Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Holoshark

Ny medlem
Hej!

Står nu inför valet att köpa en Nikon D70, Canon EOS 350d eller en Olympus E-500.Är inte så insatt i detta och efter en lång tid spenderad på nätet har jag kommit fram till följande. Alla dessa kameror är ungefär lika bra. Alla har de för och nackdelar och valet skall egentligen baseras på vad du personligen tycker är viktigast hos en digitalkamera. Finns det någon här som är insatt i detta och kan komma med något tips? När det gäller medföljande objektiv så kommer jag med största sannolikhet ändå att byta ut detta vid tillfälle så det är mindre viktigt för själva köpet.

Hälsningar

Johan

Fundra litet på framtida objektiv och uppgraderings behov.

Nikon kör med en enda sensorstorlekt på alla modeller så objektiv från D70 (även de med mindre bildcirkel) är helt kompatibla även med proffsmodellerna.

Canon har å andra sidan liten sensor i de billigare modellerna (typ 350D) och fullformat i de dyrare (vissa modeller med 1.3X faktor dessutom) - vilket gör att "DC" objektiv inte funkar för de dyrare modellerna.

Visst är det mycket datortjat här, men när "Val av kamera" hamnar i forum Kringutrustning & Tillbehör har det gått för långt...

En aning seriösare: Köp den kamera som ligger bäst i handen och som har knapparna där dina fingrar vill ha dem.

BengtJohnsson skrev:
En aning seriösare: Köp den kamera som ligger bäst i handen och som har knapparna där dina fingrar vill ha dem.

Men jag undrar allt om inte detta är ett överskattat argument när man väljer kamera. Anpassningsbara som vi är lär man sig nog rätt snabbt var knapparna sitter och hur man bäst håller i prylarna. Avtryckaren brukar iaf alltid sitta till höger.

Om många eller speciella funtioner är viktigt för trådskaparen skall man inte glömma att titta på tex Pentax DS2 och KMs kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar