt så seg om du ska fota rörliga motiv och om det är mest det du prioriterar...

Isåfall så råder jag dig att kika på canons 70-200 4L USM. Den kan du hitta begagnad för 4-5000, riktigt bra objektiv.
 
Men hur pass väl fungerar den på rörliga motiv, har du, eller någon annan, några exempelbilder?
 
Den fungerar hjälpligt. Jag kan inte säga att den är bra när det gäller autofokus, men ska du ha bättre får du köpa dyrare också. Fåglar som flyger fort och nära dig lär bli svårt, en häst som springer på lite avstånd ska det inte va problem med.
 
Jag går i samma tankar, att införskaffa ett tele. Jag hittade ett test på canons 70-300mm IS USM 4-5,6. Detta har verkar vara förvånansvärt skarpt om man kikar på http://www.photozone.de/8Reviews/index.html. i princip lika skarpt som Canon EF 70-200mm f/4 USM L. Plus att det har IS. och 450kr i cashback till juni. Någon som har erfarenhet av detta objektiv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.