Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kanot

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har insett att jag skulle behöva en kanot i samband med fotograferandet. Jag vill kunna ta mig korta sträckor i innerskärgården, och jag vill kunna förflytta mig mellan öar i Mälaren, jag vill kunna smyga mig på naturen på ett tyst sätt.

Jag vill ha möjligheten att ta med någon ytterligare, så kanoten bör kunna ta två personer.

Valet står mellan en kanadensare eller en 2-manskajak

Jag lutar åt 2-manskajaken för att den är enklare att paddla själv och att den är täckt. Dubbelpaddeln ger också en effektivare paddling.

Jag tänker på:
http://www.dalarokajak.se/excursion.asp

Tänker jag fel? Har ni bättre tips?
 
Senast ändrad:
Jag skulle satsa på kajaken. Har för mig att jag paddlat en sådan och det fungerade. Det som du behöver fundera över är var du förvarar kameror lättåtkomligt. Normalt sitter man i en havskajak med en slags presseningsbälg som täcker sittbrunnen. Beakta även risken att kantra.

Borde gå att motorisera med en elmotor och några tolvvoltsbilbatterier så är man inte utmattad när man kommer fram.
 
Kajak är helt rätt om det gäller lite större vatten som Mälaren och skärgården. Ett litet skutt över till Åland är inget problem i dessa sjövärdiga farkoster.

Däremot bör man definitivt gå på kurs så att eskimovändningarna sitter som en `smäck´ innan man gör utflyckter.

Så en sak till! Om jag hade en 2-manskajak skulle jag definitivt stanna hemma de gånger jag var utan paddelkompanjon. Välj en 1-mans!

Lycka till!
 
Havskajak är ett överlägset tramsportmedel i skärgården om man vill få maximal naturupplevelse. Men jag skulls sikta på att hitta en lösning så att kameran är 100% vatten skyddad. Du komme vilja att ha den upp när du paddlar, själv så har jag haft sälar intill mig och ångrar bittert att kameran låg nedpackad. Andra guldkorn är att glida långsamt i sommarnatten, fjärdar är spegelblanka och allt är tyst.
 
Senast ändrad:
Huset och en vald glugg vill man ju förstås ha framme. Kanske dock på stillsamt vatten.

Jag försökte bli tävlingskanotist som ung, men min fysik räckte inte ;) hehe
 
Vid paddling och foto är det bra med stor sittbrunn (för att komma åt skramlet) och roder för att styra upp kajaken medans du fotar (kajaker har en tendens till att lägga sig tvärs vinden när man inte paddlar). Välj sedan en smal skärgård så att du får nära till utskären....

mvh
Staffan
 
Jag lämnar er för att ge mig iväg med min "fotografimobil" över natten. Jag återkommer.

Jag är tacksam för alla tips!
 
En variant om man inte har för bråttom är att hyra en kajak som man tror på först, då kan man skapa sig en uppfattning om vad man tyckte var bra/dåligt. Sedan är det nog lättare att ställa rätt frågor till någon försäljare. Jag handlar ofta liknande prylar efter principen att försäljaren vet bäst, det gäller bara att få honom att förstå mina behov.
En havskajak kostar mellan 10'-15' så det blir dyrt om man köper fel.
 
Jag skulle jamföra en respektive 2-manskajak med en vanlig cyckel och en tandem, fast värre.

För det första så är den ordentligt tyngre, sedan blir den felbelastad. Du blir direkt på efterkälken om ni paddlar i grupp.

Ta en titt på Arctic Star 570, 25 kg lätt och passar till dagsturer/långfärd.
 
En kanadensare är de jag paddlat. De är väl mindre ranka än en kajak. En sk gummibåt är betydligt stabilare. Äger en sådan. Åkt nerför Kaitum älv med den och även kanadensaren. Kändes säkrare med gummibåten, en bombard 330. Fast kölen suger strömmen. Mera gjord för insjön.
 
Jag var ute och fotade i kajak igår. Jag skulle definitivt valt en K1. Gärna med roder så att man lätt kan vrida runt kajaken till fotoläge.

Fördelen med kanadensare är att det är lätt att komma i och ur. Fördelen med kajaken är att den är snabbare och mer lättdriven.

Finns det kajaker som inte är neongula?


Jag hyrde kajaken hos Brunnsvikens kanotklubb.
www.bkk.se
 
Ryms mycket packning i en canadensare. En kajak är väl mer gjord för optimal paddling. Sett många kajakpaddlare som roat sig i forsarna när jag fiskat i kaitum älven.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.