Annons

val av hårddisk och grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror nog i så fall ändå mer på att välja ett billigt grafikkort och att lägga pengarna som blir över på en kalibreringsmoj. Färgerna blir ju inte korrekta automatiskt oavsett hur fint kort man har.

Äh det bästa är väl att ha ett bra kort i grunden enligt min mening. Kalibrering är inte speciellt svårt. Trist att låta utrustningen begränsa tycker jag.

Skärmen har mycket mycket större betydelse i färgerna än kortet. Du får ett fullgott grafikkort för bara några hundralappar.

/Henri

Kör du w2k eller xp så stäng INTE av det virtuella minnet. Om något, sätt det till en fast summa som du vet du aldrig kommer överskrida, och se till att det ligger i ett stycke. Har du 2GB ram, sätt det till min/max: 512/512 eller 1024/1024. Windows använder den även om den inte behövs ibland, och detsamma gör en del program. Stänger man av den helt har jag för mig iaf XP skapar en liten 2MB's fil, som du varken "ser" eller har kontroll över tills du slår på den vanliga. Skulle du överskrida minnet utan att ha en växlingsfil så kan det gå illa. Ordentlig systemcrash om du har otur.

Äh det bästa är väl att ha ett bra kort i grunden enligt min mening. Kalibrering är inte speciellt svårt. Trist att låta utrustningen begränsa tycker jag.
Det enda 256MB på grafikkortet gör är att du får mer texturminne i spel och andra (otroligt få) 3d applikationer. Allt över 32MB gör absolut NADA för 2d applikationer, då är dac och filter 10 gånger viktigare.

Förutom är ordningen sund. En kalibrerad skärm är dock klart viktigast för att få bra färger, om man inte köper det sunkigaste grafikkortet man kan hitta såklart.

Hah!
Jag spelar ju en massa så jag får ju nytta av mina 256Mb ändå peter !
*skratt*

Men seriöst talat så skulle jag välja ett kort från Matrox om jag bara skulle ägna mig åt grafik.
Kompromissade en del där o valde ett fett spelkort, som iofs funkar utmärkt vid användning av bildhanteringsprogram osv.

Jag gjorde samma sak, har ett Sapphire Atlantis 9800 Pro fast med 128MB, tyckte inte 256MB var värt dubbla priset då det typ är ett helt spel som utnyttjar det ordentligt just nu. Sen lär ju det komma en drös spel under året nu som gör det.

Fast jag har ju så mycket tid att spela nu för tiden, typ en hel vecka om året brukar det kunna bli. :D

Skaffade ny burk för inte så länge sen nu. 2GB 400MHz dual channel minne, en bra p4, 9800 för att driva mina 22" skärmar, dvdbrännare, 24/192 ljudkort. Och en graphire tablet såklart.

Photoshop går som ett skott, men jag slog ändå i taket häromdagen, men normalt så räcker 2GB rätt långt.

Ja, efter att ha läst på nu med alla era råd (tack!) så har jag fastnat för nedanstående kombination. Valde ett ATI radeon kort för att frestelsen att någon gång spela spel var lite för stor...

NEC DVD-Brännare ND-2510A IDE Svart,
Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD
Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA
MSI 865PE NEO2-PFISR Moderkort S478/800
Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack
Western Digital Caviar 200GB S-ATA

Vad tror ni om den kombinationen? Har i övrigt en Lacie 19 tums skärm och bildkalibrator (spyder). Tänker även köpa mer minne sedan när priserna har sjunkit något.

/Lars

Har inte koll på moderkortet, men i övrigt verkar det vara ett rätt vettigt paket, tycker jag.

Om du inte tänker bygga i befintligt chassi så kan jag tipsa om Antec Sonata, som är ett trevligt chassi som går att bygga väldigt tyst dator i, om man vill.

Jo, hade velat det men datafirman jag har tänkt beställa från har inte den bland sina alternativ. Istället lutar det åt Chieftec BX tower.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar