ANNONS
Annons

val av hårddisk och grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Llindberg

Aktiv medlem
Ska investera i ny dator och ska utrusta den. Jag har förstått att två hårddiskar är bäst att ha för att photoshop ska kunna använda den ena för photoshops växlingfiler. Är det bättre att ha tex 80 gigabyte + 250 gigabyte jämfört med två 160 gigabytes hårddiskar? Understått ska den ena hårddisken enbart vara lagring och den andra för växlingsfil? Antar att det är så. Undrar då på vilken hårddisk som windows ska ligga på. Sedan så undrar jag över grafikkort. Det är ju bra om man kan använda två skärmar i framtiden, men det verkar vara få som har två dvi-utgångar. Vilka mer än matrox finns det? Har nu en Lacie blue IV 19 tums skärm nu.

/Lars

Allt handlar ju om hur mycket pengar man vill lägga (som alltid).

En, i mina ögon, kostnadseffektiv lösning är att ha en lite mindre, snabb hårddisk att ha systemet på och en större, lite långsammare för lagring.
Det ALLRA mest optilmala vore att ha en disk för windows, en för windows swapfil, en för photoshops scratch och en för lagring.

Jag skulle dock vilja påstå att mycket RAM är långt mycket viktigare än hårddiskprestanda, även om hårddisken/arna åxå spelar roll naturligtvis.

Själv har jag en Western Digital Raptor 36GB som systemdisk. Där ligger windows med swap, photoshop och dess primära scratch. Utöver det har jag en IBM 7K250 120GB som lagrinsdisk och som sekundär scratch för photoshop.
Man kan ju experimentera lite fram och tillbaka med swap/scrath mellan diskarna och se vilket som ger bäst prestanda.

Raptorn är bra då den har låg accesstid vilket är effektivast på en systemdisk där det sker mycket sökningar fram och tillbaka över disken.
Det finns även en 74GB-variant av den, som är ytterligare snabbare. Man har dock sällan nytta av en så stor disk som systemdisk.

Jag har 512MB RAM i min burk och det är i minsta laget när man jobbar med stora bildfiler med flera lager osv. 1GB (eller mer) är definitivt att rekommendera.

Vad gäller grafikkort så är väl Matrox fortfarande bland de bättre vad gäller just bildkvalitet och har du inget behov av att spela spel så är nog något av deras kort att rekommendera. Jag har inte så bra koll på deras kort och prestanda osv dock.

Edit:
Det är ju inte IBM längre, utan Hitachi har köpt ut hårddisktillverkningen från IBM.

Angående grafikkort.

Är verkligen Matrox kort så mycket bättre än t ex Radeon eller Geforce FX korten? Det känns som man får mer grafikkort för pengarna om man köper dessa istället, i alla fall om man vill varva Photoshoppandet med lite spel... :)

Matrox anses fortfarande som bättre. Jag har inte själv gjort några jämförelser gällande deras nya kort, så jag kan bara säga vad jag hört, men mitt gamla Mystiqe 220 står sig mycket bra i bildkvalitet mot mitt Ti4200.
Men vill man varva med spel bör man väl hellre köpa ATI eller NVidia. De är ju inte DÅLIGA.

Tack för all information! När man läser i råd i olika sammanhang så framhävs ofta ATI korten framför Nvidia men har inte fått klart varför egentligen. Vad är det som skiljer Nvidia, ATI och Matrox åt i 2D kvalite egentligen? När det gäller 3D är det lätt att förstå att det är stora skillnader men i 2D? Är det skillnad i färgbetraktelse eller i detaljerna?

/Lars

Precis som med ljud så krävs det ju bra kvalitet på DAC:arna som ska omvandla från digitalt till analogt fall det ska bli bra. Matrox har alltid haft hög kvalitet på sina DAC:ar. Pixlarna ska ju ut vid rätt tillfälle och omslaget (stig- och falltid) ska vara snabb osv.

SATA diskar och Så mycket ram dåu har råd med

Ett tips (om plånboken är ovanlig tung) är att satsa på ett moderkort och diskar som kör SATA (SerialATA). Märkbart snabbare än "vanliga" diskar.

Minne ska man nog gärna ha >1 gig om fotto-tjopp ska trivas bra.

SATA drar något mindre processorkraft vid massiv överföring (hög kontinuerlig överföringshastighet), vilket inte är så aktuellt här, i övrigt är det begränsingar i hårddisken som sätter gränserna. Det spelar alltså inte så jättestor roll vilket gränssnitt eg.
Däremot är det, av någon outgrundlig anledning, så att PATA-versionen av samma disk ibland är låst i "lownoise"-läget och därför har sämre prestanda. Sökningarna tar nämligen längre tid då, vilket inte har med gränssnittet att göra.

Ska man ha optimal prestanda är det väl eg snabba SCSI-diskar som gäller, men jag tycker definitivt att det räcker med en hårddisk som har någorlunda låg accesstid och det finns ju, iom Raptorn, det även för ATA, även om de inte kan konkurera med de värsta 15krpm SCSI-diskarna som har ännu bra mycket lägre accesstid.

Tjena

Hårdisken du borde satsa på

Western Digital Caviar - 160gb
jag har 4st sådana i min burk, 8mb Cache för snabb åtkomst. Väldigt tysta och stabila.

Grafikkort kvittar igentligen, när du använder 2D så kör processorn mesta delen av uträkningarna, och det är ju 2d vi redigerar, Dock skjuttsar 3D korten på rätt mycket också

Kolla på ett Geforce FX 4200. Mycket bra kort.

www.pricerunner.se för de billigaste priserna

/Martin

Hmmm... jag är rätt kräsen med hur datorn presterar, blir omedelbums förbannad om det går trögt. Har en 1,2 GHz professor, 512 minne, 30 + 120 Gb:s hårdskivor, grafikkortet är nån GeForce FX-version. Har Windows, Photosnopp på 30 Gb:s skivan, alla bilder på 120 Gb:s skivan om jag minns rätt. Och allt flyter på som det skall, också när jag jobbar med stora filer!

Men... jag har aldrig ägnat en tanke åt "swap" och "primära scratch"... har ingen aning om vad det betyder! Så min fråga är... är skillnaden verkligen stor!?

Processorn är inte så avgörande. Vid rena beräkningar (avancerade filter, NeatImage osv) spelar den roll, i övrigt inte så mycket när det handlar om bildbehnadling.

Ang. fall det blir stor skillnad eller inte beroende på hur man placerar swap och scratch så varierar det från system till system. Har man en extremt snabb systemdisk blir det inte så stor skillnad, men säg att hårddiskarna är relativt långsamma och både windows och photoshop dansar runt på disken samtidigt. Det blir en faslig massa sökningar som tar tid. Då har man en hel del att vinna på att lägga swap och scratch på separata diskar.

Sen är det ju så att man tycker att det system man har är rätt responsivt och när man sedan skaffar nytt så... "Jo, lite snabbare är det ju...". Skulle man sedan gå tillbaka till sitt gamla system skulle det bli helt outhärdligt.

Är det enbart Photoshopprestandan du vill optimera, se till att den ANDRA hårddisken, dvs Scratch hårddisken är den snabbaste.

Men lägg de mesta pengarna på minne, det är där du får "Most bang for the buck"

Se också till att stänga av virtuellt minne i Windows, photoshop har en egen minneshantering som blir förvirrad av Windows minneshantering.

o-laser skrev:

Se också till att stänga av virtuellt minne i Windows, photoshop har en egen minneshantering som blir förvirrad av Windows minneshantering.

Detdär är en myt. Du får ingen prestandaökning genom att stänga av virtuellt minne.

/Henri

Man får ingen prestandaökning om man stänger av det virtuella minnet men man riskerar att få en prestandasänkning virtuellt minne är påslaget om Windows får för sig att swappa ut det av photoshop använda minnet, tex om man kör något annat program samtidigt.
Prova att starta photoshop med ett 20-tal bilder för att äta minne. Rotera en bild och se hur lång tid det tar. Starta sedan upp en hög Internet Explorerfönster, Word, Access och lite annat smått och gott som gör av med mycket minne. Gå tillbaka till photoshop och Rotera en annan lika stor bild. Nu går det långsammare att rotera bilden om du har fått Photoshopminnet utswappat till disk.

Brukar du normalt använda photoshop på det viset?

Det är väl klart fan det går långsammare att rotera en bild om du har igång en massa program samtidigt. Det gör det oavsett om du har på swappen eller inte.
Har du inte på swappen och startar 20 program, och ska sen börja göra något minneskrävande i PS finns risken att det inte går alls, då minnet tagit slut och windows inte kan swappa ut nånting.

Hellre vill du väl ha dina IE fönster i swappen då?
I nästan alla fall så är det lika bra att låta windows sköta det virtuella minnet, den är inte så dum på det som man kan få för sig.
Problemet är oftast det att man har igång på tok för mycket och sen ska man göra någonting väldigt minneskrävande som att redigera en 100mb stor fil i PS.

/Henri

Jag kör utvecklingsprogram samt databas och photoshop samtidigt på en XP2400+ med 1GB RAM.

Om virtuellt minne är på kan det ta evigheter att få igång photoshop igen efter att jag jobbat med något annat en stund, speciellt om man har många bilder laddade. Den fördöjningen är pga att delar eller hela photoshops minne lagts ut på hårddisk. 1GB är stort nog så man kan köra utan virtuellt minne utan att få minnesproblem i något program. Alltså, med virtuellt minne avstängt går det snabbare.

Märker du ingen skillnad har du mer minne i datorn än du behöver eller så byter du inte program.

Jag tycker det är störande men jag kanske är ovanlig som jobbar med många bildfiler samtidigt som jag gör något annat. Man kan ju inte sitta med näsan i photoshop hela tiden även om det vore roligt.

Vad du beskriver är fördröjningen av att ta swappa in den igen i minnet när du växlar program.

När du stänger av det virtuella minnet tas minnet någon annanstans ifrån (diskcache) för att göra det möjligt för dig att ha igång två stycken minneskrävande program samtidigt.

För en vanlig person är denna fördröjning trivial, och kan knappast kallas som prestandasänkning.

/Henri

Minne, minne och åter minne.
Jag kör en burk med 256Mb grafikminne - ATI Radeon 9800 PRO
1,5 Gig internminne på burken
P4 3.2 Ghz Hyperthreading
2x250 Gig Hdd

Räcker till det mesta. Hade dock velat haft ett Matrox kort i den.
Ska du prioritera så kör Grafikkort, Internminne, Processor o sen Hdd i den ordningen.

Ett kasst grafik kort kan ge felaktiga färger. Egen erfarenhet av detta.
-Beror iofs på om det är en bra skärm om man ska märka nåt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar