ANNONS
Annons

Val av Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Diesel11

Medlem
Hejsan,

Jag är ute efter en kompaktkamera till produktfotografering. Anledningen till att jag väljer kompakt kamera är för att system är lite för dyrt i nuläget. Jag ska fotografera smycken och vill gärna ta bra bilder med en vit bakgrund. ( ska öppna webshop snart där jag ska sälja smycken) Jag är en amatör och vet inte alls vilken kamera jag ska välja, tänkte lägga upp alternativen här och hoppas att någon av er vet om dessa kameror är bra för ända målet.

http://www.ellos.se/nikon/nikon-coolpix-s1200pj-rosa/380010
http://www.ellos.se/olympus/olympus-tg-630-svart/410278
http://www.ellos.se/canon/canon-ixus-500-bla/381442

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning

Gamla

Det verkar som om den affären bara har ett par år gamla kameror till samma pris som uppföljarna kostar idag! Leta på annat ställe! T.ex Cyberphoto som har ett lättöverskådlig och bra upplägg, många gånger med tester på produkterna.

Min tanke när jag läser din fråga: Ska du ha en kompaktkamera som är så bra att den klarar dina krav på (produkt)fotografering, hamnar de i samma prisklass som en bra systemkamera. Med en systemkamera får du fr.a. med den större sensorn, men också med mångsidigheten av att kunna använda dedikerade objektiv väldigt mycket större chans att få bra kvalitet på dina bilder.
Sen håller jag med om att du behöver datera upp dig var du söker kameror - Cyberphoto är bra.

Går bra

Det går säkert bra att ta fina produktbilder med en kompakt. Ska det fungera med systemare så behövs en massa extra saker och det blir dyrt (från 10 lax och uppåt). Det är också många gånger en fördel med en kompakt pga den lilla sensorn med dess större skjärpedjup. Du får en bra kompakt som kan fungera till det du söker för ett par tusen. Sök en modell med bra närgräns, inte bara i vidvinkel/macroläget, utan även hyfsad närgräns då du zoomar in i teleområdet. På så sätt kan du få lite olika perspektiv med olika skärpedjup. För att hitta en bra kamera som kan detta så måste du antingen söka på tillverkarnas produktsidor eller få tips av någon som har kameran i fråga och har fotat närbilder. Dessa uppgifter står inte så ofta på försäljarnas sidor. En annan variant är ju att gå till några affärer och prova dig fram.

Min tanke när jag läser din fråga: Ska du ha en kompaktkamera som är så bra att den klarar dina krav på (produkt)fotografering, hamnar de i samma prisklass som en bra systemkamera. Med en systemkamera får du fr.a. med den större sensorn, men också med mångsidigheten av att kunna använda dedikerade objektiv väldigt mycket större chans att få bra kvalitet på dina bilder.
Sen håller jag med om att du behöver datera upp dig var du söker kameror - Cyberphoto är bra.

Tack för era svar, båda två:) Jag sökte på ellos för jag har konto där;) men jag hade ingen aning om att det var "gamla" kameror. Jag vill ju helst ha en systemkamera med de ligger ju på minst 4, med en kompakt kan man ju komma undan lite billigare samt att jag hört/läst att även de funkar bra till produktfotografering. Har även hört att det handlar mkt om att justera vitbalansen på kameran och jag läste precis nu lite om Canon IXUS 500 och där kan man tydligen göra detta. Behöver en kamera nu men vill inte köpa en som ändå inte blir bra. Svårt det här tycker jag..

Billig

En billig modell som jag kan tänka mig fungera är Canon Powershot SX260 HS (från 1700 kr). Förutom macroläget så går det att fota från en meters håll med motsvarande 500 mm tele med lite träning eller ett billigt stativ. Men som sagt, åk och testa först och se om du tycker du kommer tillräckligt nära.

Det går säkert bra att ta fina produktbilder med en kompakt. Ska det fungera med systemare så behövs en massa extra saker och det blir dyrt (från 10 lax och uppåt). Det är också många gånger en fördel med en kompakt pga den lilla sensorn med dess större skjärpedjup. Du får en bra kompakt som kan fungera till det du söker för ett par tusen. Sök en modell med bra närgräns, inte bara i vidvinkel/macroläget, utan även hyfsad närgräns då du zoomar in i teleområdet. På så sätt kan du få lite olika perspektiv med olika skärpedjup. För att hitta en bra kamera som kan detta så måste du antingen söka på tillverkarnas produktsidor eller få tips av någon som har kameran i fråga och har fotat närbilder. Dessa uppgifter står inte så ofta på försäljarnas sidor. En annan variant är ju att gå till några affärer och prova dig fram.

