Annons

Val av macro objektiv till nikon d40x?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill du ha autofokus(*) med din D40 finns det inte så himla många att välja mellan. Cyberphoto listar dessa:

Nikon AF-S 60/2,8 G ED 4990 kr
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor 7990 kr
Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO Macro 1:1 5825 kr
Sigma EX 180/3,5 HSM DG Macro 7395 kr

Jag har inga erfarenheter att dela med mig av, men nu vet du i alla fall vad som finns att välja mellan.

Per

*) Det finns makrofotografer som säger att man inte använder AF i alla fall, men jag låter dem kommentera det. I så fall finns det fler objektiv att välja mellan.

PS. Vad är det för bilder du ska ta förresten? Blommor? Insekter? Något annat? DS

Tamron 90mm F/2.8 kommer väl med en motorvariant som funkar till d40
som släpps i japan i slutet på september.

Jag äger nikons 105 mm med vr, och kan inte annat än rekommendera den. Helt klart en av de roligaste gluggarna jag någonsin fotograferat med och bilderna är riktigt fina.

Närbilder, porträtt

Jag har insett att min kamera är begränsad ganska mycket nu när jag kollar objektiv...

För porträtt behöver du inget makroobjketiv, väl? Om det inte är finnar du ska fotografera. :)

"Närbilder" säger inte så mycket, kan du vara mer specifik?

Per.

PS: Lägg inte svarstext i rubrikraden, då kommer den inte med vid citering. DS

Hej Sarah,
om du är ute efter att fota "macro" strunta i autofokus. AF fungerar inte vid makrofotografering. Dessutom vill man bestämma själv var nånstans skulle skärpan sitta. På blocket och tradera finns en hel del fina makroobjektiv under 1000 kronor (idag gick på Tradera ett Micro Nikkor 55mm för 390;-!)
//Stanislav

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto