Till att börja med, så vill jag förtydliga att jag tycker att den här debatten har fått alltför mycket fokus på vidvinkelfrågan.
För min rent personliga del är det en i helheten en väldigt liten fråga.
Men jag vill ändå förklara hur jag tänker, och rätta ut missförstånd.
För att försäkra mig om att reda ut alla eventuella missförstånd är jag medvetet övertydlig.
SixBySix skrev:
Du säger att "de som gillar riktigt vida vinklar väljer 1D... och sedan "För den som inte är i behov av vida vinklar... föreslår jag definitivt 1D mkII"....
Förmodligen det som ansågs motsägelsefullt... vilket det ju är...
Jag skrev följande, utifrån att 1D mark II är bättre än 40D på flesta punkter.
De punkter som jag anser är viktigare, och som jag klargjort tidigare i tråden.
(Tror faktiskt att Karl Allemyr förstår vad jag menar, trots min "otydlighet").:
danielsfrilansfoto skrev:
...
Men, det är också viktigt att komma ihåg att de som gillar riktigt vida vinklar ofta väljer 1D serien pga den kortare crop-factorn på 1,3 ggr.
Vilket gör att du får vidare vinkel med de objektiv som fungerar.
Dessa objektiv är dessutom generellt betydligt bättre än de som har EF-S fattning.
För den som inte är i behov av vida vinklar, och inte heller är i behov av att använda EF-S objektiv, så föreslår jag definitivt 1D mark II före 40D.
...
Jag får ta åt mig att jag inte var tillräckligt tydlig här.
Men jag motsäger faktiskt inte mig själv här.
Sedan vore det trevlig om Karl Allemyr svarade på frågan själv, mest ifall jag missat någon mer otydlighet från min egen sida
För att dela upp det hela i två delar:
Del 1:
"Men, det är också viktigt att komma ihåg att de som gillar riktigt vida vinklar ofta väljer 1D serien pga den kortare crop-factorn på 1,3 ggr."
Här utgår jag ifrån: "pga den kortare crop-factorn på 1,3 ggr.
Vilket gör att du får vidare vinkel med de objektiv som fungerar."
Dvs, med ett och samma objektiv så får du "vidare vinkel" med 1D mark II, än vad du får med 40D.
Del 2:
"För den som inte är i behov av vida vinklar, och inte heller är i behov av att använda EF-S objektiv, så föreslår jag definitivt 1D mark II före 40D."
Här utgår jag ifrån det jag skrivit tidigare i tråden om
de punkter där 1D mark II är bättre än 40D.
SixBySix skrev:
Jag har själv lite svårt att förstå varför 1,25 1D(mkII)/1,3(1DmkIII) -crop skulle vara bra när vi snackar extrema vidvinklar.
...[/B]
Som sagt ovan, jag utgår från att du använder en och samma glugg.
I ena fallet på ett 1D mark II, i andra på ett 40D
1,3*10=13, 1,6*10=16.
(Om någon vill vara petig så blir det väl 12,5 resp 16, men det blir ännu mer en filosofisk fråga, inte minst eftersom gluggarna med största sannolikhet skiljer sig mer än 0,5 mm mellan olika exemplar av samma modell).
Du får dock gärna visa mig hur jag får till en brännvidd mindre än 13 mm på ett 40D hus
(Eller för den delen mindre än 16 mm på ett 40D).
Att sedan diskutera vilken glugg som är bäst riskerar att bli en evighetsfråga, speciellt som behov, tycke och smak är olika.
Precis som jag skrivit tidigare.
Jag förstår att det finns de som verkligen är i behov av extrema vidvinklar.
(Och då ger 5D allra kortast brännvidd).
Men jag tycker att det tar på tok för mycket plats i den här debatten.
Det är min personliga, djupa, övertygelse att det inte är en så särskilt stor fråga för de flesta.
Speciellt inte för trådskaparen.
apersson850 skrev:
Så är det. Men det är inte alla som tycker päron är godast.
...
Är det någon skillnad är det nog 17-55 som är bättre. Detta då med dem på en 40D. På en fullformatare är det ju lättare att se skillnaden, för då blir det ingen bild alls med något EF-S.
Problemet med din jämförelse är att den är gjord på ett hus med APS-C sensor, som är den mista sensorn i Canons system-hus.
Som jag redan skrivit om tidigare:
Det finns ett mycket gott skäl till att EF-s gluggarna bara funkar på hus med APS-C sensorer.
Den mindre sensorstorleken gör att du minimerar skillnaden mot ett bättre objektiv.
Hade du överhuvud taget kunnat sätta ett EF-s objektiv på ett hus med större sensor, så hade du sett skillnaden i klara problem med både vinjettering och kantoskärpa.
Detta vare sig om det varit fråga om fullformatare, eller 1,3 crop.
apersson850 skrev:
Men om jag tar två bilder på samma sak, med dem inställda på samma brännvidd (de överlappar ju på 24-55) och samma bländare, är jag inte kapabel att avgöra vilket objektiv som tagit vad. Ibland tror jag ett, ibland ett annat.[/I]
Om du vill göra samma test så rättvist som möjligt, så bör du knappast testa två objektiv med helt olika omfång i brännvidd, som dessutom har olika storlek på största bländaren.
Men för att visa exempel på de gluggar du nämner ovan i ändlägena och med största bländare resp bländare 16, samt några med samma brännvidd och bländare, så rekomenderar jag följande jämförelser gjorda mot testkarta under noga kontrollerade förhållanden:
http://www.x.se/6a2v
http://www.x.se/g5ef
http://www.x.se/7wxu
http://www.x.se/7vhf
http://www.x.se/pvc
http://www.x.se/3n4
Ytterligare jämförelser från samma sida som ovan, betydligt mer rättvisa, då objektiven är bra mycket mer lika varandra:
EF 16-35/2,8L @ 16/2,8 vs EF-s 17-55 @ 17/2,8
http://www.x.se/ha9q
EF 16-35/2,8 @ 16/16 vs EF-s 17-55 @ 17/16
http://www.x.se/9jfx
EF 16-35/2,8 @ 24/2,8 vs EF-s 17-55 @ 24/2,8
http://www.x.se/jb9
EF 16-35/2,8 @ 24/16 vs EF-s 17-55 @ 24/16
http://www.x.se/9tn
Avslutningsvis så vill jag (åter igen) påpeka att den sista delen i inlägget inte ska tolkas som att Canons L-objektiv är det bästa för alla, eller i alla lägen.
Inte heller är det ena eller det andra huset bäst för alla i alla lägen.
Behoven är på tok för olika för det.
Väl mött allihopa
/Daniel.