Tack för svaret:=) Jag tror nog jag ska göra som du säger, gå till en butik och förklara för dem vad jag söker. Jag ska också tänka på skärpedjupet och närgräns. Tack!

En billig modell som jag kan tänka mig fungera är Canon Powershot SX260 HS (från 1700 kr). Förutom macroläget så går det att fota från en meters håll med motsvarande 500 mm tele med lite träning eller ett billigt stativ. Men som sagt, åk och testa först och se om du tycker du kommer tillräckligt nära.

Kanon! Tack för tipset:=) Ska kolla upp denna kamera.

Det går säkert bra att ta fina produktbilder med en kompakt.

Jo, det håller jag med och är alldeles övertygad om. Men, om de ska vara tillräckligt bra för att möta kraven som jag uppfattar ställs i frågan, hamnar de ändå i samma prisklass som en systemkamera. Och med en systemkamera blir det bättre, och med större mångsidighet i längden.

webshop

Bilderna ska ju vara till en webshop. Med bra belysning och lite känsla ska det gå bra, och är också betydligt enklare för en nybörjare att använda en kompakt. Skulle tro att många gånger så blir bilderna betydligt bättre med den billigare utrustningen pga möjlighet till större skärpedjup.

Det handlar alltså om produktfotografi. Smyckena ska exponeras så att de framstår i en väldigt god dager, bilderna ska vara smakfulla och med hög kvalitet för att grejorna ska komma till sin rätt, vilket ställer krav, inte minst på kameran. Vad jag menar är att man då, enligt min mening, inte kan nöja sig med en billig P&S kamera, utan åtminstone måste hålla sig i segmentet s.k. kvalitetskompakter, allra minst. Och det fungerar säkert jättebra, och är enklast för nybörjaren, förstås. Steget över till systemkameran är emellertid väldigt kort, och systemkameran ger bättre bilder, bättre kontroll etc. vilket jag ändå fann mig föranlåten att påpeka, hör liksom till ändå.

Jag skulle vilja föreslå exempelvis Olympus XZ-2, alternativt Panasonic LX7, Canon Powershot S 110, Fujifilm X10, Sony RX 100 etc. - det finns fler i det här ungefärliga segmentet. Prisbilden 3-4000 + tror jag man måste acceptera för att få bra resultat.

Det handlar alltså om produktfotografi. Smyckena ska exponeras så att de framstår i en väldigt god dager, bilderna ska vara smakfulla och med hög kvalitet för att grejorna ska komma till sin rätt, vilket ställer krav, inte minst på kameran. Vad jag menar är att man då, enligt min mening, inte kan nöja sig med en billig P&S kamera, utan åtminstone måste hålla sig i segmentet s.k. kvalitetskompakter, allra minst. Och det fungerar säkert jättebra, och är enklast för nybörjaren, förstås. Steget över till systemkameran är emellertid väldigt kort, och systemkameran ger bättre bilder, bättre kontroll etc. vilket jag ändå fann mig föranlåten att påpeka, hör liksom till ändå.

Jag skulle vilja föreslå exempelvis Olympus XZ-2, alternativt Panasonic LX7, Canon Powershot S 110, Fujifilm X10, Sony RX 100 etc. - det finns fler i det här ungefärliga segmentet. Prisbilden 3-4000 + tror jag man måste acceptera för att få bra resultat.

Jag förstår vad du menar och tackar för dina tips. Olympus och Canon verkar intressanta, jag får helt klart se över min budget och gå till butik som Tony skrev.

Tack Killar för era svar!

Vad blev det för kamera?

Det blev en Olympus xz-10, tycker den är bra, och så var det ett bra pris. Helst ville jag ha en systemkamera men jag har hört att kompaktkamera är lika bra när man håller på med produktfotografering. Så kameran är det inget fel på, det är mest bakgrunden som är jobbig att få till. Vill gärna ha en helvit bakgrund och det är inte det lättaste:)

Med vänlig hälsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar