Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av fokuspunkt vid porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja du Martin.
Det ser ut som handhavandefel.
På de två första bilderna så har kameran fokuserat någonstans på tumstocken, det är ju inte så konstigt.

På närbilden har den fokuserat någonstans på katalogen. Ev. står katalogen lite snett (ej vinkelrätt mot kameran)

Jag skulle gjort så här:

Ställ upp kameran absolut vinkelrätt mot en vägg.
Sätt upp en dagstidning på väggen. Använd bra ljus. Ta några testbilder (olika bländare). Om bilderna blir skarpa så är det inga fel på kameran. På full öppning får man nog acceptera att skärpan kan variera något lite grann mellan bilderna.
Ta inte med föremål på bilden som kan lura dig att tro att kameran mäter fel.
Mvh J O
 
Jag ska testa den uppställning som du tipsade om också Jan Olof. Jag var nogrann med att ta bilderna vinkelrätt mot katalogen. Jag förstår heller inte hur skärpan kan hamna så väldigt fel, för tro mig, jag är extra noggrann med att mittpunkten inte ska kunna komma i kontakt med något annan än just katalogen (och då har jag även tänkt på att sensorn är större än själva rutan). Jag har upplevt att kamerans fokus varit så långt borta som i de två första bilderna när jag tagit vanliga porträtt också... Det var endast på nån bild som det låg i närheten av rätt.

Jag ska som sagt var testa din uppställning också får vi se om det blir bättre. Jag har tagit flera bilder vid flera olika tillfällen men resultatet har hittills varit detsamma. Skulle nästan vara skönt om det var mig det var fel på, det går nog bättre att rätta till! Ibland känns det som om kameran får för sig att med sin intelligenta fokus hitta något nytt trots att man låst...

Några tips om vad jag kan ha gjort för handhavandefel? Jag vill gärna bli bättre om det endast är mig det hänger på!

Återkommer med nya testbilder med din uppställning när jag får lite tid över!
 
Det verkar ju vara något skumt med din kamera.
Men man kan ju ändå fundera på hur den hade fokuserat om du valt en annan fokuspunkt. På den översta bilden så kanske det hade blivit annorlunda med en fokuspunkt till vänster?

Sen är det ju ett problem med att det inte går att låsa AF. När man trycker ned avtrycket halvvägs så "låser" AF en kort stund. Mycket opålitligt tycker jag. Enligt manualen ska den låsa.

Snart har du listat ut lösningen på problemen oavsett fel på på kameran eller annat.

En tidningssida är perfekt att testa skärpan emot. Den finstilta texten avslöjar oskärpa och är lätt att referera mot. Man "vet" hur det bör se ut.

Lite dålig uppslutning på tråden. Fler som har erfarenhet och synpunkter?
 
Jag hade problem med AF:en på min nya kamera, tror jag. Jag testade en rulle och kom fram till att det _måste_ vara fel på just AF:en, det skulle ju också kunnat vara pågot fel på sökaren/sökarskivorna eller objektivet.

Jag ställde kameran på ett platt underlag på ett måttband och höll en broschyr på 50 cm:s avstånd, f.1,4. Flyttade sedan broshyren framåt tills det blev skarpt - ungefär 1,5-2 cm. Det visade sig också bli klart skarpare på negativet. Fotade med kombinerad självutlösare och spegeluppfällning (2 sekunder).

Tog även andra bilder, utan att mäta med måttband, och MF var klart skarpare på alla bilder. Jag kontaktade Pentax och de ville titta på den. Nu är den på service - fortsättning följer...
 
JanOlofHärnström skrev:
På full öppning får man nog acceptera att skärpan kan variera något lite grann mellan bilderna.
Det är ju sant att skärpan inte är den bästa på t.ex f.1,4. Men å andra sidan tittar man ju alltid genom sökaren med full öppning, och därför är det oerhört irriterande när inte skärpan ligger rätt.
 
Jag tänker på små skillnader, som man upptäcker när man kollar bilden i hög upplösning och pixelförstoring 75-100 %.

I regel klarar AF av att ställa skärpan bättre än vad man klarar manuellt, AF är mer exakt. Förutsatt att kameran är OK.
 
JanOlofHärnström skrev:
Sen är det ju ett problem med att det inte går att låsa AF. När man trycker ned avtrycket halvvägs så "låser" AF en kort stund. Mycket opålitligt tycker jag. Enligt manualen ska den låsa.

Just det!!! Så känns det verkligen! Det står att den ska låsa men gör det väldigt dåligt! Dessutom upplever jag att om jag fokuserar på samma sak flera gången utan att röra på kameran så ändrar den trots det på fokus, förstår ni hur jag menar? Det kanske alltid är så (jag menar, den vet ju inte att det är samma sak jag fokuserar på) men det känns också som att skärpeplanet flyttas lite hit och dit samtidigt.
 
Inlämnad... *suck*

Tja, då var det gjort, även om det gjorde ont. Kameran är inlämnad till Canon IT-service på obestämd tid (ca 1-2 månader). Jag har iofs en liten kontakt däruppe som lovade att försöka skynda på det hela, själva operationen är tydligen ganska snabbt fixat.

Något är inte som det ska som sagt, jag har testat flera olika gånger och med lite olika optik. Jag pratade med IT-servicen och frågade vad som kunde vara problemet. Beskrev vad det var och att det var med min fasta 50mm/f1,8 som problemen blev som tydligast och nämnde mina amatörmässiga tester som pekade på front focus. Normalt sitter sånt inte i själva optiken utan i kameran enligt Canon, framförallt vanligt är det i digitalkameror. Så hans tips var att skicka in den. Det är ju en garantifråga så det ska inte kosta nåt heller... men det blir en lång och tuff period utan kamera!

