Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Loke_77

Ny medlem
Hej är en glad amatör om tycker om att fota/filma och funderar på att köpa en ny kamera och har kommit fram till 2 alternativ antingen Canon EOS 550D eller Canon 60D, skulle uppskatta om nån *expert* med god insyn kunde förklara för/nackdelar med dessa 2 som jag hört båda ska vara utmärkta kameror och rekomendera vilken jag borde satsa på.

Tack på förhand Roger.

Det finns gott om artiklar om detta på nätet, t.ex.
Canon EOS 60D vs 550D vs 7D - Getting more bangs for bucks!
. Listan över fördelar med 60D vs 550D från den artikeln:

1. Better layout of controls with a top LCD which many DSLR users find indispensable
2. A faster body with improved continuous burst shooting and large range of shutter speed
3. Tilt-able LCD for those who need to shoot at awkward angles
4. Integrated Speedlite Transmitter for better off camera lighting control
5. A more rugged weatherproof body

Något av detta som lockar?

Per.

PS Innan du bestämmer dig: prova dina händer på bägge! DS

Man får väl ta en sväng förbi butiken o klämma på dom lite man vill ju ha nått som känns bekvämt i handen :) , vore kul om nån som har testat en eller båda kunde ge sin bedöming om vad dom tycker om kameran.

Tack för länken Per.

En grej att tänka på är att 550D saknar möjlighet att ställa in manuell vitbalans i grader Kelvin. Fotar man (RAW) är det inget större problem men när man filmar, speciellt inomhus, är det guld värt att kunna justera vitbalansen i steg om 100 grader från 2500 till 10000K. Du ser direkt på LCDn hur färgtemperaturen förändras när du rullar vitbalansen på 60D. För manuell VB i 550D måste du fota ett vitt papper i aktuellt ljus och använda den bilden som referens för egen VG. Skitjobbigt!

Så för film verkar 60D vara bättre efter dom jag pratat med eller läst, men hur är det foto mässigt då är dom likvärdiga där?

Så för film verkar 60D vara bättre efter dom jag pratat med eller läst, men hur är det foto mässigt då är dom likvärdiga där?

Båda är bra och gör jobbet. Men 60D har bättre AF-system (fler X-sensorer) och större optisk sökare, båda hjälper dig vid snabba motiv och i sämre ljus. Liksom fler bilder/sekund vid seriebildstagning. Personligen gillar jag inte tilt-skärmar, jag tycker att 550D med sensor för LCD av/på när man närmar sig optiska sökaren med ögat är bättre. Toppdisplayen på 60D klarar jag mig utan. 60D har ett nytt snurrhjul bak med integrerad inre platta för snabbval av fokuspunkt, bättre än 550D. Trådlös blixtstyrning i 60D är bra, du kan fjärrstyra en eller många externa 430EX/58EX. En 60D har större batteri och tar ca 50% fler bilder på en laddning.

Som sagt -- små detaljer.

humm humm ja du man får väl se vad plånboken säger, en kompis till mig snacka om hmm 700d eller vad den nu hetter e det nått du vet nått om?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto