Annons

Val av objektiv till K100

Produkter
(logga in för att koppla)

ChrilleG

Medlem
Hej

Börjar bli dags att uppgradera sin väska lite.

Det handlar om ett "allt-i-allo-objektiv" som skall sitta på till 80%.

De jag väljer mellan är:

Sigma EX 18-50 f2,8
Sigma EX 30 f1,4
Pentax SMC DA 40 (limited)
Pentax P-FA 35 F2,0 AL
Pentax DA 35 f2,8 Macro Limited

Har idag ett M50 f2,0 och 18-55 (standard). Tycker att fast optik är kul då man får jobba lite mer med komponering. Dock är M50 f2,0 lite gammalt och funkar bara manuellt, Annars bra skärpedjup.

EX 18-50 skall ju vara bra, men slår det de andra fasta optiskt?
EX 30 Lagom brännvid och ljusstarkt
Limited-objektiven har väl ingen autofokus?
P_FA gammalt?

En djungel känns det som...har ni några erfarenheter?
 
Jodå, Limiteds har AF. Själv kör jag med Pentax FA 35 f2,0 (iofs på en K10D) och är klart nöjd, AF är både snabb och precis. Tycker att prestandan ligger på topp hela tiden, lite oskarpt i kanterna och vinjettering på full bländaröppning bara. Sen är ju plastigheten en nackdel också, men trots det känns den rätt tålig.
 
Hmm, personligen så tror jag att jag skulle välja Da 35/2.8 Macro. Limited-objektiven är otroligt kul att använda på grund av sin utmärkta byggkvalité och sin storlek. Dessutom så är ju bildkvalitén fantastisk ;)

Enda nackdelen är väl att fokusringen får gå långt från närgränsen till oändlighet, vilken gör AF:en långsammare, men då blir det väl däremot mycket bekvämare att använda manuell fokusering, antar jag?
 
Ok, låter bra att det är AF på Limited objektiven också. Tror att 35 2,8 är det som skall investeras i. Macrofunktionen är ju inte fel heller!

Tack för tipsen!
 
Zoom-objektiv är idag väldigt bra. Pentax är en mycket välrenommerad objektivtillverkare, bra både optiskt och mekaniskt, så varför gå över ån efter vatten. Jag skulle köpt denna http://www.photozone.de/pentax/408-pentax_1770_4

mvh / Matti

Jag inser att det här är väl överspelat nu, men för arkivets skull: Detta objektiv hade säkert varit ett bra val, men inte till just en K100. 17-70/4 är "SDM-only" och har ingen mekanisk koppling till kamerans drivning varför man behöver minst en K100S för att få autofokus...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.