Jag återkommer senare till er som fortfarande har intresse och läser...


//Mvh Martin den kameralöse
 
Re: Inlämnad... *suck*

Cederbom skrev:
Tja, då var det gjort, även om det gjorde ont. Kameran är inlämnad till Canon IT-service på obestämd tid (ca 1-2 månader). Jag har iofs en liten kontakt däruppe som lovade att försöka skynda på det hela, själva operationen är tydligen ganska snabbt fixat.

Något är inte som det ska som sagt, jag har testat flera olika gånger och med lite olika optik. Jag pratade med IT-servicen och frågade vad som kunde vara problemet. Beskrev vad det var och att det var med min fasta 50mm/f1,8 som problemen blev som tydligast och nämnde mina amatörmässiga tester som pekade på front focus. Normalt sitter sånt inte i själva optiken utan i kameran enligt Canon, framförallt vanligt är det i digitalkameror. Så hans tips var att skicka in den. Det är ju en garantifråga så det ska inte kosta nåt heller... men det blir en lång och tuff period utan kamera!

Jag återkommer senare till er som fortfarande har intresse och läser...


//Mvh Martin den kameralöse

Eftersom jag själv har en sådan kamera och 50mm/F1,8, följar jag dina inlägg här. Själv har jag haft fullt upp med det ordinarie arbetet, har därför inte kunnat testa grejerna riktigt. Men jag skall ut och plåta för att se vad kameran går för.
Hoppas du får rättsida på dina grejer....Du vill ju helst ha tillbaka kameran innan våren slår ut i blom.
 
Val av focuspunkt vid porträtt?

Ögat! Ögat! Ögat!
Naturligtvis ställer man in på ögat!
Porträttet blir mera levande då!
Har aldrig haft detta problem, att skärpan inte
håller sig kvar, där man hade tänkt sig!
Men, det är klart, använder helst helt manuella
kameror!
Ställ in på ögat, men passa Dig, så att inte den söta modellen, upptäcker vad Du egentligen tittar på!
 
Visst ställer man in på ögat. Jag är också van vid manuell fokusering via snittbild. Med autofokus blir det lite annorlunda. Får man fokuseringen lite fel t.ex på kinden, då blir fokuseringen fel...för slät yta! Kameran behöver något mer kontrastrikt...naturligtvis ögat. Det är emellertid en relativt liten yta. Oerhört lätt att det blir fel. Noggranhet och flera exponeringar. Porträtt är inte lätt, minsta skärpemiss är förödande.
Men strular kameran kvittar det ju hur noga man är.
 
ARGH!!!

Förbannade j*vla skit! Här går man och lämnar in kameran förra FREDAGEN, och den är inte ens SKICKAD idag (torsdagen veckan efter) när jag försöker spåra den hos Canons IT-service och se vad som hänt. Gissa om "Expert"-butiken jag köpte från ska få veta att dom lever från en duktigt sur f.d. kund!!! Inte undra på att det tar tid innan man får tillbaka sin kamera med såna skitdåliga butiker!!! Deras utbud är bra, men var fan tok kundservice eller ens sunt förnuft vägen!?! En vecka utan kamera helt i onödan.

/Martin som fortfarande är rasande, timmar efter beskedet *suck*
 
Jag skickade min kamera till Pentax 30/12, den 14/1 hade de fått kameran... Snabb postgång. Kim vad gör ni på Tomteboda? :)

Och nu ska jag åka och hämta den :)
 
Hmm Ja expert, nja det skulle jag aldrig kalla dom, har själv upplevt samma sak från expert fridhemsplan. Men fick till svar att dom samlar ihop en bunt innan dom skickar... surt sa räven...:(

Men men det är väl prisetman får betala...
Och inte vet expert om att man kan gå direkt till Nikon bara man tar med sitt orginal kvitto, Expert påstår att det går inte och det får man inte göra... :) Det kan jag lova med 100% säkerhet att man kan, jag har jobbat på Nikon Svenska, men när man säger det till dom lite fint så snäser dom... Ja kundbemötandet har dom nog inte riktigt greppat... :(
 
Historien fortstätter...

Så, nu har jag fått kameran! Den kom till Canon IT-service i fredags och jag hämtade ut den i Lkpg för nån timme sen. Flaskhalsen var hos Expertbutiken...

Enligt meddelande från IT-service så har dom gjort justeringar, vi får se var det landar någonstans! Testade som hastigast i min lilla hemmagjorda testmiljö och skillnaden var (tyvärr) inte uppenbar.


Nya funderingar

En tanke som slagit mig är om AF kanske inte är bättre helt enkelt. Jag menar, vid makrofotografering så är det ju manuellt som gäller för att AF-en är dålig, man kan ha en liten brygga att flytta kameran fram och tillbaka på och det pratas om att "vagga" in skärpan. Kanske är AF:n inte heller tillräckligt exakt om man har för stor bländaröppning? Var ligger själva AF:n, i kameran eller i optiken? Nån som vet...?
 
Jovisst är Expertbutikerna i Linköpig ett skämt. Fromholzt som jag antar att du lämnade in hos är väl den som är bäst, men det är typ en av de anställda förutom ägaren som har någon som hellst koll vad gäller foto. Det tragiska är att jag inte lyckades hitta någon annan affär i Lnkpg som håller någon standard att prata om - konstigt i en stad med 130 000 invånare - skönt att man e tebaks i Stockholm.

/tomas
 
Jo... jag tänkte den tanken tidigare men jag skrev inget om det eftersom jag tog för givet att du inte vinklade om kameran när du fotograferade katalogen och då faller teorin. I annat fall kan det mycket väl stämma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.