Annons

Val av kamera till Antarktisexpedition

Produkter
(logga in för att koppla)
Om objektiven är Tamron 17-50 2.8 och Nikkor 70-300 VR ser jag det som ett mkt bra köp. Det andra 18-135 är lite dyrt, kostar 3000 nytt, å är ett okej kitobjektiv.

Plus det här objektivet, jag gillar inte glappet mellan de två som följde med kameran

http://www.blocket.se/vi/21473609.htm?ca=10_s

"Glappet" mellan Tamron 17-50 och Nikon 70-300 är inte speciellt stort. Det är alls icke nödvändigt att "täcka in" alla brännvidder mellan den minsta och den största man har. Skillnaden i bildvinkel mellan 50mm och 70mm är knappt märkbar vid vanlig fotografering.

Den enda anledningen att ha ett Nikon 18-135 är att man inte behöver byta objektiv lika ofta, men den optiska kvaliteten på sådana "superzoomar" brukar inte vara speciellt bra jämfört med objektiv med mindre brännviddsomfång.

Tack för tipset Allemyr!

Mycket riktigt, jag borde kunna få ner priset bra många hundra för det tycker jag....

PMD:
Jo det är ju också för bekvämligheten som sagt jag vill ha ett med lite längre zoom.

Anses det Tamron objektivet vara bra?

Jag läste om någon här som hade belastat sin Nikon D80 ganska hårt uppe i norrland, många dagar med många minus, regn & dyl. inte så extremt kallt kanske men det kan ju vara ett tips att leta efter den tråden.

En Nikon D200 verkar gå att få för vettiga pengar, vad tror ni om en sån?

På en begränsad budget är det definitivt ett bra alternativ, speciellt om Canon inte överlever klimatet, vilket ju antyds ovan.

För att få komplett väderskydd behövs en glugg i pro-klass också. Här är kanske en ultimat kombo
http://www.blocket.se/vi/21363233.htm?ca=11_s

Är det värt kanske 3000 kr upp till en D300?

Priset på D200 bör ligga runt 5-7000:- tycker jag. Steget till D300 är större än 3000:- skulle jag vilja påstå.

Finns pengarna i så är det ju en klart bättre kamera på höga iso.

Vet inte hur det står till med väderskydd i tredjepartsgluggar typ Tamron, någon annan vet säkert svar på detta, förmodligen finns det inte.

Jaja.... Det verkar ändå ha löst sig med killen med det andra objektivet när jag uplyste om vad det kostade på prisjakt :)

70-300 har ju så lång närgräns att det inte blir vidare praktiskt att använda som universal tycker jag.
Kanske. Det är ju ett teleobjektiv. Fast 1.5 meters närgräns vid 300mm är rätt bra. Jag tror inte att du kommer att ha några större problem med närgränsen. Med den kombinationen som är aktuell så är det ju inte heller det enda objektivet du skulle ha.

Jag har kört D200 + batterigrepp i regn och miljöer med mycket fukt utan minsta hicka. Jag har förvisso haft matchande objektiv som även dessa är vädertätade (ex vis Nikon AF-S 70-200/2.8VR mm). De objektiv du tittar på blir ju utrustningens svaga länk, fast om ett objektiv kärvar eller tar in lite kondens/fukt så torkar det ju oftast över natten, värre är det om kamerahuset ger upp. Jag tror att du bör klara dig med D200'an men förvänta dig inga mirakel med objektivparken avseende vädertätning.

// Maxe

Jag kom att tänka på en annan sak nu.

Lågtemperaturfett!

Skulle man kunna lura ut vilken typ och viskositet tillverkaren använder, fixa ett lågtemperaturfett som har de egenskaperna och be ett serviceställe serva kameran med det fettet istället?

Fett brukar ju sega ihop sig när det blir kallt.

Eller hrrmmm... Används fett alls i kameror?

Jag tänkte ändå låta kameran få en översyn innan jag åker eftersom den är begagnad, och det är ont om aukt. Nikonåterförsäljare på Antarktis ;)

Förresten, finns det inga smileys på det här forumet?

Tack för det, Harrmannen :)

Han hade en hel del koll! Fast som sagt mest om mekaniska.

Men han skulle försöka hitta någon som kunde mer om digitalkameror!

