Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera till Antarktisexpedition

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Det är så att jag har blivit uttagen till en expedition till Antarktis med KTH och andra, mest amerikanska, universitet.

Jag tänkte att det kan ju vara kul att ha med en kamera dit, även om det jag ska göra där inte har med foto att göra alls.

Det lilla jag har lyckats läsa mig till om ämnet har handlat om förhållandena vid kusterna, i hög fuktighet och relativt hög temperatur. Vår bas kommer att ligga ca 1500 km in från kusten i ett extremt torrt ökenklimat med temperaturer mellan -20 och -40 grader.

Jag har förstått att batterierna bör förvaras varmt till kameran ska användas, och att kameran inte ska tas in i värme direkt om den är iskall pga kondensrisken.

Finns det någon kamera för rimliga pengar som kan klara av de påfrestningarna i några månader?

Eller rättare sagt, vad skulle en kamera som klarar av detta kosta?

Jag är inte så superkänslig vad gäller bildkvalité, överlevnad och användbarhet är nummer ett just nu.

Tack för alla tips!

Rickard H
Uppsala

Hej

Du skrev inte om det är en systemkamera eller en kompakt du söker?

Det som direkt kommer upp då jag läser dina krav är en helmekanisk analog kamera som går att köra utan batteri, lite kyla stoppar inte en sådan kamera. Men det är kanske inte det mest praktiska.

Gällande digitala kameror får du höra med dem som har erfarenhet av extrema miljöer med digitalt, men jag tror att du klarar dig ganska bra så länge batterierna hålls varma. Går väl att köra med en sladd till ett externt batteri som du har i innerfickan har jag för mig.

Låg temperatur innebär ingen "påfrestning" på kameran egentligen. Det som händer är att batterier inte ger lika mycket kräm eftersom den elektrokemiska processen bromsas. I övrigt så minskar resistans och förluster i elektroniken, så blir det något fel så lär det vara mekaniskt (eller mekatroniskt).
Om luftfuktigheten dessutom är mycket låg så borde kondensproblem vid växlande temperatur inte vara någon större fara.

Du skriver inte vad "rimliga pengar" innebär. Det är lite svårt att rekommendera något då, men antagligen funkar vilken utrustning som helst om man sköter den väl. Värt att tänka på är att du lär vara väl påpälsad, och en kompaktkamera är inte kul att hantera med feta tumvantar.
Precis som ovanstående skribent så tror jag att det allra säkraste är en analog kamera. I alla fall kan man ju ha en sådan som backup om den digitala pajjar, och det behöver inte kosta alls mycket. Sen kan man i och för sig fråga sig om filmen blir väldigt spröd i kyla. Trist om rullen går av i kameran till exempel.

Luftfuktigheten inomhus (som ju är den som orsakar problem när det är kallt ute) behöver inte vara så mycket lägre på Antarktis än den är i Sverige en vinterdag. Mycket (t ex den extrema isoleringen av byggnader på Antarktis) talar för att den i själva verket kan vara högre.

Analoga kameror skulle jag definitivt avråda från. Precis som Martin är jag ganska säker på att eventuella problem i första hand uppstår i mekaniken, inte i elektroniken. Och analoga kameror har betydligt fler rörliga delar -- desutom en ganska viktig plastremsa som kommer att bli stel och spröd i kylan. Att t ex byta film i -40 låter inte som nån speciellt bra idé.

EDIT: Efter att ha googlat lite och hittat ett par av de artiklar jag tänkte på inser jag att jag dels minns fel (få Nikonkameror krånglade), dels hade texterna inte så stor relevans eftersom de mest handlade om kallt regn på kryssningar till Antarktis, inte så mycket om antarktisk torr kyla.

Senast ändrad:
Om du satsar på en analog mekanisk kamera, prova den innnan.

Det här hände mig. Jag har två Canon F1N (modellen från 80-talet). Båda har jag använt en del. Innan påsken 2008 kom det lite snö och jag tog några kortare fotorundor i snöfallet. Jag trodde att den mekaniska kameran Canon F1 skulle vara bäst i kyligt väder (strax under 0 grader), men den slutade fungera. Som tur var hade jag med mig ett hus (Canon T90) till för att slippa byta film i snön och det fungerade hela tiden. Dagen efter tog jag med mig min andra Canon F1N, och nästan samma fel inträffade på den (spegeluppfällningen krånglade). Felet gick att upprepa genom att lägga kameran i frysskåpet. Däremot fungerade min Canon F1 från 70-talet bra hela tiden. Att rengöra och fixa till ett av husen kostade ett par tusen kronor om jag minns rätt.

Canon F1 liksom flera andra mekaniska kameror är väldigt jobbiga att använda med handskar också (fast så kallt var det inte vid detta tillfället att jag behövde ha dem på hela tiden).

Så min slutsats är, köp inget begagnat mekaniskt utan att prova det innan resan. Många gamla kameror kan vara ganska slitna, oljan i dem kan ha torkat in, smuts kan ha samlats i mekaniken osv. Fast de är ju väldigt roliga att fota med.

Tack för svaren!

Jo jag hade tänkt mig en digital systemkamera. Just nu har jag en Olympus Ultrazoom 550 semikompaktkamera, men jag hade eventuellt tänkt byta upp mig iallafall.

Så i princip vilken kvalitetskamera som helst borde klara resan?

T.ex. något i 6-10 000 kr klassen?

Vad använder proffs som åker på såna här expeditioner? Kan olika expeditioners utrustning gå att få köpa begagnad? Brukar det vara en bra affär isåfall, eller brukar grejerna vara misshandlade och slitna (i slutet av sin livscykel?)?

Hur är marknaden med begagnade kameror annars?

Luftfuktigheten inomhus (som ju är den som orsakar problem när det är kallt ute) behöver inte vara så mycket lägre på Antarktis än den är i Sverige en vinterdag. Mycket (t ex den extrema isoleringen av byggnader på Antarktis) talar för att den i själva verket kan vara högre.

Ja det som gäller är väl att stopa kameran i en tät påse utomhus och låta den få rumstemperatur innan man tar upp den ur påsen?

Vad använder proffs som åker på såna här expeditioner?
De använder nog ungefär samma modeller som proffs brukar använda under andra omständigheter. Jag vet att svenskan Mireille de la Lez, som plåtat bl a isbjörnar under ganska tuffa förhållanden på Artktis, använt Nikon D2X. Gissningsvis är Canon 1D-serien och 1Ds också populära.

T.ex. något i 6-10 000 kr klassen?
Ett förslag som kanske röner viss skepsis är att köpa ett begagnat proffshus och lite manuella objektiv. Nu är jag Nikonfilur, så det blir naturligt att utgå från det perspektivet, men exempelvis en D2H och några manuella Nikkor borde kunna hamna inom din budget. Då har du ett riktigt robust kamerahus som går att hantera med byltiga kläder, samt objektiv som inte kommer att strejka även om det är minus hundra grader.

Jag har en känsla av att man oftare vill använda teleobjektiv än vidvinkel på en dylik tripp, vilket gör en systemkamera med liten sensor till ett val som borde kännas bra om budget är begränsad. Problemet med dem är nämligen att vidvinkelobjektiv är antingen dyrt eller svårt att hitta.

Nja, jag skulle nog vilja ha både tele och vidvinkel om det inte är grymt dyrt. Det kommer nog att bli en del arbets/actionbilder, förutom långhållsbilder.

Med manuella objektiv, menar du då såna där man får ställa in skärpa och allt själv? Alltså utan autofokus?

Ska försöka ge lite tips.

Som redan sagts så välj ett kamerahus som lätt manövreras med vantar på osv, ofta är ett sådant lite större.

Köp lite extra batterier, behöver inte vara original. Utan finns några aftermarketaktörer som håller bra kvalité. Det är ofta kylan som ställer till problem, och ett batteri som tar slut kan ofta värmas innanför jackan för att därefter fungera bra ett tag till. Men 3 st skulle jag försöka ta med mig. Välj absolut inte en kamera med AA batterier.

Minneskort skulle jag välja två-tre stycken på 8gb, som är lagom snabba, från SanDisk.

Personligen skulle jag satsa på ett ända objektiv tex ett 18-200, för att slippa objektiv byten osv.

Ett konkret tips kan vara att välja ett EF-s 18-200 IS tillsammans med en begagnad 30D. Om du hittar en begagnad 40D och ett EF-s 18-200 i ett bra paketpris så kanske det också kan rymmas i budgeten. Även Nikon har samma lysande alternativ.

Fota både i RAW och JPEG är mitt tips. Man vet aldrig när man känner att RAW styrkan behövs i efterhand. Kan vara väldigt trevligt att ha att tillgå, där man sedan kan plocka fram och redigera bilderna, och detta kanske man känner för att göra flera år efteråt, då man hunnit lära sig bildbehandla en bild.

Angående äldre proffskameror, så känns det som batterier till dessa är ganska dyra (fast finns kanske bra tredjeparts tillverkare till dessa), och kan i vissa fall vara ganska slitna å bete sig underligt.

Senast ändrad:
Något i den här stilen alltså?

http://www.blocket.se/vi/21437030.htm?ca=10_s

:D

Det var precis det du föreslog va, Allemyr?

Nej AA batterier har jag fått nog av i min Olympus, de håller ju inte för någonting.... Får ha med minst 12 batterier för en dags fotografering, och sen två-tre dagars laddning innan alla är fulla igen :O

Det kan säkert vara praktiskt om man är på en turistort och man kan köpa nya batterier i en kiosk istället för att behöva ladda, men så är ju inte fallet på Antarktis :p

Jag läste lite om displayen på Canon 40D vs 50D, och kom på en annan sak.... Hur fungerar displayen i hård kyla? Blir den jätteseg och ful?

Det kanske är något man får ta om man ska vara i de temperaturerna?

Något i den här stilen alltså?

http://www.blocket.se/vi/21437030.htm?ca=10_s

:D

Det var precis det du föreslog va, Allemyr?

Nej AA batterier har jag fått nog av i min Olympus, de håller ju inte för någonting.... Får ha med minst 12 batterier för en dags fotografering, och sen två-tre dagars laddning innan alla är fulla igen :O

Det kan säkert vara praktiskt om man är på en turistort och man kan köpa nya batterier i en kiosk istället för att behöva ladda, men så är ju inte fallet på Antarktis :p

Ja i Rom kan man köpa 8 st AA batterier för 20 euro:), alldeles intill coloseum, perfekt!

Precis ngt i den stilen, tror att det kan vara väldigt skönt att slippa byta objektiv. Dock var ju priset lite väl bra så man ska nog vara på sin vakt om den finns kvar. Men det kanske är lättare att få tag i var för sig.

Ok!

Som lite kuriosa kommer jag att befinna mig lika långt från närmaste stad, Christchurch, som Spetsbergen ligger från Rom :p
Så batterierna vid Colloseum hjälper mig föga....

Menar du att priset är lite för bra för att det ska vara ärligt/lagligt, eller för att den ska försvinna för fort bara?

Jag har hela sommaren på mig att köpa kamera.... Ingen brådska!

Litiumbatterier med arbetsområde -40ºC to +60 ºC

Här är en polack som bott ett år på Spetsbergen. Han använde en Olympus E-300, som inte är miljötätad. Om inte kravet på miljötätad kamera och optik önskas, ta med Kisel Gel i så fall.

Beträffande strömförsörjning, så är PhotoLithium-batterier de som fungerar bäst i kyla, Energizer uppger användbart arbetsområde inom -40ºC to +60 ºC. Även Philips har nu kommit med Litium-batterier i AA-storlek. Vad jag sett, så är det endast Pentax som erbjuder DSLR med möjlighet att använda batterier i AA-storlek. Alternativt kan du även använda Olympus DSLR kameror, som tar BLM-1 batteriet. Istället för ett laddningsbart Li-ion batteri, kan man använda batterihållaren LBH-1, som tar 3x CR 123A-batterier. LBH-1 kan användas till Olympus E-1, E-3, E-30 E-3x0, E-5x0.

Ref:

Jag har hela sommaren på mig att köpa kamera.... Ingen brådska!

Av någon anledning åker inte så många till Antarktis, i mina ögon betyder det börde gå att fixa en sponsor till dina grejor, köpa, hyra låna, vad du nu behöver.

Trots att liknande bilder finns att få från olika bildbanker så blir det här i alla fall en annan grej och går att göra till en annan grej. Med lite fiffighet och rätt upplägg kan det gå att få något eller några företag på kroken. Då kan också kamerabudgeten bli lite eller betydligt större och som du skriver, du har tiden, sommaren på dig...

Konstigt nog löser deg på fickan en hel del triviala problem, iof sig får man några nya på halsen men dessa kanske är lättare att hantera.

Tack grabbar :)

Vad är kisel gel? Något miljötätad är väl målet, men det kanske inte är så känsligt....

Bra info om batterierna! -40 låter ju lämpligt :)

De PhotoLitiumbatterierna du nämner, är de uppladdningsbara eller engångs?

Är det så att vissa kameror bara kan använda laddningsbara och andra bara engångs, eller finns det någon standardstorlek som båda använder? Förutom externa batteripack och liknande förstås.

Det är ju helt klart något att ta med i beräkningarna isåfall!
Både kostnad och antal engångsbatterier som behövs under hela resan! Litiumbatterier är inte billiga va?

Sponsring låter som en bra idé! Är det någon som har tips om vem som kunde sponsra mig? En tidning eller en tillverkare/försäljare?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto