Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanR

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa ett 70-300 objektiv till min Nikon F80. I den prisklass som jag har tänkt mig hittar jag Tamron 70-300 4,0-5,6 LD macro och Sigma 70-300 4,0-5,6D DL macro. Är det någon som har erfarenhet av dessa och kan ge mig råd om vilket jag bör välja?

Jag är hobbyfotograf och har tänkt använda objektivet för allmän fotografering (porträtt, natur mm).

Tacksam för råd och synpunkter!

/Stefan
 
Har själv sigmaoptiken och är fullt nöjd med dess prestanda. Eller kanske borde säga pris/prestanda-förhållande.
 
Sigmaoptiken är kanon för de små-pengarna. Jag har ett och är väldigt nöjd. Fast snart skall jag dock byta upp mig pga önskan om ljusstarkare optik. Skärpan duger utmärkt på denna tub, dessutom är macro:t en kul grej att ha.

/Andreas
 
Har en Sigma 70-300 DL- macro till Canon. Tycker den fungerar kanon för det priset (1700 har jag för mig), du får med motljusskydd också.

Har använt den i studio, för svartvita porträtt en gång med oväntat bra resultat. Macrofunktionen fungerar bra, men den går ej att jämföra med riktiga macroobjektiv.

Har jämfört den med Canons egen 75-300 4-5.6 och Sigman upplevde jag skarpare. Tror inte den till Nikon skiljer sig avsevärt från den till Canon.

En nackdel är att det är likströmsdriven autofokus som kan vara lite trög ibland, men för det priset kan man inte klaga

mvh
Robban
 
Jag köpte själv en Sigma 70-300 DL macro i våras till min Nikon F80 och än så länge (innan jag har jämfört med nåt 20000-kronorsobjektiv) är jag nöjd. Skärpan är god och det är inte så tungt att kånka på heller.

Problemet som Robert_B nämner ovan gäller dock inte för Nikon eftersom motorn i din F80 driver autofokusen så den blir varken markant tystare eller bullrigare än nåt annat nikonobjektiv utan inbyggd motor. Som jag har förstått det har alla canonobjektiv motorn i objektivet (rätta mig om jag har fel) och då får man välja mellan bullrig (billig) likströmsmotor och tyst (dyr) motor. Vad gäller nikon är väl valet snarare inbyggd, tyst motor eller ingen motor i objektivet som då drivs av huset istället.

I ljussvaga förhållanden tycker jag att autofokusen får fnatt ibland, surrar fram och tillbaks utan att hitta fokus nånstans. Det misstänker jag är för att objektivet är lite ljussvagt, autofokusen blir helt enkelt för skumögd.

Vid lite halvljussvaga förhållanden och speciellt i macroläget har jag märkt att autofokusmotorn inte susar på i fullvarv utan istället bara smyger fram och tillbaks och detta är väl för att inte råka springa förbi läget där man har skärpa. Skärpedjupet blir ju väldigt kort vid macrofotografering så den behöver inte ratta långt för att bomma. Det är en finess jag inte har märkt med något av mina andra objektiv, jag antar att objektivet talar om för F80:an att snurra lite saktare på AF-skruven...

Dessutom blir det en väldigt maffig grej att hänha på kameran, med zoomen i 300mm-läge och motljusskyddet monterat är objektivet närmare 35 cm långt. hehe.

Lev och må!
/Tomas
 
Jag skulle absolut valt Tamron framför Sigma i detta fall. Fördelarna är:

Lägre pris (1595:)
Bättre mekanik
62mm filter (Nikonstandard)
 
Håller med om att Sigma-optiken ger ett bra objektiv för pengen! Har också märkt att den snurrar långsamare vid sämre ljusförhållanden. Dock kunde den vara lite ljusstarkare, men då pratar vi en annan klass!

Nästan bara positiva om Sigma hittills! De gör BRA objektiv!

Mvh/ Marcus
 
Sigma liksom alla andra tillverkare ha både bra och mindre bra gluggar.

Har själv en Sigmaglugg i fotoryggan så jag är inte partisk på något sätt.

Håller dock med Olle när det gäller kosumenttelezoom (långt ord..). Förutom att den är billigare än Sigmas motsvarighet så är den byggmässigt/skärpemässigt bättre. Jo, jag har jämfört..

Rykten gör gällande att det är precis samma som Nikon säljer under sitt eget namn, fast mycket dyrare dårå.

/Tobbe
 
Hej!

Och tack för ännu mer råd och tips. Jag ska ta mig till en fotoaffär och se på de båda alternativen. Är det någon som känner till en fotobutik inne i Stockholm som säljer Tamron?

/Stefan
 
StefanR skrev:
Hej!

Och tack för ännu mer råd och tips. Jag ska ta mig till en fotoaffär och se på de båda alternativen. Är det någon som känner till en fotobutik inne i Stockholm som säljer Tamron?

/Stefan

Jag var i Entusiast-butiken i Upplands Väsby häromdagen, de hade just sålt slut på sina Tamron (för Nikon). Priset var 1700.

/Micha
 
Tack för info. Har ringt runt lite och det verkar vara svårt att hitta affärer som säljer Tamron-objektiv.

/Stefan
 
Varför inte postorder? Ett Tamron 70-300 kostar 1538 kr + 99 kr i frakt hos Cyberphoto. Du får visserligen vänta några dagar men om man inte har SÅ förtvivlat bråttom så är väl inte det åt större problem heller. Fast det är klart, vill man klämma och skruva på det innan man köper så funkar ju inte postorder.

Lev och må!
/Tomas
 
objernulf skrev:
Jag skulle absolut valt Tamron framför Sigma i detta fall. Fördelarna är:

Lägre pris (1595:)
Bättre mekanik
62mm filter (Nikonstandard)

En ytterligare fördel med Tamron är att Tamrons linsbehandling BPAR är bättre än Sigmas. Det innebär i praktiken att Tamron inte är lika känslig för ströljus från solen som Sigma är. Detta ströljus kan påverka skärpa, kontrast och färgreproduktion negativt. Visst avhjälps detta gott med objektivets motljusskydd, men bara med kortaste brännvidden (70).

Bästa hälsningar
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.