Annons

Val av kamera till Antarktisexpedition

Produkter
(logga in för att koppla)
Tur

Nu har jag haft min D200 ett tag och testat den till lite allt möjligt, och jag är riktigt glad att jag köpte en såpass avancerad kamera direkt och inte inbillade mig att en halvantik billig instegskamera hade gjort mig nöjd :)

Vad gäller bildkvalitén och funktionen har jag väl inte så mycket nytt att komma med. däremot har jag gjort lite andra test!

Jag har ett originalbatteri sedan kameran var ny, och så köpte jag två billiga piratbatterier batterier för ca 150 kr/st från Amazon UK. Ett originalbatteri kostar ca 650 kr.

Efter att ha lagt alla tre batterierna i frysen i ett par timmar visade det sig att när jag satte dem i kameran visade batterimätaren ca 60% på originalbatteriet medan de otroligt billiga piratbatterierna visade 100%!! De funkar för övrigt kanon annars också. Det blir nog två sådana till så jag har i reserv, det blir ju ändå billigare med fyra pirat än ett original :)

När jag frös ner hela kameran och tog ut den i rumstemperatur hände absolut ingenting! Den tog bilder som vanligt, båda displayerna funkade kanon och var inte ens lite sega! Däremot slog sig kondens på kameran omedelbart (det var tänkt så) så det först frös och nästan rann om den. Sökaren gick ju såklart inte att se igenom, men bara jag fick torkat av frontlinsen tog den hur fina bilder som helst! Efter en stund tog jag av objektivet, ett ej vädertätat Tamron 17-50/2,8, och det fanns inte spår av kondens inne i kameran, varken på spegeln eller på linserna i objektivet!

Idag när den har hunnit tina igen funkar den hur fint som helst!

Så kontentan av det hela är att de som tipsade mig om Nikon D200/D300 hade helt rätt i hur tåliga de verkar vara :)

Tack för alla tips, jag är grymt nöjd!!

Du gjorde precis det man absolut inte ska göra. Gör du om det några gånger kan jag nästan garantera att du kommer att paja kameran!!! När du har haft kameran i extremt kall miljö och ska in så ska kameran värmas upp långsamt. Antingen i kameraväskan eller så ser du till att ha en lufttät plastpåse runt den innan du tar in den i värmen (gäller även objektiv) Det är bättre att kondensen hamnar på påsen än på prylarna. Det kan hända att vatten tränger in eller att kondens bildas inne i prylarna annars. Har själv fått dyrköpta erfarenheter genom att slarva.

Du gjorde precis det man absolut inte ska göra. Gör du om det några gånger kan jag nästan garantera att du kommer att paja kameran!!! När du har haft kameran i extremt kall miljö och ska in så ska kameran värmas upp långsamt. Antingen i kameraväskan eller så ser du till att ha en lufttät plastpåse runt den innan du tar in den i värmen (gäller även objektiv) Det är bättre att kondensen hamnar på påsen än på prylarna. Det kan hända att vatten tränger in eller att kondens bildas inne i prylarna annars. Har själv fått dyrköpta erfarenheter genom att slarva.

Jo jag vet, testet gick liksom ut på att testa hur den skulle tåla det. Ja, jag kan acceptera att kameran pajar på hemmaplan i Sverige, men inte på sydpolen 300 mil från närmsta Nikonåterförsäljare.

Jag är fullt medveten om att man ska ha kameran i en plastpåse, och det kommer jag att ha när jag har möjlighet till det. Jag har också en vattentät hardcase till grejerna, den borde funka lika bra eller?

Nu gick testet så bra det kunde gå, det fanns inte en droppe kondens inne i kameran. Allt verkade vara helt tätt!

Tack för tipset iallafall Tony!

Pentax K-7 är specad ner till -10, vilket jag tror är det lägsta du hittar. Om det funker för -10 finns det ingen anledning att det inte funkar vid -30. Du bör nog mata kameran med sladd från ett batteri i fickan för att vara säker på att få ström.

En lufttät påse kan väl ändå inte vara så smart eller?
Det garanterar ju att fukten blir kvar med kameran.

Jo jag vet, testet gick liksom ut på att testa hur den skulle tåla det. Ja, jag kan acceptera att kameran pajar på hemmaplan i Sverige, men inte på sydpolen 300 mil från närmsta Nikonåterförsäljare.

Jag är fullt medveten om att man ska ha kameran i en plastpåse, och det kommer jag att ha när jag har möjlighet till det. Jag har också en vattentät hardcase till grejerna, den borde funka lika bra eller?

Nu gick testet så bra det kunde gå, det fanns inte en droppe kondens inne i kameran. Allt verkade vara helt tätt!

Tack för tipset iallafall Tony!

Har du funderat på att ta med ett billigt reservhus? Vad man än köper så finns ju risken att det går sönder.

En lufttät påse kan väl ändå inte vara så smart eller?
Det garanterar ju att fukten blir kvar med kameran.

