ANNONS
Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Hydroh

Medlem
Tjenare!
Är ganska ny med fotografering, har en Canon 1100D och det vanliga kit-objektivet (18-55) men känner att jag skulle vilja testa ett nytt objektiv, de jag har kollat och läst mest om är:

Tamron 70-300/4,0-5,6 USD
Samyang Samyang 8mm f/3.5 fisheye
Canon EF 50mm f/1.8 II

Det jag fotograferar är väldigt varierat men mycket natur, lite konserter och lite porträtt.
Budgeten ligger på runt 2500 kronor, ge och ta lite, begagnat har jag inget emot alls.
Mvh
 
Jag hade börjat med 50/1.8, roligt med något ljusstarkt med korta skärpedjup. Jag tycker personligen att fisheye är för smalt objektiv, man tröttnar nog med de förvrängda bilderna. Hade nog hellre valt ett raktecknat vidvinkel, från Samyang eller sigma tokina etc. Tele finns det många varianter, har inte någon större koll. Ett annat objektiv som passar både till natur är ett makro, runt 70-100 då får du också ett korttele som är ljusstarkt
 
Vill du testa något nytt så tycker jag du ska köpa ett bra zoom, t.ex. 70-300 som du nämnde. Tror du har mycket mer användning av det än ett fisheye. Ett fast 50 är nästan ett måste när du har hållit på ett tag, men idag innefattar redan ditt 18-55 objektiv redan det. Säkert inte med samma skärpa och ljusstyrka som ett fast, men fullt tillräckligt för att börja med.

Lycka till!
Daniel
 
Samyang 8mm är ett rolig glugg. Speciellt om man är utomlands på någon fin strand.
Man kan få sköna bilder när man t.ex böjer horisonten samtidigt som man tar bild på barn, fru, flickvän, pojkvän eller någon annan i vattnet.

Användningsområdet är väl inte det största, men det kan ge roliga effekter.
 
Jag tycker absolut att du ska börja med ett Canon EF 50 1.8 II. Det är ett objektiv med mycket stort användningsområde och kommer öppna helt nya möjligheter för dig. Du kommer med det att kunna fotografera fina porträtt, vimmelbilder, gatufoto och annat med en mycket bättre skärpa än idag, samt att du kommer kunna skapa suddig och fin bakgrund utan problem.

Du kommer dessutom att ha möjligheten att fotografera i dunkla förhållanden (kyrkor, konserter, sporthallar, badhus etc.) som du idag garanterat går bet på med ditt kitobjektiv.

Fisheye tycker jag kan vänta till dess att du har täckt upp de tre viktigaste generella områdena:

* Vidvinkel (omfång mellan 10-55mm)
* Porträtt (med stor bländare, 50, 60, 85 eller 100mm)
* Tele (omfång mellan 70-400mm)
 
Tack för svaren, det känns som att ett zoom kanske är mest aktuellt, självklart lockar priset, skärpat och ljusstyrkan hos 50mm, men ändå så är 70-300 trevligt då jag kan komma lite närmare än tidigare.
 
Tack för svaren, det känns som att ett zoom kanske är mest aktuellt, självklart lockar priset, skärpat och ljusstyrkan hos 50mm, men ändå så är 70-300 trevligt då jag kan komma lite närmare än tidigare.

Ja, ett 50mm kostar ju bara runt en tusenlapp, så det kan man ju komplettera med lite senare utan att behöva skippa sommarsemestern.

Vilket 70-300 är det du kikar på? Nytt eller begagnat?
 
Jo precis, det är lite liknande jag tänker.
Jag håller lite koll efter ett begagnat Tamron 70-300/4,0-5,6 VC USD
 
* Vidvinkel (omfång mellan 10-55mm)
* Porträtt (med stor bländare, 50, 60, 85 eller 100mm)
* Tele (omfång mellan 70-400mm)

På en 1100D som TS har skulle jag säga att vidvinkel är upp till ca 28mm. Mellan 30 och 35 är ungefär "normal" och allt över det, alltså ca 40 och uppåt, är tele. Själv tycker jag 50mm är perfekt för porträtt på APS-C (80-85 på FF).

/P
 
På en 1100D som TS har skulle jag säga att vidvinkel är upp till ca 28mm. Mellan 30 och 35 är ungefär "normal" och allt över det, alltså ca 40 och uppåt, är tele. Själv tycker jag 50mm är perfekt för porträtt på APS-C (80-85 på FF).

/P

Absolut, det har du rätt i. Jag menade mer vilket omfång en lämplig vidvinkelzoom burkar ligga inom för brännvidder.
 
Jag skulle undvika ett 50 mm på aps-c-kamera om det inte är för porträtt. Som "allmänglugg" är ett mellan 25-28 mm bättre mycket bättre (motsv 40-45 på FF).
 
canons 50mm f1.8 som kostar under 1000:- är väldigt prisvärd och man kan prova sig fram och leka mycket för en billig penning, men håller med om att man efter ett tag tycker man kommer väl nära personer när man fotar med det, siktar själv på att köpa in ett 30mm ljuststarkt objektiv så småningom men ångrar för den delen absolut inte inköpet av mitt 50mm...

Sen är vi på väg mot ljusare tider nu och mer och mer utomhusfotografering så jag hade nog först skaffat en telezoom tex då canons 55-250 som är riktigt bra för dom pengar den kostar
Som nr 2 hade jag köpte 50mm f.18
Hade nog inte köpt en fisheye ens på 3e plats utan först börjat titta på blixt, mellanringar (funkar bra med 50mm och blir du bra förstoring) och andra kringutrustningar före som ger mycket nöje och lek med kameran....
Men detta är ju min åsikt, ingen påstår att jag har rätt

/Jörgen
 
Köp ett begagnat 50 1.8 för runt 700, är du inte nöjd så kan du med största sannolikhet sälja det för samma pris.
 
Väldigt bra respons här på sidan må jag säga, inte i närheten emot vad man kan stöta på andra ställen.
Står lite i kvalet dock om huruvida jag ska skaffa Canons 55-250 eller om jag ska vänta tills det kommer ut ett begagnat Tamron 70-300? Just på grund av 50mm f1.8 priset så är det något som jag kan skaffa om/när jag vill prova på lite mer porträtt tror jag.
 
Hur du än gör, undvik Sigmas och Tamrons 70-300 utan stabilisering. De är inte alls lika bra som modellerna med stabilisering vad gäller optik och annat heller, plus att stabilisering är väldigt bra på såpass lång brännvidd.
 
Hur du än gör, undvik Sigmas och Tamrons 70-300 utan stabilisering. De är inte alls lika bra som modellerna med stabilisering vad gäller optik och annat heller, plus att stabilisering är väldigt bra på såpass lång brännvidd.

Nej det har jag redan tänkt på, speciellt då stabilisatorn hos Tamron har fått väldigt bra kritik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.