Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

B.E

Avslutat medlemskap
Sitter o funderar på vilka/vilket objektiv jag ska välja för min kommande resa på 6-10 månader i Indien, Nepal och östra Afrika. Har en Olympus E-410 med kitobjektiven 14-42 och 42-150, tycker verkligen om dessa objekt, tar bra bilder och är väldigt små, lätta och smidiga.
Alternativet jag funderat på är att bara ha ett objektiv istället och då ett olympus 18-180mm.

Fördelarna med detta är främst enkelheten i att alltid ha ett o samma objektivet på kameran
-alltid "rätt" brännvidd
-behöver inte hålla reda på ett extra objektiv
-ingen risk för skit i kameran vid byte av objektiv
-något större brännvidd 180 mot 150(360 mot 300)

Nackdelarna
-tungt, väger lika mycket som de andra två ihop
-lite sämre fotokvalite
-sämre vidvinkel 18 mot 14(36 mot 28)

Vad har ni för erfarenheter ang. detta, har ni några tips?

mvh Benny
 
Alla ni som fotar OCH reser mycket vad har ni för tankar och tips ang. min fråga?

Benny
 
E-410 som kompakt resekamera

Ungefär samtidigt med att jag fick min Olympus E-300 för knappt tre år sedan, så kommer jag ihåg en holländare Bram Bos, som var bland de första att dela med sig av dess erfarenheter på nätet. Han reste senare runt i Asian med sin E-300 och de två kit-objektiven (den förra generationens som var lite större och tyngre). Vad jag minns, så lovordade han väldigt tele-zoomen, eftersom den gav honom behövligt fotoavstånd, utan att verka påträngande. Han tog mest bilder med denna, som visserligen var 2/3 bländarsteg ljusstarkare än nuvarande kit-tele-zoomen. Dessutom, eftersom kit-gluggarna ju inte är så ljusstarka, kompletterade han med ett gammalt och manuellt OM-Zuiko 50mm/F1.8, men använde visst inte det så särskilt mycket. Till de senare resorna, kompletterade han med vidvinkelzoomen ZD 11-22mm/F2.8-3.5.

E-300 hade ju väsentligt mycket bättre byggkvalitet, än dess konkurrenter vid lanseringen för tre år sedan, t.ex. tål den som synes arktiskt klimat mycket bra (http://www.wrotniak.net/photo/g/wk-spitsbergen.html), men jag skulle tro att du i högre grad behöver en skyddande väska för din E-410. Varför inte skriva en rad till Bram Bos och fråga honom om tips med objektivvalet inför din egen resa? (Du kan t.o.m be honom svara i ett forum, tyvärr tror jag inte kan skriver på svenska, så kanske det inte blir här i så fall).

Skulle jag själv ut och resa en längre tid, så med mina intressen kanske mina råd inte skulle vara lika relevanta? Eftersom jag är intresserad av makro, skulle jag försöka få med mig en apokromatisk försättslins: Canons 500D med filterdiameter Ø58mm till tele-zoomen (minskar närgränsen från 90cm ner till 32cm, eller tillsammans med en 250D ner till 20cm om jag räknat rätt). Eller så skulle jag välja att ta med makro-objektivet 50mm/F2.0, för att samtidigt få dels ett porträtt-tele, men inte minst åtminstone ett objektiv med mig som har en bättre ljusstyrka än kit-glugarna för miljöbilder i skymning t.ex. Jag vet dock inte hur väsentligt en bra ljusstyrka var för den resande holländaren jag tidigare refererade till?

Vidvinkel-zoomen 11-22mm/F2.8-3.5 kanske skulle fylla behovet av bättre ljusstyrka tillsammans med kit-zoomarna, trots ett litet överlapp? Eller ännu bättre som komplement till super-zoomen 18-180, vars största nackdel är just den svaga ljusstyrkan vid längsta brännvidden? Hade du super-zoomen på en bildstabiliserad E-510, skulle jag rekommendera denna, men inte till en E-410 faktiskt av nämnda anledning.

Har du en E-410, så för att utnyttja dess enastående vikt- och volym-fördelar, så ingen tvekan att ta med dubbel-zoom-kitet! (De två kit-gluggarna till din E-410 väger ju tillsmmans mindre än super-zoomen!) Förmodligen kommer 40-150 sitta på den mesta tiden? Komplettera eventuellt med Sigma 30mm/1.4, för den bättre ljusstyrkan (se till att du får tid att testa igenom ditt ex. så att inte det fel-fokuserar bara!), eftersom E-410 ju saknar IS. Har du inte behov av att fota i dåliga ljusförhållanden, så sparar du in dess vikt på 430g.

Vad jag också är nyfiken på är hur du tänker klara kamerans energi- och lagringsbehov? Hur många BLS-1 & ev. clones tar du med? Varje sådant batteri är på 1150mAh och väger 46g. Jag har sett kombi-laddare som kan anslutas till både växelström, samt till cigarettändaruttagen. Visserligen har nya E-410/E-510 en bra kompression för raw-filer, men förmodar att du ändå huvudsakligen fotar i JPEG. Minneskorten har ju idag blivit så billiga även de med lite större kapacitet, att det knappt lönar sig till pris och volym att släpa med en extern hårddisk, som man måste vara aktsam om. Eller så besöker man nåt internet-café emellanåt, där man bränner två DVD kopior, en man stoppar i ryggsäcken, och en man skickar hem med posten.

Samma laddningsbehov 12V=/230V~ som till kameran har du förmodligen även med telefonen? Förmodligen har kameran en större display än telefonen, så att man på dess xD-kort skulle kunna lagra JPEGs med avfotograferad reseinformation, såsom kartbilder mm. i en typisk katalogstruktur såsom F:\DCIM\100OLYMP. (När kommer en kamera med inbyggd webläsare för .html-filer? deras display är ju redan så användbart stor.)

Ref:

• Bram Bos - den resande holländaren med sin Olympus E-300
http://www.pbase.com/brambos/profile

Appendix:
---------------------------------------
••• ZUIKO DIGITAL 11-22mm 1:2.8-3.5 (stänkskyddat)
Mått 75mm (D) x 92.5mm (L)
Vikt 485g
Filter Size Diameter 72mm

••• ZUIKO DIGITAL ED 18-180mm 1:3.5-6.3
Mått 78 mm (D) x 84.5 mm (L)
Vikt 435 g
Filter Size Diameter 62mm
---------------------------------------
•• ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6
Mått 65.5mm (D) x 61mm (L)
Vikt 190g
Filter Size Diameter 58mm

•• ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6
Mått 65.5mm (D) x 72mm (L)
Vikt 220g
Filter Size Diameter 58mm
---------------------------------------
•• SIGMA 30mm F1.4 EX DC HSM
Mått Diameter 75.5mm X Length 59mm
Vikt 430g
Filter Size Diameter 62mm
---------------------------------------
• ZUIKO DIGITAL ED 50mm 1:2.0 Makro (stänkskyddat)
Mått 71mm (D) x 61.5mm (L)
Vikt 300g
Filter Size Diameter 52mm
---------------------------------------
---------------------------------------
• ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD (stänkskyddat)
Mått 79.5 mm Ø, 98.5 mm
Vikt 575 g
Filter Size Diameter 72mm
---------------------------------------
• ZUIKO DIGITAL 14-54mm 1:2.8-3.5 (stänkskyddat)
Mått 73.5mm (D) x 87.5mm (L)
Vikt 435g
Filter Size Diameter 67mm
---------------------------------------
• LEICA D SUMMILUX 25mm/F1.4 ASPH.
Mått Max.Diameter f77.7mm x Overall Length 75mm
Vikt 510g
Filter Size Diameter 62mm
---------------------------------------
---------------------------------------
• E-400
Dimensions 130 x 91 x 53 mm (5.1 x 3.6 x 2.1 in)
Weight (no batt) 375 g (13.2 oz)
Weight (inc batt) 435 g (15.3 oz)
---------------------------------------
• E-410
Dimensions 130 x 91 x 53 mm (5.1 x 3.6 x 2.1 in)
Weight (no batt) 375 g (13.2 oz)
Weight (inc batt) 435 g (15.3 oz)
---------------------------------------
• E-510
Dimensions 136 x 92 x 68 mm (5.4 x 3.6 x 2.7 in)
Weight (no batt) 460 g (16.2 oz)
Weight (inc batt) 535 g (18.9 oz)
---------------------------------------
---------------------------------------
 
Leica D Vario-Elmar 14-150mm F3.5-5.6 MEGA O.I.S.

Det kommer snart att finnas ytterligare ett alternativ, då Panasonic/Leica börjar sälja sin super-zoom till jul. Naturligtvis så blir prislappen på detta mycket hög, pga Leica-namnet. Fördelen med detta objektiv, är att det är så pass vidvinkligt för att ändå vara en 11x zoom.

Super-zoomen har en filterdiameter på Ø72mm, har måtten Ø78.5mm x 90.4mm och väger 535g. Den har inbyggd bildstabilisering, vilken dessutom drar extra ström, vilket förmodligen blir märkbart från det lilla batteriet hos en E-400/E-410.

Jag tror att primära parametrar är att resa lätt. Ur fotografisk synvinkel däremot, så vill man ha tillgång till bildstabilisering, som finns t.ex. i en E-510. Kanske även att ta med ett ljusstarkare objektiv? Ett ultralätt kolfiberstativ modell mindre kanske också skulle få plats?

Du kommer att veta när du kommer hem efter resan, vad som du borde ha haft med dig. Hoppas att du själv hinner få några värdefulla tips innan din egen resa.

Ref:
 
Om fotograferandet är en väsentlig del av den långa resan skulle jag i din situation ta med de två gluggar du har och skaffa ett kamerahus till. Möjligen komplettera med något fast, ljusstarkt vidvinkligt objektiv om pengar inte är något problem. Jag känner inte till vilka objektiv Oly har att bjuda på. Jag har själv en 7070W som resekamera.
 
B.E skrev:

Vad har ni för erfarenheter ang. detta, har ni några tips?

Var till Östafrika för en del år sedan, och sedan dess har mitt sätt att fotografera ändrats några gånger liksom mitt sätt att förhålla sig till det jag fotar. Men, från den resan kommer min erfarenhet att väldigt få i andra kulturer uppskattar att bli fotograferade, åtminstone av främlingar. Vill du ändå ta naturliga bilder av landet och folket du besöker kan det vara en bra idé att satsa på 18-180, för att som med den resande holländarens ord " få ett behövligt fotoavstånd utan att verka påträngande".
Eventuella djur, åtminstone inte de man vill ha nära kontakt med, kommer förmodligen också att hålla sig på behörigt avstånd från dig.

Självklart kan jag förstå argumenten med att detta 18-180 är tungt att släpa på. Å andra sidan måste det väl vara värt det om målet är en bra bildberättelse. Det blir också en vana efter någon månad, vill jag påstå.

Vet ju inte vad du menar med "sämre fotokvalité", är det skärpan i glaset är det en omständighet som är svår att avfärda. Men handlar det om ljusstyrka behöver det inte vara så farligt, då ljuset i dessa länder i allmänhet är bättre och väger upp ett ljussvagare objektiv.

Sen behöver det inte till något objektivbyte, utan salt, sot, sand, damm och andra partiklar kan du få in i kameran ändå. Det fick jag.

Några tankar och funderingar från mig. Ta dem för vad de är värda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.