Lägg kameran i plastpåsen innan du går in, kläm ut så mycket luft som möjligt och förslut. Den lilla luft som finns kvar i påsen är då lika kall som kameran och därmed också ganska torr. När temperaturen sedan stiger kommer fukt i den varma luften att kondenseras utanpå plastpåsen. Efter en timme eller två på köksbänken har kameran blivit såpass rumstempererad att du utan risk kan öppna påsen och ta ut kameran.

Fukten finns ju i den varma inomhusluften, inte i den kalla utomhusluften.

Då är det helt fantastiskt att min D100 fortfarande hänger med efter 6 år i jämtländsk vinter och fotograferande i temperaturer runt -30 vissa dagar. Jag har aldrig nånsin behandlat min kamera med silkesvantar direkt och aldrig tramsat med plastpåsar eller dylikt. Den ända regel jag följt är att inte öppna kameran eller byta objektiv innan den fått rumstemperatur. För övrigt samma behandling som min F3 och F100 oxå fått utstå. Jag har aldrig haft några som helst problem med kameran.

Angående val av kamera för en resa till extrema miljöer så skulle jag definitivt titta på ett begagnat proffshus eller semiproffshus som är byggda i metall och är vädertätatde tillsammans med objektiv som är av samma byggkvalitet.Hos Nikon ligger väl D200/D300 eller D2x närmast tillhands Pentax K7 kan väl oxå vara ett alternativ likaså Canons motsvarnde hus.

Kan det vara en tanke att ta med en sådan här eller liknande som reserv?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8919808 alternativt deras något billigare modell? Ibland kan det vara skillnaden på att få en bild eller inte? Har själv en sådan sedan några månader, har inte använt den i kyla men den är byggd som en stridsvagn (nästan). Att den går ner i en ficka är ju inte så dumt och dessutom funkar det riktigt bra med att "tappa" på sidorna på kameran för att komma åt vissa inställningar med tanke på kylan och att man kanske inte vill ta av sig vantarna.

Det finns flera alternativ från andra tillverkare men det verkar som denna är den allra tåligaste.

/FW

Lägg kameran i plastpåsen innan du går in, kläm ut så mycket luft som möjligt och förslut. Den lilla luft som finns kvar i påsen är då lika kall som kameran och därmed också ganska torr. När temperaturen sedan stiger kommer fukt i den varma luften att kondenseras utanpå plastpåsen. Efter en timme eller två på köksbänken har kameran blivit såpass rumstempererad att du utan risk kan öppna påsen och ta ut kameran.

Fukten finns ju i den varma inomhusluften, inte i den kalla utomhusluften.

Det har du givetvis rätt i, själv har jag alltid lämnat den i kameraväskan någon timme, utan plastpåse.
Men då går väl fukten ut i väskan och silca gelen.

jag har inte läst hela tråden men läste en artikel i Digitalfoto för nåt år sen och där var det en kille som varit på någon av poolerna. Han använde en 5D han sa att av de han testat så klarade den kylan bäst, han hade även med sig en analog canon

Det har du givetvis rätt i, själv har jag alltid lämnat den i kameraväskan någon timme, utan plastpåse.
Men då går väl fukten ut i väskan och silca gelen.

Det finns ingen fukt som kan gå ut i väskan. Den fuktiga luften är inomhusluften. Den kan gå in väskan om inte väskan är tät. Det brukar räcka att göra som du gör eftersom de flesta kameraväskor är täta nog.

jag har inte läst hela tråden men läste en artikel i Digitalfoto för nåt år sen och där var det en kille som varit på någon av poolerna. Han använde en 5D han sa att av de han testat så klarade den kylan bäst, han hade även med sig en analog canon

Jag tvivlar inte på at de funkar, och jag vet att en som var nere förra året hade en 5D, men i alla reportage jag har läst har Canon haft problem medan Nikon klarat sig bättre.

Det var dock som sagt inte i torr extrem kyla, utan i fuktigt kallt kustklimat.

Japp, så då har jag varit på Sydpolen i en vecka!

Min Nikon D200 fungerar absolut klanderfritt under rätt lång tid ner till -35 C, kallare har det inte varit. Det är bara batterierna som inte gillar läget riktigt, resten av kameran funkar kanon även om displayerna segar sig och så, men det var ju exakt vad som var väntat.

Luften här är så torr att det inte blir kondens på saker man tar in även om det är 50 graders skillnad! Luften ute är runt -35 och har ca 40-60% relativ fuktighet, luften inomhus är något under rumstemperatur (Snön under kängorna på golvet tinar inte över natten :) men har bara något tiotal procents luftfuktighet.

Här är lite bilder jag tagit hittills:

http://helmetrock.wordpress.com/

http://s696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Sydpolen/

Tyvärr har inte mina väskor kommit fram än på grund av en försening i London och när de väl kommit till Antarktis var det så dåligt väder vid kusten att transportplanen inte kunnat lyfta på flera dagar, i bagaget ligger såklart min kameraladdare och nu är batterierna slut :-(
Dock är det bättre väder idag och flera plan är på väg hit, ett av dem har säkert med sig väskorna!

Senast ändrad:
Tufft, det där blir något att berätta om för barnbarnen senare!

Hur kom du med på en sådan här expedition? Är du där som grovarbetare enbart eller skall du vara med och forska också?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto