Annons

Val av kamera till Antarktisexpedition

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har läst igenom artikeln av polacken, Kaszkin, nu, och det är rätt imponerande!

Är den här typen av kameror generellt sett så skottsäkra att de klarar såna förhållanden eller är den Olympus E-300 speciellt bra?

Jag har hela sommaren på mig att köpa kamera.... Ingen brådska!

Jag tänker tvärt om, det vore bra att du skaffade kameran så fort som möjligt så att du får tid på dig att lära dig den. Det är inte så roligt att stå där i kylan och fundera på hur man ändrade vissa inställningar

Mmm det är inte fel tänkt Gunnar!

Om jag skulle köpa ett löst kamerahus för runt 7-8000 beg, hur mycket kostar ett objektiv som gör det huset rättvist? Ett generellt pris bara. Ingen onödig lyx, men inte överdrivet billigt heller.

Nu har jag pratat med en proffsfotograf om det här.

Han var Canonentusiast, och tyckte att jag antingen skulle köpa en 20-50D, eller en 5D om jag hade råd med det.

Det viktigaste han sa var nog att objektivet var mycket viktigare än kamerahuset, håller ni här med om det?

Jag har förstått att antalet pixel inte spelar så stor roll, men annat? T.ex. har ju 5D en fullsize sensor på 12,8 mpix medan 50D har en mindre sensor fast den har fler pixel, det borde väl göra rätt stor skillnad?

När jag har tänkt igenom det hela lite mer, så känns det faktiskt som att jag kan gå upp till en bit över 10 000 om det ger valuta för pengarna, och framför allt om kameran blir mer stabil och robust!
Fast det kanske är tvärt om? Att en 20D är den mest robusta i och med att den är minst avancerad?
Hur bra funkar ett objektiv med image stabilizer i kyla? Jag harsett många till 5D med det.

Vad säger ni om den här 5D

http://www.blocket.se/vi/21516170.htm?ca=10_s

Och ett telezoomobjektiv till det?

Skulle ett beg. 100-300 mm i 4-6 000 kr klassen vara tillräckligt bra för det huset?

Hej allihopa!

Det är så att jag har blivit uttagen till en expedition till Antarktis med KTH och andra, mest amerikanska, universitet.

Jag tänkte att det kan ju vara kul att ha med en kamera dit, även om det jag ska göra där inte har med foto att göra alls.

Det lilla jag har lyckats läsa mig till om ämnet har handlat om förhållandena vid kusterna, i hög fuktighet och relativt hög temperatur. Vår bas kommer att ligga ca 1500 km in från kusten i ett extremt torrt ökenklimat med temperaturer mellan -20 och -40 grader.

Jag har förstått att batterierna bör förvaras varmt till kameran ska användas, och att kameran inte ska tas in i värme direkt om den är iskall pga kondensrisken.

Finns det någon kamera för rimliga pengar som kan klara av de påfrestningarna i några månader?

Eller rättare sagt, vad skulle en kamera som klarar av detta kosta?

Jag är inte så superkänslig vad gäller bildkvalité, överlevnad och användbarhet är nummer ett just nu.

Tack för alla tips!

Rickard H
Uppsala

Köp en Analog Nikon FM2 med en 50mm f/1.8 som reserv till vad du nu väljer för digital kamera. Den är förhållandevis liten och lätt. Dessutom tämligen odödlig :)
Kostar dessutom kaffepengar i sammanhanget.

>Finns det någon kamera för rimliga pengar som kan klara av de
>påfrestningarna i några månader?

Enligt min mening är det inte självklart att någon kamera klarar det du beskriver av sig själv så att säga, du kommer att behöva gör "rätt" saker med din utrustning oavsett modell/märke (försluten plastpåse när du tar in kameran utifrån t.ex.).

Några saker jag själv skulle försöka med:

Minimera kondens i och på kamera och linser (plastpåsar et.c.).
Hålla batterierna varma och laddade (extrabatterier).
Skydda frontlinser med UV-filter och ha med putsduk för rengöring.

Dessutom behöver man nog fundera på följande (osorterad ordning):

Vilka brännvidder kommer du att behöva (extrem vidvinkel, vidvinkel, normal, tele, supertele, macro), detta beror mest av motiven och hur nära du vill eller kan gå.

Kommer du att fotografera med vantar (ställer krav på reglagen på kameran).

Lagring av bildfiler offline (kan bli en stor grej om du planerar ta många bilder).

Kommer du att använda skyddsglasögon (kan ställa speciella krav på sökaren).

Om det är extremt torrt kanske det kan medföra dammproblem ?

Hur ljust kommer det att vara, är det den arktiska sommaren, snö och islandskap i solsken eller vinter/skymningsmiljöer du vill plåta ? Ljusstarka linser är dyra och tunga, ljuskänsliga kameror är förmodligen rätt nya och därmed dyrare än begagnade äldre modeller.

Vad får utrustningen väga ? En promodell kan väga 2 kilo eller mer med en standardzoom...

Behöver du räkna med regn eller snöstorm (vädertätade kameror och linser är oftast proffsmodeller).

Skall du fotografera på resan dit, med båt kan det ju bli vått och salt luft vilket kan ställa till det för en sk. konsumentkamera.

>Eller rättare sagt, vad skulle en kamera som klarar av detta
>kosta?

Min tro är att du kan använda en vanlig digital spegelreflex om du är försiktig och kanske inte måste plåta oavsett väderlek. Vill du fotografera oavsett väder bör du nog fundera på en proffsmodell, kanske en begagnad som någon föreslog.

Det kan nog bli svårt att komma under 15Kkr med en standardzoom oavsett valet konsument/proffs-kamera även om du köper begagnat.

Uppåt finns som vanligt knappt någon gräns...

>Jag är inte så superkänslig vad gäller bildkvalité,
>överlevnad och användbarhet är nummer ett just nu.

Det finns även några peka-skjuta modeller som skall klara fukt et.c., kolla Olympus utbud m.fl tillverkare.

En enklare och billigare kamera kan dessutom gära att du kan ta med 2 och ha en backup-kamera (ifall något obehagligt händer).

/Tommy

Jag skulle absolut inte rekommendera 20D-40D. Våra resenärer har haft med dessa då vi varit till Runde och då det regnat och varit fuktigt har dessa lagt av direkt.

Nikon D200-D300-D2x har bara tuffat och gott trots hällregn och fukt - likaså Konica-Minolta/Sony 7D och A700. Inga som helst problem.

Skall du välja Canon måste det vara en 1D-serie kamera. Skulle så fall titta på en beg 1D Mark IIn - fast det spräcker din budget något om du sedan skall ha glas som matchar.

Läs artikeln som refereras till tidigare:

http://www.luminous-landscape.com/essays/antarctica-2009-worked.shtml

Har 5D Mk II problem så är inte 5D ett alternativ!!

// Maxe

Tack för svaren!

Maxe
Ja jag har läst den artikeln, och också mailat till författaren om vad han skulle rekommendera.

Nej, som sagt en Nikon känns som ett bättre val än en Canon i dåligt väder efter vad jag har läst!

Är 5D MK1 lika ömtålig som MK2?

Ang. dina frågor Tommy

Damm tror jag inte kan vara något problem. Marken ligger ett par km under isen och damm annat än i form av snöflingor tror jag knappast kan förekomma.

Vad gäller objektiv, så tänkte jag satsa på ett att använda på nära håll, upp till kanske 30-50 meter (Ca 20-80 eller 30-135 mm?) Vidvinkel hade kanske varit trevligt men inget krav. Ett teleobjektiv, kanske 100-400 mm om jag får tag på ett jag har råd med.

Vi ska flyga till basen, så något saltstänk blir det inte frågan om.

Det är mitt i arktiska sommaren, med fem månaders midnattssol, så några nattbilder blir det inte fråga om :)

Vantar och skyddsglasögon kommer garanterat att användas!
Men hur bra funkar "sikta och skjut" med en vanlig kamera? Iallafall på kort avstånd och lite zoom?

Jag tänkte köpa en hög med 8 GB minneskort, förmodligen kommer jag inte att kunna ha med någon dator. Går det att kopiera direkt från kameran till en extern hårddisk?

Vikten är knappast ett problem. Jag kommer att ha med ganska lite personlig utrustning, och jag kommer knappast att gå några längre sträckor heller.

En Nikon D90 eller D200/300 kanske hade varit ett bättre val?

Är det mycket som skiljer dem åt? Har ni några andra läpliga förslag?

Tack för svaren!
Jag tänkte köpa en hög med 8 GB minneskort, förmodligen kommer jag inte att kunna ha med någon dator. Går det att kopiera direkt från kameran till en extern hårddisk?

Förslagsvis väljer du en extern hårddisk med kortläsare

http://www.nextodi.com/en/

Använder 2700 extreme själv och är mycket nöjd med den. Tydligen skall det komma en "rugged" version av den. Den är grymt snabb samt har extern e-satakontakt.

En med skärm som är nästan lika snabb är:

http://www.dustin.se/pd_5010205416.aspx

Canon och Epson har liknande enheter med skärm, men dessa är väldigt
långsamma, vilket märks om man har stora råfiler.

Jag skulle absolut inte rekommendera 20D-40D. Våra resenärer har haft med dessa då vi varit till Runde och då det regnat och varit fuktigt har dessa lagt av direkt.
// Maxe

Jag säger inte att dessa skulle vara speciellt motståndskraftiga mot fuktighet. Har nog tyckt att min 400D klarade sig bättre än min 40D.

Men det låter som 50 personer har haft med sådana hus, och alla har gått sönder. Är det verkligen så illa?

Mitt råd var kanske därmed inte det bästa, men försökte rekomendera ngt innanför budgeten.

Damm tror jag inte kan vara något problem. Marken ligger ett par km under isen och damm annat än i form av snöflingor tror jag knappast kan förekomma.

Om det är en extremt torr miljö så kommer det att påverka er inomhus också, det var min tanke. Men jag har inte varit på platsen så...

Vad gäller objektiv, så tänkte jag satsa på ett att använda på nära håll, upp till kanske 30-50 meter (Ca 20-80 eller 30-135 mm?) Vidvinkel hade kanske varit trevligt men inget krav. Ett teleobjektiv, kanske 100-400 mm om jag får tag på ett jag har råd med.

Låt oss säga något i stil med 24-105 + 100-400, skall du ha sådana promodeller blir det ganska dyrt även begagnat. Minst 15-20Kkr + kamerahus.

Det är förmodligen ingen vidare ide att satsa på ett tåligt hus och sedan klämma dit ett billigt objektiv, då kommer kanske fukten och eventuell smuts in i alla fall.

Maxe nämnde att Canon 40D lätt strejkar på Runde (i regnigt väder antar jag), jag har en sådan kamera, och den har aldrig krånglat men den har å andra sidan aldrig varit i mer maritim miljö än på land runt Hjälmaren...

Vikten är knappast ett problem. Jag kommer att ha med ganska lite personlig utrustning, och jag kommer knappast att gå några längre sträckor heller.
En Nikon D90 eller D200/300 kanske hade varit ett bättre val?
Är det mycket som skiljer dem åt? Har ni några andra läpliga förslag?

Kan inte dessa modeller, jag skulle gå på Maxes förslag, en Canon 1Dmk2n + 24-104/4L + 300/4L (mitt val) eller Nikon D2x + Nikonoptik om man är lagd åt det hållet. Det är viktigt att du känner på kamerorna innan, för det skiljer lite i känsla/handhavande och det tror jag är en personlig grej vad man trivs med. Men det kommer att bli avsevärt dyrare än vad du nämnde i början. Å andra sidan tror jag fortfarande på vad jag skrev först, du _kan_ klara dig med en vanlig kamera (typ 40D, D80 och motsvarande) om du är försiktig.

Du kanske vill satsa mer på fotohobbyn när du kommer tillbaka till Svedala, det är också en faktor för hur mycket och vad man investerar i. Den som köper nytt från början idag skulle jag kanske rekommendera att titta extra på Nikon, dom har ryckt upp sig rejält på det senaste. Jag menar att man skall köpa in sig i rätt system (== något man vill fortsätta med oavsett om det står Canon, Nikon eller Sony på prismahuset).

Nog tekniksnackat för min del, lycka till med resan!

/Tommy

Fast den artikeln är knappast relevant. Visserligen handlar den om samma kontinent, men om förhållanden med regn och några enstaka minusgrader. Den här tråden diskuterar väl kameraval för torr och extrem kyla?

Men varför köpa en kamera som fungerar i torrt o kallt bara för man just denna gång skall resa till sådant väder då där finns kameror som kanske bättre klarar torrt kallt samt även fuktiga vädersituationer vid senare tillfällen...?

Kameran skall förhoppningsvis väl inte enbart användas en resa vid ett tillfälle kan man tänka sig... ;-)

Alltså att lägga över 15 000 på en kamera känns väldigt dyrt för min del... Kanske uppemot 20 000 med två fina objektiv.

Definitivt inte över 18-20 000 under några förhållanden annat jag blir sponsrad.

Canon 1D är alltså knappast alternativ pga priset, 5D är förmodligen inget alternativ pga hållbarheten.

Jag pratade just med en kameraaffär i Sthlm, och de rekommenderade också Nikon D300, mycket pga att den skulle vara just väldigt robust. D90 var enligt dem alltför oskyddad för väder och vind. Fast de trodde jag skulle fotografera isbjörnar på antarktis, så vi får hoppas de är bättre på kameror än på biologi :)

De sålde visserligen bara Nikon, så det var väl inte så vidare objektivt mot andra märken heller....

Är det någon som känner till en bra fotoaffär i Uppsala?

En Nikon D200 verkar gå att få för vettiga pengar, vad tror ni om en sån?

T.ex. den här: Har pratat med killen, ska ev. träffas till veckan. Priset skulle gå att ta ner lite också :)

http://www.blocket.se/vi/21317101.htm?ca=10_s

Plus det här objektivet, jag gillar inte glappet mellan de två som följde med kameran

http://www.blocket.se/vi/21473609.htm?ca=10_s

Vad tror ni om de här? Speciellt objektiven.

Är det värt kanske 3000 kr upp till en D300?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto