Annons

Val av "superzoom-kamera", rådgivning

Produkter
(logga in för att koppla)

Newman75

Aktiv medlem
Hej,

jag står i begrepp att köpa en ny digitalkamera inom den närmsta tiden, låt säga inom en månad eller något i det tidsintervallet. Och nu är jag lite nyfiken på vad ni som är experter på det här har att säga, för jag är som framgår nedan bara en glad novis som vill ta och utveckla mitt fotograferande lite.

Jag har idag en enkel digitalkamera (min första och hitills enda alltså) som tar helt ok bilder och hitills har fyllt mitt syfte. Det är en HP 735 Photosmart, 3.2 Megapixels med 3x optisk zoom.

Jag känner nu att jag vill ta steget att lära mig lite mer om fotografering och gå ett steg upp. Jag fotograferar gärna utomhus och har gärna djur och fåglar som objekt. Inte för att det blir så bra med en 3x zoom, för man kommer sällan tillräckligt nära.

Har därför börjat titta på det som verkar kallas för "superzoom-kameror".

Prismässigt vill jag såklart komma så billigt undan som möjligt, men samtidigt så är jag beredd att lägga kanske runt 5.000 kr på kameran för att jag vill inte köpa "något som inte räcker". 5.000 är alltså bara ett halvt om halvt optimistiskt val, det är inte en gräns (bara en fråga om jag kanske måste spara lite till innan jag har råd att köpa). :eek:)

Jag är ute efter en digitalkamera med 10-12x optisk zoom, och gärna med möjlighet att både använda automatik eller att själv göra diverse inställningar.

De kameror jag har tittat på är:
Konica Minolta Digitalkamera Dimage Z6
Canon Digitalkamera Powershot S2 IS
Panasonic DMC-FZ20

Syftet med kameran?
Bilderna kommer sällan skrivas ut utan oftast bara användas på en dator, och ibland kommer det att framkallas i vanligt 10x15 format. Möjligen kommer någon förstoring att göras om något foto blir riktigt bra - men det är inte huvudsyftet med kameran - att ta bilder som skall kunna framkallas i större format.

Som jag har förstått det är Canon och Panasonics kamera dyrare för att de har en ganska mycket bättre optik. Frågan är - hur mycket gör det? Någon jag pratade med sade att skillnaden märks kanske inte förrän man skriver ut bilder i max zoom-läge i ca 20x30 cm? Om det är "enda" skillnaden på optiken så är det kanske inte så väsentligt, men såklart ändå en sak som jag får överväga.

Hur är det egentligen med batteritid? Smidigast är ju att kunna använda vanliga uppladdningsbara NiMh batterier. Hur är skillnaden i prestanda på de olika batterityperna?

Eftersom jag kommer att fotografera en del djur i vild miljö så känns möjlighet till seriebildstagning som ett "måste". Vad anser ni om de här kamerorna, hur pass snabba är de i sin seriebildstagning - och behöver man ett SD-minne av snabbaste typen eller fungerar det med de "vanliga"? Hur snabb är alltså kameran i att skicka information?

Att ha möjlighet att välja olika program och att göra manuella inställningar för att kunna laborera med t.ex. slutartider osv är prioriterat.

Nu har jag inte på något sätt låst mig till just de här tre - men det är dessa jag tittat lite närmre på. Jag har fått förslag när jag lade ut frågan bland några vänner att gå ner i zoom-omfång och lägga till lite pengar och köpa en Konica Minolta DiMAGE A200. Jag ställer mig lite skeptisk till detta - men det kanske är det som ger mest för fotograferingen? Jag måste då förvisso göra avkall på zoom-omfånget, och skillnaden på 7x och 12x optisk zoom känns rätt stor.

Finns det någon annan kamera ni tycker jag bör ta i beaktande? Är det någon kamera som kanske är på gång under våren som ni anser att jag bör vänta på?

Vad skulle bli ert köpråd, bästa kamera kontra mest prisvärda kamera?

Hoppas på ett svar även om jag inser att detta blev ett ganska långt och halvflummigt och att det kanske är svårt att få en uppfattning om vilket kamerabehov jag egentligen har. Har jag missat något så fråga gärna.

mvh /Martin
 
Hej

Jag skulle köpa Sony H1 för ca 4000kr + ett 1gb minne ca 900 kr

klarar ju din budget samt den snabbaste kameran.
Annars kommer det ny modell vid mars-april skiftet!
 
Hejsan,
Ett annat alternativ där du kan spara en slant och ändå få 5 MP, bildstabilisering, 12x zoom, manuella inställningar, Leica-optik m.m. i snygg, kompakt design är Panasonic FZ5 (drygt 4200 på Cyberphoto i paket med tillbehör).

Om du siktar på djur och fåglar så är det bra med 12x zoom, det kan nästan inte bli för mycket av zoom-möjligheter har jag märkt.

Mvh,
Per
 
Ursäkta om jag hoppar in i diskussionen från sidan, men jag har snarlika funderingar... Skulle vilja ha en lång-zoom, och är lite osäker på vad man skall välja: kompaktkamera tex P-sonic FZ5 eller FZ30, Canon S2is ELLER lägga till x tusen kronor och satsa på en DSLR tex Olympus E-500... Som sagt, lite förvirrat, mn det vore bra om man kunde få lite råd och erfarenheter. Har hittills använt kompakt (Sony DSC-W12), som jag har fotat ~3000 bilder med senaste året. Har saknat möjligheten att "verkligen" fokusera manuellt tex... Men också möjligheten att fota på lite distans. Uppskattar verkligen möjligheten att "kasta in" en liten film emellanåt. Så några frågor behöver klaras ut: Kompakt vs DSLR. Och, om valet gäller kompakt - vilken skall man satsa på? När det gäller DSLR så verkar alla lågpris DSLR vara i princip desamma, så där kan lägsta pris styra...
 
Ulf, jag svarade dig på FZ30-tråden också men när jag nu läser detta blir jag mer övertygad om att det är en kamera som FZ30 du ska ha (eller en Fuji S95000 kanske). Detta eftersom du uppskattar möjligheten till videosekvenser och dessutom vill ha manuell, mekanisk fokus. Då gillar du nog det vad det gäller zoomen också.

Har själv gått från en Sony W1 till FZ30'an och det är t.o.m. roligare än jag trodde att få mer av kreativa möjligheter!


Martin, apropå FZ5 och FZ20, se den här testen där de jämförs. I dagsläget (eftersom FZ5 är nyare) tror jag den ger mer för pengarna). http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz5/page8.asp
 
Tackar för dina, och alla andras åsikter och tips.

Har ännu inte bestämt mig, ena dagen lutar jag åt ena hållet och andra dagen åt andra hållet. Just nu funderar jag lite på om jag skall avvakta lite och gå upp ännu ett steg...

Tror dock att jag skall börja med att köpa någon i den klassen jag funderade i mitt första inlägg här. Det gäller att skynda långsamt :D
 
Tack för bra och vägledande svar! Det blir nog en FZ30. Min Sony verkar ha gjort sitt. Formligen "äter" batterier, men hänger sig också ibland, programratten glappar etc... Så, jag måste skaffa nåt nytt i alla fall... Förresten - inte Sonyns fel, dottern tappade den i golvet vid ett tillfälle (för några hundra bilder sedan)...Beundransvärt att den höll...
 
Tack Per! Ser onekligen ut som att det är läge att vänta ett par månader till innan man slår till. Det där lät onekligen intressant.

Å andra sidan kan man inte vänta och vänta och vänta heller, för det kommer alltid att komma något intressantare :eek:)

Men tack för tipset, det beaktas absolut.
 
PeHa skrev:
Martin, om man skyndar långsamt (till mars-april) så är nog det här vassast i klassen hittills:
http://www.steves-digicams.com/pr/panasonic_01232006_fz7_pr.html

Undrar vad Canon kontrar med...
Detta kontrar Canon med. FZ7:an har fått blandad kritik, framför allt verkar möjligheten till att fotografera i de högre ISO-skalerna inte "fungera alls".

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s3is

Skall bli kul att se om jag hittar mer om S3:an och jämföra kamerorna.
 
Är också i samma tankar (långzoom) men tycker att objektiven börjar på så höga tal, 36 - 300 38 - 400 mm är ju van med 18 - 70 och 28 - 300 så inte högre än 28 skulle jag vilja ha men då verkar det inte så lätt att hitta en kamera.

Kan ordspråket med gungorna...

Någon som har något att rekomendera eller är jag för kräsen?
 
Och vill man ha större omfång än föregående men ändå tillgång till vidvinkel så har de flesta av dessa kamerorna adepters man kan köpa till.

Jag valde till slut Canon Powershot S3 IS och med en vidvinkeladapter till den så blir lägsta omfånget 27mm, och kompletterar man med teleadapter så har man omgånget 27-648 vilket jag tycker funkar alldeles utmärkt, om man jämför för vilka pengar man får det och om man jämför alternativet, en systemkamera med flera objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.