Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

badtant

Avslutat medlemskap
hejsan!

jag är ganska ny på lite mer avancerad fotografering och har bestämt mig för att lämna kompaktkamerorna bakom mig. det jag vill ha nu är någon digital systemkamera. jag hade inte tänkt att hålla på en massa med olika objektiv utan hade tänkt mig något bra grundobjektiv.

har tittat lite på sony DSC-F828. inser dock att det kanske är dumt att köpa en kamera som det inte går att byta objektiv på alls... dessutom har jag hört att den väger väldigt mycket. just nu verkar det ustället luta åt nikon d70 som jag hört ska ha ett bra kitobjektiv (18-70mm). vad tror ni om detta? vad finns det för fler kameror jag kan kolla på?
 
Det finns ju mängder med kamerahus och objektiv att välja på från ett stort antal tillverkare.

Sony 828:a är för övrigt ingen systemkamera.
 
Nikon D-70 med 18-70 objektivet är ett alldeles utmärkt val, passa på medans den finns kvar att köpa, du får den till ett väldigt bra pris nu.
 
jag väljer bland de billigare kamerorna och det jag går efter är ungefär detta:

*max 10 000:-
*6-8 MP
*köpes tillsammans med ett bra grundobjektiv. som t.ex. kitobjektivet till d70.
*raw-format
 
finns..

då finns det väl inte så mycket mer att välja på än d70 och 350d canon.

känn och kläm dessa två så hittar du en favorit.

d70 sägs ha bättre kit optik.
 
Om du är väldigt begränsad i din budget finns nog ingen bättre alternativ än d70kitet. Det glaset är riktigt bra. Ett gäng bättre än kitoptiken till 350d. (jag äger den).
 
Jag går också och funderar...
Har en G3 idag skulle vilja ha en kamera med mer zoom och bättre bildkvallitet än vad jag har, alltså mindre brus och bättre dynamiskt omfång...
Dessa har jag funderat lite på men det känns som den ena kameran inte utesluter den andra.
Canon PowerShot Pro1
Canon Powershot S2 IS
eller 350
350 är säkert bäst, men det känns som ett dyrt allternativ iom att man kan kompletera den med en uppsjö utav tillbehör
s2 o pro 1 är ganska kompletta.
Jag tror inte att bilderna blir bättre med S2 än G3.
Mvh Björn
 
Motiv?

Vilka motiv tänker ni fotografera? Ska det vara blommor, djur, arkitektur, bilar, personer, porträtt, sport, natur?

Man kan generellt säga att en kamera man vill använda för närbildsfoto, porträttfoto och naturfoto kräver åtminstone fyra objektiv. Macro 50mm 1:1 för närbilder, 50-60mm för porträtt och ett extra 17mm samt 200mm för natur. Lägger man till 1,5x brännvidsförlängning motsvarar det 75mm, 75-90mm samt 24mm resp. 300mm.

Det kan ju låta mycket att släpa på fyra objektiv, så en god start kan vara ett 28-75 som täcker in det mesta utom naturfoto på långa avstånd, t ex djur. Macrofoto är kanske inte att tänka på heller - men det finns lite trick man kan ta till för att komma närmare, närbildslinser, mellanringar mm.

Om jag skulle börja fotografera idag så skulle jag köpa ett bra kamerahus och en 28-75 till min första digitalkamera. Tyvärr finns det inte så många bra hus i de lägre prissegmenten. Går man upp ett snäpp i kvalitet så finns i alla fall KonicaMinoltas D7D eller Canons EOS20D. Med ett gediget hus till ett lite högre pris får man en sensor av högre kvalitet och därmed möjlighet till att ta bättre bilder.

Man får också räkna med att behöva byta kamera oftare än med de analoga. Jag tänker så här: Film (dia) med framkallning kostar runt 150kr för 36 bilder. Med två rullar i månaden blir det 3600kr om året. Om man då har kameran i tre år har man sparat in ett kamerahus på 10800kr.
 
ok, nu återstår att hitta nikon d70 med 18-70 kitobjektiv till bästa pris.
bästa jag hittat hittils är fotokungen.com för 8890. någon som vet något billigt ställe? webbutik eller butik i stockholmsområdet är det som gäller...
 
