Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

qwerty

Medlem
Jag ska införskaffa en digitalkamera att användas för fotografering till en tidning i tabloidformat. Efter att ha sonderat marknaden något så när känns det som att Minolta 7hi ligger bäst till, men jag vill gärna ha synpunkter / rekommendationer av andra kameror i samma klass.

Och snälla, jag vet att systemkameror är bäst, men vi har en budget att rätta oss efter...

Det är väl bara att räkna till att börja med?

vilken upplösning kommer trycket att ha?
hur stora blir bilderna som störst?

Sen ska man ju kanske beskära en del, men så är det ju med traditionella bilder också - alla håller inte för ett uppslag.

hejsan, en kamera med 1,5x2 miljoner pixlar räcker nog gissar jag. Vid 170 dpi blir bilden cirka 25 cm bred. ( antalet pixlar/upplösning=bildstorlek i tum )

Själv har jag en Canon G1 som ger kalasbra bilder, Nikons collpix 990 eller liknande funkar nog också.

Stirra er inte blind på pixelantalet, för er räcker säkert 3,3 miljoner pixlar, men tänk på zoomomfång, objektivet och kamerans mjukvara, möjlighet till extern blixt ock så vidare.

Inga vidare konkreta råd, men jag hoppas de är till någon hjälp.

mvh
PL

Matte :)

Få se om jag får det här rätt nu då...

170 dpi blir 67 punkter per cm. (170 / 2.54)

storleken ska vara max 20*30= 600 cm2

då blir antalet punkter 600 * 67 = 40200...och det låter inte rimligt...måste nog sova lite till :)

Du kan inte blanda ytor och sidor så där :)

Men prova (67*20) * (67*30) vilket ger 2,7 miljoner pixlar.

I min enfald trodde jag att dpi'n var över en yta :)...som sagt, väldigt trött...när jag tänker på det så är 170 punkter på en kvadrattum väldigt lite :)

jimh skrev:
Du kan inte blanda ytor och sidor så där :)

Men prova (67*20) * (67*30) vilket ger 2,7 miljoner pixlar.
Med tanke på verkligt användbart antal Pixlar så är nog 3,3Mpixlar det minsta du ska ha.
Menmed tanke på framtida högre krav och att det alltid är bra med lite extra dta ifall att så är nog 4-5Mpixel nödvändigt.
Kolla på t ex Cyberphoto eller Scandinavian Photo, deras utbud är väl nästan komplett.
Som någon tidigare skrev, möjlighet till extern blixt o liknande funktioner är värdefullt.

Tack för era svar. Jag söker egentligen inte allmäna råd om pixelantal osv utan mer konkret för/nackdelar med olika kameror. Någon med erfarenhet av Minolta 7hi, Fuji 602, t ex.

Kolla länken: http://www.dpreview.com/
Där kan man bl a se att Olympus C5050Z är väldigt bra men har NOISE, att Nikon 5700 är jättebra i de flesta avseenden men är svår att ställa in när det är mörkt, att Minolta 7Hi slukar batterier, Sony F717 är bra i mörker med sin lasermätning men att kameran är en riktig klumpeduns, att Canon G3 har dålig macrofunktion att Konica 400z har en utmärkt bild men längsta exponeringstid på 1 sek och inga manuella inställningsmöjligheter att Casio QV-5700 har en massa funktioner som dock inte alltid fungerar och att Fuji Finepix S2-Pro slår dem alla. Den kameran har inget NOISE ens vid 1600 ASA...
...och att Fuji S602Z är den bästa 3MB kameran som finns...
Jämför gärna också med forumets alla trådar om digitalkameror och kolla även forumets recensioner...
Du kanske kommer att märka att om man börjar gräva i det här så har det liksom inget naturligt slut eller har det det...?

Det har inget slut!
Har velat i två månader nu över mitt kommande köp!
Återigen så lutar det åt en s602 för den sitter bra i handen.
Har pratat med proffs såväl som amatörer, har läst spaltmeter om pixlar, spotmätning, noise och gud vet allt!
Att köpa digitalkamera är det värsta jag någonsin gjort! Snacka om beslutsångest
Kan förövrigt berätta att s602 pro inte kommer till sverige, enligt Fuji.

Nånstans måste man börjar och jag börjar med en s602! Tror jag....! AHHHH!!!

Jag älskar min 602s :)
Tips kolla priser NOGA... det skiljer många tusenlappar på kameror i olika butiker, Fujis "egna" butiker är dyrast...

Köpte min hos fotokungen på Kocksgatan i Stockholm 8390:- www.fotokungen.com

Jag har en Canon G2. Tar bra bilder, batteriet varar länge och det går att ansluta en exstern blixt.
Min son har en Minolta 7i, jobbar han mycket med LCD-skärmen suger den batteriet rätt så snabbt.
Med min Canon G2 kan man jobba hela tiden, jag har aldrig kört slut på batteriet på grund av LCDn.

dpi och ppi

Frågan om vilken kvalitet en kamera för tabloidtidning ska ha kan inte besvaras utan att tidningens önskemål anges.
Och alla svarare: skilj på ppi och dpi - det är helt olika värden.
Ppi = Pixels Per Inch (för gott boktryck krävs av tryckerier ett värde dubbelt det rasteret i trycket har = 300 ppi.) En tabloid troligen 150 - 180 ppi.
Så det är bara att räkna på en dosa hur stora bilder en kamera kan ge i olika tryckupplösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar