Tack för svaren!
Maxe
Ja jag har läst den artikeln, och också mailat till författaren om vad han skulle rekommendera.
Nej, som sagt en Nikon känns som ett bättre val än en Canon i dåligt väder efter vad jag har läst!
Är 5D MK1 lika ömtålig som MK2?
Ang. dina frågor Tommy
Damm tror jag inte kan vara något problem. Marken ligger ett par km under isen och damm annat än i form av snöflingor tror jag knappast kan förekomma.
Vad gäller objektiv, så tänkte jag satsa på ett att använda på nära håll, upp till kanske 30-50 meter (Ca 20-80 eller 30-135 mm?) Vidvinkel hade kanske varit trevligt men inget krav. Ett teleobjektiv, kanske 100-400 mm om jag får tag på ett jag har råd med.
Vi ska flyga till basen, så något saltstänk blir det inte frågan om.
Det är mitt i arktiska sommaren, med fem månaders midnattssol, så några nattbilder blir det inte fråga om
Vantar och skyddsglasögon kommer garanterat att användas!
Men hur bra funkar "sikta och skjut" med en vanlig kamera? Iallafall på kort avstånd och lite zoom?
Jag tänkte köpa en hög med 8 GB minneskort, förmodligen kommer jag inte att kunna ha med någon dator. Går det att kopiera direkt från kameran till en extern hårddisk?
Vikten är knappast ett problem. Jag kommer att ha med ganska lite personlig utrustning, och jag kommer knappast att gå några längre sträckor heller.
En Nikon D90 eller D200/300 kanske hade varit ett bättre val?
Är det mycket som skiljer dem åt? Har ni några andra läpliga förslag?