Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kulled till Stabil

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hej igen

Det börjar luta mer och mer åt att köpa ett stativ av märker Stabil. Frågan är vad man väljer för kulled till stativet? Är det någon som har testat de kulleder som finns att köpa på www.stabil.nu?

Får man bra funktionalitet när man köper en Magic Ball eller är det bara design? Manfrott kanske har en kulled som är riktigt bra? Alla synpunkter och kommentarer är välkomna.
 
magicBall har väldigt schysst action men den stora nackdelen är att den också lätt kan slå objektiv och kamera i stativbenen om man inte är noga med att dra åt kulleden. Detta eftersom den rör sig fritt med rotationscentrum under kameran.
 
Hallo Anders. Tack för kommentaren av min bild. Nej, jag har inte köpt något ND Grad-filter än, men det kommer med löningen... :D

Jag har själv en Stabil, en Snabb av något äldre modell än de han bygger nu. Köpte den tillsammans med Graf Studioball, Aifo, för 1200 kr begagnad vilket var ett bra köp. Hela uppsättningen väger dock något för mycket för de långa promenaderna så framtidsplanen är att införskaffa ett lättare mindre stativ. Men jag behövde ett ganska statigt stativ då jag hänger på en relativt tung mellanformatare av och till.

När jag skummade marknaden för kulleder blev jag inresserad av Magic ballen. Försökte hitta kommentarer om den och det jag hittade var att den var hyffsat bra, den större modellen då. Kungen på tronen är väl Arca Swiss Monoball, men kostar det så smakar det. Försök att hitta begagnat, det är iofs inte så lätt. Aifo säljer förutom Studiballen även Magicballen, de säljer en begagna Magicball för 2400 kr, kanske kan vara något?

Jag rekommenderar dig att köpa en kula med en snabbfästplatta av Arca Swiss typ. Det verkar som om den typer av platta har blivit någon slags standard. Sedan kan du gå vidare och köpa speciella snabbfästen för varje kameradel du har av Kirk eller Relly Right Stuff.
 
Jag kan starkt rekommendera Arca Swiss monoball den väger lite och är kort och när den är låst så är den låst. Jag hade innan gitzo 1377M? men den var för klen för mitt 500mm AF-S. Med arcan använder jag snabbplattor från really right stuff och de är bra men tyvärr dyra som Arcan. jag köpte Arcan från www.isarfoto.de som har specialliserat sig inom naturfoto (kan beställa gratis katalog från dem). När jag åker ut för att bara fotografera fågel kör jag med wimberely huvudet på Gitzo 1548 kolfiberstativ.
 
Kulornas konung: Arca Swiss B1

Du kan köpa en liten kula (typ Gitzo) för en dryg tusenlapp och få ganska bra grejer.

Men om du vill hänga på lite tyngre optik eller helt enkelt tröttnar på att kular inte nyper direkt och exakt så måste du nog kliva upp ett steg.

Jag har två olika Gitzo-kulor. Den senaste kostade ca 1100kr om jag minns rätt.
Ledsnade på dem av ovanstående skäl och köpte drömkulan. Den fästes med ett snabblås som inte går att jämföra med de sladdriga låsen man kan köpa för ett par hundringar.

Om du har råd (drygt 5 lappar) så rekommenderar jag kulornas konung - Arca Swiss. Varje gång jag låser kulan och kameran "fryser" i sitt läge så småler jag...

//Micke
 
Re: Arca Swiss B1

Om du har råd (drygt 5 lappar) så rekommenderar jag kulornas konung - Arca Swiss. Varje gång jag låser kulan och kameran "fryser" i sitt läge så småler jag...

Jag småler när jag ser priset :)
Kunde inte låta bli att säga det. Jag har hört många rekomendera denna kulled men hade ingen aning om att den var så *"#¤"# dyr!
 
Re: Re: Arca Swiss B1

mlq skrev:


Jag småler när jag ser priset :)
Kunde inte låta bli att säga det. Jag har hört många rekomendera denna kulled men hade ingen aning om att den var så *"#¤"# dyr!

Jag småler jag oxå. Men då för att jag hittade en begagnad Arca :) Förvisso inte helt billig den heller och lite kantstött. Men den fungerar som en klocka, när man väl klurat ut hur den fungerar vill säga. Klart överlägsen de Manfrotto-leder jag använt tidigare (168,141).
 
Jag har sagt det många gånger förr, och säger det gärna igen:

Stabil och Arca Swiss Monoball B1 är ett oslagbart par. Absolut optimal kombination av kvalitet, stabilitet och vikt.

Glöm pratet om att B1 är dyr. Vad spelar inköpspriset för roll? Det svider bara en gång, men B1 håller livet ut så det blir en av dina billigaste investeringar.
 
Jag har ingen magic ball själv, men jag tycker det borde vara en fördel att handtaget sitter på den rörliga delen. Speciellt med det mjuka stativfästet på min canon 300/4 (varför gör de sånt???).

Själv har jag ett trevligt lätt huvud från acratech (http://acratech.net/). Mycket smidigt. Men behöver någon liten förlängning under eller över för att gå fri från stabil-stativets breda topp vid stående bilder. Stabil säljer en liten förlängning.
 
Sumpen skrev:
Jag rekommenderar dig att köpa en kula med en snabbfästplatta av Arca Swiss typ. Det verkar som om den typer av platta har blivit någon slags standard. Sedan kan du gå vidare och köpa speciella snabbfästen för varje kameradel du har av Kirk eller Relly Right Stuff.
Arcan fästplatta kan väl knappast kallas snabb ;-) Lirka på plats och skruva fast...
MiniConnect-plattan som Stabil-mannen säljer trivs jag stort med.
 
AJä skrev:
Hej igen

Det börjar luta mer och mer åt att köpa ett stativ av märker Stabil. Frågan är vad man väljer för kulled till stativet? Är det någon som har testat de kulleder som finns att köpa på www.stabil.nu?

Får man bra funktionalitet när man köper en Magic Ball eller är det bara design? Manfrott kanske har en kulled som är riktigt bra? Alla synpunkter och kommentarer är välkomna.

Själv köpte jag ett Manfrotto 488 RC4 (960:) till mitt stabil snabb. Fungerar mycket bra, dock är det lite pyssligt att tilta kameran 90 grader då stativhuvudet är kanske några milimeter för lågt.

Lycka till

/Johnny
 
Har kombon Statil Snabb och manfrottos 222 huvud
Oslagbar kombo som är snabbjobbat och enkelt

rekomenderas

/Adam
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.