Annons

Val av fokuspunkt vid porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag jobbar oftast bara med manuell focus. Ditt problem med att det inte är så snabbt, är inget problem i en studio, eller. Det är bara att ställa in skärpan manuellt (oftast på närmsta ögat) och sen vänta på rätt tillfälle. För du har väl inte bråttom när du fotar?

Problemet i ditt fall är nog skärpedjupet. Om du sitter 3 meter ifrån objektet och har bländare 1.8 låter det som en helbild. och det är ju sjyst att ha med det mesta i focus då, så prova med att jobba på mindre bländaröppning, eller ljusstarkare film, eller annan ljussättning. Själv har jag tagit några bilder i hemmabyggd studio, där kan man kolla hur jag gjort.

Åsså ska få ett toppenförslag nu:
Byt din EOS 300d rakt av mot min EOS 300!

Vad säger du? Take it or Leave it!
 
Hehe!
Det hade ju varit ett intressant byte... :) Tack, men nej tack, jag är tyvärr hopplöst digital till min läggning!

Jag har ibland lite bråttom när jag fotograferar, mest för att jag vill hinna få flera olika bilder innan modellen tröttnar på sitt poserande. Skärpedjupet är ett problem, kanske kräver jag helt enkelt för mycket av kameran. Jag ska testa mig fram lite mer och se vad det blir av det! Jag gillar annars korta skärpedjup, det är inte problemet. Problemet är att få det korta skärpedjupet att hamna där jag vill ha det, på ögonen. :) Jag vet att jag kan köra på bländare 8 i en annan studio och få ett annat skärpedjup, men jag vill ha det korta till vissa bilder... kräver jag för mycket?
 
När man läser om alla sådana här problem är det skönt att veta att man själv har trevliga gamla manuella grejer.

Min F3:a har all automatik jag behöver: dvs tidsautomatik. Den gamla hederliga nikkor mf optiken håller mycket hög klass och är oftast problemfri. Framförallt väldigt hållbar.

Ibland känns det som om det var bättre förr :)
 
Erik!
Jag håller med dig, gammal teknik fungerar fortfarande utmärkt!
Bländaraut., tidsaut., eller helt manuellt är lätt att arbeta med, manuell fokus ställer aldrig till problem!
Snabbt oxå!
Du bestämmer över exp. och avstånd, kameran ändrar ingenting själv, perfekt!
Bara det att kunna se på objektivets skärpedjupsskala hur skärpedjupet blir vid varje bländare, är ju hur enkelt som helst att sedan korrigera.
Det närmaste avståndet till vänster vid en viss bländare, det ger skärpa längst bort, vid samma bländare till höger!
Bus-enkelt!
Inga kompliserade menyer att bländra igenom!
Bara enkla optiska grundregler!
Alla mina systemkameror är fullständigt manuella, det räcker för mig!
 
Ilkka: Jag brukar lägga en "AF-plutt" på ögat, låsa och sedan komponera om... det är det som inte funkar tillfredsställande tyvärr.

Dags att skaffa bättre optik!

Ilkka

fotar du med ett 50/1.8 bör du inte inte komponera om efter att du satt fokus. Välj istället den fokuspunkt som ligger närmast ögat. Med en stor bländare är det lätt att kameran tappar fokus när man komponerar om .
 
En 9 år gammal tråd som fick liv. Tror TS löst det eller gett upp. MEN troligtvis finns det nya medlemmar här på FS med samma problem som inte är direkt ovanligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.