Re: finns..

anders_j skrev:
då finns det väl inte så mycket mer att välja på än d70 och 350d canon.

Gör det inte? I tyska FotoMagazin och ColorFoto så har Pentax *ist DS fått bättre betyg än både D70 och 350D i fråga om absolut bildkvalitet, sett till alla parametrar så delade den förstaplatsen med 350D. Före D70 och Olympus E-300.

Det *finn* faktiskt andra märken som är väl värda att titta på än Nikon och Canon. Jag är fantastisk nöjd med min DS.

Hälsningar
* Roland
 
Re: Motiv?

conan skrev:
Tyvärr finns det inte så många bra hus i de lägre prissegmenten. Går man upp ett snäpp i kvalitet så finns i alla fall KonicaMinoltas D7D eller Canons EOS20D. Med ett gediget hus till ett lite högre pris får man en sensor av högre kvalitet och därmed möjlighet till att ta bättre bilder.

Nja, jag håller väl inte med dig riktigt - men det beror ju iofs på hur man definierar "bra hus". Själv är jag mycket nöjd med mitt "budgetprissatta" DS hus och dess gedigna uppbyggnad med ett genuint och starkt metallchassi i botten som är overdraget med plastkomposit. Visst kostar en Konica-Minolta Dynax 7D lite mer, men den har precis samma sensor som min DS och tar inte bättre bilder. Den är större, men jag tycker inte att den känns mer gedigen i sig.

EOS 20D kostar lite mer än 350D och även där är det samma sensor, har inte kunnat se att 20D:n i fråga om bildkvalitet på något vis skulle vara bättre än 350D:n. Däremot har den en annan design och jag vet de som valt 20D framför 350D därför att de helt enkelt gillat layouten på knapparna bättre. Men möjligheter till bättre bilder? En bra fotograf kan ta bra bilder oavsett hus, men förvisso är det så att om fotografen inte trivs med sitt hus så kan det vara ett hinder för inspirationen. En fotograf som trivs torde ta bättre bilder än en som inte trivs, men här är det helt individuella faktorer som spelar in för vi har alla olika önskemål och känsla. Jag trivs väldigt bra med det jag har nu så jag skulle nog få sämre möjlighet till bättre bilder om jag bytte till ett dyrare hus, tvärt emot din logik hahaha... :) "Why change a winning team" som det så vackert heter på svenengelska. Hahaha... :)

Hälsningar
* Roland
 
badtant skrev:
ok, nu återstår att hitta nikon d70 med 18-70 kitobjektiv till bästa pris.
bästa jag hittat hittils är fotokungen.com för 8890. någon som vet något billigt ställe? webbutik eller butik i stockholmsområdet är det som gäller...

var inne på expert för ett tag sen och den vackan hade de gamla d70 (ej s) för 8000 kr med kit.
fast det var då.
men den lär nog gå ner till väldigt bra priser nu när d50 kommer också. ijallafall gamla d70.
 
Re: Re: Re: Motiv?

sagan skrev:
Nej, det är inte samma sensor, det är varken samma storlek eller upplösning.

Bara för att vidareutveckla då detta verkar vara ett allmänt antagande (både i tidningar och på forum).

Sensorn i 350d är en vidareutveckling av 300d. Man har alltså klämt in fler pixlar och minskat storleken på dessa. Go canon(!) eftersom dom ändå lyckats dra ner brusnivåerna rätt bra.
 
Jag tycker inte att tester (som senaste testerna i FotoMagazin och ColorFoto) har visat att 8Mp verkligen ger bättre bilder än 6Mp, tycker det bara verkar vara en hypad grej. Ska fler Mp till för att det ska bli en verklig skillnad.

Hälsningar
* Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.