Men det var kul att höra när han berättade om sin Leica som var fabriksanpassad för att fungera ned till -80 grader!

I -60 till -70 hade den bevisligen fungerat iallafall :)

Sådär ja :)

Nu har jag köpt en D200 med ett Nikkor 70-300 mm, ett Tamron 17-50 mm, en SB800 blixt, 2X4 GB minne och en ryggsäck :)

Allt är i mint condition!

Tyvärr fanns det ingen CD med kameran, är det någon som vet vad som fanns på den? Vilket (gratis-)program behövs för att använda RAW (NEF) bilderna från kameran?

Nu ska jag bara läsa instruktionsboken och lära mig alla knapparna :p

Sådär ja :)

Nu har jag köpt en D200 med ett Nikkor 70-300 mm, ett Tamron 17-50 mm, en SB800 blixt, 2X4 GB minne och en ryggsäck :)

Allt är i mint condition!

Tyvärr fanns det ingen CD med kameran, är det någon som vet vad som fanns på den? Vilket (gratis-)program behövs för att använda RAW (NEF) bilderna från kameran?

Nu ska jag bara läsa instruktionsboken och lära mig alla knapparna :p

ViewNX är en bre viewer som även kan konvertera filerna till ex vis TIFF för fortsatt bearbetning i annat program ex Photoshop eller Lightroom

// Maxe

Innan du reser så kan du testa med att frysa ner batteriet till -20 eller kallare om du skruvar lite på frysen. Då får du nog svar på dina frågor om du ska köra digitalt....

Kanske du ska titta på en analog Hasselbladare för dom fungerar rätt bra även i rymden och på månen.....

Nu har jag haft min D200 ett tag och testat den till lite allt möjligt, och jag är riktigt glad att jag köpte en såpass avancerad kamera direkt och inte inbillade mig att en halvantik billig instegskamera hade gjort mig nöjd :)

Vad gäller bildkvalitén och funktionen har jag väl inte så mycket nytt att komma med. däremot har jag gjort lite andra test!

Jag har ett originalbatteri sedan kameran var ny, och så köpte jag två billiga piratbatterier batterier för ca 150 kr/st från Amazon UK. Ett originalbatteri kostar ca 650 kr.

Efter att ha lagt alla tre batterierna i frysen i ett par timmar visade det sig att när jag satte dem i kameran visade batterimätaren ca 60% på originalbatteriet medan de otroligt billiga piratbatterierna visade 100%!! De funkar för övrigt kanon annars också. Det blir nog två sådana till så jag har i reserv, det blir ju ändå billigare med fyra pirat än ett original :)

När jag frös ner hela kameran och tog ut den i rumstemperatur hände absolut ingenting! Den tog bilder som vanligt, båda displayerna funkade kanon och var inte ens lite sega! Däremot slog sig kondens på kameran omedelbart (det var tänkt så) så det först frös och nästan rann om den. Sökaren gick ju såklart inte att se igenom, men bara jag fick torkat av frontlinsen tog den hur fina bilder som helst! Efter en stund tog jag av objektivet, ett ej vädertätat Tamron 17-50/2,8, och det fanns inte spår av kondens inne i kameran, varken på spegeln eller på linserna i objektivet!

Idag när den har hunnit tina igen funkar den hur fint som helst!

Så kontentan av det hela är att de som tipsade mig om Nikon D200/D300 hade helt rätt i hur tåliga de verkar vara :)

Tack för alla tips, jag är grymt nöjd!!

Gällande batterierna, får man rätt info från piratbatterierna? De innehåller ju ingen "chip" som levererar info till kameran.
Då jag använder AA-batterier i mitt batterigrepp visas fullt, när det börjar gå "ner" går det fort.
PS
Piratbatterierna fungerar säkert lika bra ändå
DS

Hade gött!
/Arne

Mmm det är ju förstås möjligt.....

Mätaren stämmer bra i vanlig temperatur, men den kanske inte stämmer lika bra i kyla... Får göra lite ytterligare tester på området :)

Förresten, hur vet du att det inte är chip i dem? Är det inte det i några piratbatterier, eller är det omöjligt med tanke på priset? De har tre kontaktbleck på ovansidan.

Tack för tipset iallafall!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto