Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av optik för studio, produkter och porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

dandark

Aktiv medlem
Jag letar efter en optik som ska ersätta min 50 1,8, jag tycker att färgåtergivningen och skärpan inte är optimal när man fotar med liten bländare...

jag har kört med en kolegas 28-70 2,8 och är nöjd med det och funderar på ett sånt, men vad har ni för tips på optiker som har riktigt bra skärpa och färgåtergivning.
Jag kör med en D300 i nuläget, men jag vill helst inte köpa någon DX optik.

Fast eller Zoom spelar ingen roll, men största bländare skall minst vara 2,8 över hela omfånget...

Tack på förhand
M.v.h. Joel
 
Det är lättare att slänga ut frågan på Google där finns det fler som vet svaret. Mitt bästa tips är Nikkor AF85mm/1,8D om du har en begränsad budget. Spelar pengar ingen roll så köp Nikkor AF85mm/1,4D istället.
 
jo den optiken verkar intresant, jag funderar även på om man ska ha något som, är mer vidvinligt t.ex. ca 30mm vad finns för riktigt bra optiker där?
 
jo den optiken verkar intresant, jag funderar även på om man ska ha något som, är mer vidvinligt t.ex. ca 30mm vad finns för riktigt bra optiker där?

Eftersom du verkar fota i DX-formatet kan jag verkligen rekommendera 35/1.8 AF-S som jag tycker har fantastisk skärpa och färgåtergivning över alla bländare samt har en helt OK närgräns. Dessutom är det otroligt billigt, ca 2000 kr nytt.
 
Eftersom du verkar fota i DX-formatet kan jag verkligen rekommendera 35/1.8 AF-S som jag tycker har fantastisk skärpa och färgåtergivning över alla bländare samt har en helt OK närgräns. Dessutom är det otroligt billigt, ca 2000 kr nytt.


det kan vara nåt, men jag funderar även på nikkor´s 24mm 2,8 nån som har några erfarenheter av den?
 
det kan vara nåt, men jag funderar även på nikkor´s 24mm 2,8 nån som har några erfarenheter av den?

Den är säkert också helt OK (det får nån annan svara på), men jag kan inte låta bli att undra varför du hellre skulle vilja ha 24mm än 35mm när det gäller produkter och porträtt? Behöver du överdriva perspektiv eller finns det något annat skäl?
 
från 16-22 ungefär, när man vill ha skärpa över hela produkten, jag funderar på om macro optiker är bättre vid liten bländare, vad tror ni?

googla på diffraktion.... det du ser är en egenskap hos alla objektiv oavsett prisklass och kvalitet, och det hjälper inte att köpa ett makro eller ett dyrare objektiv... vill du ha toppkvalitet ska du hålla dig under f/13 (typ) för efter det så buggar det ur oavsett vilket objektiv du köper...

alternativ:
-tilt/shift objektiv
- olympus (mindre sensor = större skärpedjup)
- kompaktkamera (samma som olympus)
- backa och beskär i efterbehandling (ökar också skärpedjupet, men förlorar upplösning)
 
googla på diffraktion.... det du ser är en egenskap hos alla objektiv oavsett prisklass och kvalitet, och det hjälper inte att köpa ett makro eller ett dyrare objektiv... vill du ha toppkvalitet ska du hålla dig under f/13 (typ) för efter det så buggar det ur oavsett vilket objektiv du köper...

alternativ:
-tilt/shift objektiv
- olympus (mindre sensor = större skärpedjup)
- kompaktkamera (samma som olympus)
- backa och beskär i efterbehandling (ökar också skärpedjupet, men förlorar upplösning)

Dagens bästa inlägg!

backa är ju kanske enklast att göra...

tack för alla bra svar/joel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.