Tonyeagle
Aktiv medlem
Tur
Du gjorde precis det man absolut inte ska göra. Gör du om det några gånger kan jag nästan garantera att du kommer att paja kameran!!! När du har haft kameran i extremt kall miljö och ska in så ska kameran värmas upp långsamt. Antingen i kameraväskan eller så ser du till att ha en lufttät plastpåse runt den innan du tar in den i värmen (gäller även objektiv) Det är bättre att kondensen hamnar på påsen än på prylarna. Det kan hända att vatten tränger in eller att kondens bildas inne i prylarna annars. Har själv fått dyrköpta erfarenheter genom att slarva.
Nu har jag haft min D200 ett tag och testat den till lite allt möjligt, och jag är riktigt glad att jag köpte en såpass avancerad kamera direkt och inte inbillade mig att en halvantik billig instegskamera hade gjort mig nöjd
Vad gäller bildkvalitén och funktionen har jag väl inte så mycket nytt att komma med. däremot har jag gjort lite andra test!
Jag har ett originalbatteri sedan kameran var ny, och så köpte jag två billiga piratbatterier batterier för ca 150 kr/st från Amazon UK. Ett originalbatteri kostar ca 650 kr.
Efter att ha lagt alla tre batterierna i frysen i ett par timmar visade det sig att när jag satte dem i kameran visade batterimätaren ca 60% på originalbatteriet medan de otroligt billiga piratbatterierna visade 100%!! De funkar för övrigt kanon annars också. Det blir nog två sådana till så jag har i reserv, det blir ju ändå billigare med fyra pirat än ett original
När jag frös ner hela kameran och tog ut den i rumstemperatur hände absolut ingenting! Den tog bilder som vanligt, båda displayerna funkade kanon och var inte ens lite sega! Däremot slog sig kondens på kameran omedelbart (det var tänkt så) så det först frös och nästan rann om den. Sökaren gick ju såklart inte att se igenom, men bara jag fick torkat av frontlinsen tog den hur fina bilder som helst! Efter en stund tog jag av objektivet, ett ej vädertätat Tamron 17-50/2,8, och det fanns inte spår av kondens inne i kameran, varken på spegeln eller på linserna i objektivet!
Idag när den har hunnit tina igen funkar den hur fint som helst!
Så kontentan av det hela är att de som tipsade mig om Nikon D200/D300 hade helt rätt i hur tåliga de verkar vara
Tack för alla tips, jag är grymt nöjd!!
Du gjorde precis det man absolut inte ska göra. Gör du om det några gånger kan jag nästan garantera att du kommer att paja kameran!!! När du har haft kameran i extremt kall miljö och ska in så ska kameran värmas upp långsamt. Antingen i kameraväskan eller så ser du till att ha en lufttät plastpåse runt den innan du tar in den i värmen (gäller även objektiv) Det är bättre att kondensen hamnar på påsen än på prylarna. Det kan hända att vatten tränger in eller att kondens bildas inne i prylarna annars. Har själv fått dyrköpta erfarenheter genom att slarva.