Annons

Val av fokuspunkt vid porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så mycket för tipsen... det blir väl att krypa till butiken imorgon eller till helgen. Vill INTE lämna in kameran på obestämd tid. Suck!
 
Cederbom skrev:
Hejsan!
Jag körde visserligen med liten bländare ca 1,8-4, men skärpan borde väl ligga rätt ändå? Avståndet till modellen var ca 3-5m på många av bilderna. Är det för "långt" för att man ska kunna lita på att skärpan hamnar där man vill? Skärpedjupet blir ju kort iofs, men det stör mig inte. Däremot att det inte hamnar rätt...

Tacksam för hjälp och tips!

Mvh Martin

Nu blev jag ju väldigt förvirrad när jag satt och läste detta och tänkte på hur det egentligen är.
Men 1,8-4 i bländaröppning är ju stor bländaröppning, litet skärpedjup, inte liten öppning.
Skärpedjupet blir ju litet då. Testa bländare 8-11 eller något.
Jag använder även litet tele så att bakgrunden upplevs suddigare men skärpedjupet ända är så stort att det mesta blir skarpt.

Visst säger jag rätt nu?
 
Japp, Efwa.. Det är korrekt.. stor bländare ska det vara (det är säkert det som Martin menar, men rör ihop det).

Ett EF 50mm som används på en 300D blir motsvarande 80mm och på ett avstånd av 3-5 meter så blir skärpedjupet ungefär 13-27 cm om man ancänder f1.8-f4. Eftersom skärpan egentligen bara infinner sig i ett enda plan, är det viktigt att det hamnar rätt.

Själv använder jag alltid den centrala AF-punkten, fokuserar på modellens öga och riktar om kameran. Jag har flyttat bak AF till * för att slippa låsa AF mha. avtryckaren.

www.naturfotografen.net/10D/CRW_6713.jpg (1.5 MB)

EOS 10D + EF 50/1.4@f8. Jag tycker personligen det är ett rätt hyffsat skärpedjup, då det räcker precis till bakhuvudet, för att sedan ebba ut helt mot bakgrunden som är 1½ meter bort
 
Jeppe skrev:
Japp, Efwa.. Det är korrekt..

Ett EF 50mm som används på en 300D blir motsvarande 80mm och på ett avstånd av 3-5 meter så blir skärpedjupet ungefär 13-27 cm om man ancänder f1.8-f4. Eftersom skärpan egentligen bara infinner sig i ett enda plan, är det viktigt att det hamnar rätt.

EOS 10D + EF 50/1.4@f8. Jag tycker personligen det är ett rätt hyffsat skärpedjup, då det räcker precis till bakhuvudet, för att sedan ebba ut helt mot bakgrunden som är 1½ meter bort

Vad skönt, jag har väldiga problem att snabbt säga vilket som är vänster (höger går bra) och även bländartalet vs öppningens storlek ;-)

Vet att liten öppning iallafall har stort skärpedjup.

Så kontentan blir således att om man har dålig autofokus på kameran så bör man ha lite större bländartal för att ev kompensera detta, eller köra manuellt. Inte heller så snyggt om ögonen blir skarpa och nästippen suddig, om inte effekten eftersökes :)
 
Skriva snabbt är sällan bra...

Hejsan!
Jag har sett att jag (som brukar vara nästan pedantisk i mitt skrivande) slarvat i många kommentarer och inlägg på senare tid. Skriver nog snabbare än jag tänker ibland, hehe! :)

Jag är helt med på att litet bländartal blir stor öppning och kort skärpedjup, det var självklart så jag menade. :) Sorry om jag rör till det!

Efwa: Jag har knäppt lite bilder med större bländartal (nu blev det rätt!) också, men då krävs bättre ljus, typ studioblixtar, för det jag håller på med nu. I hemmastudion så krävs värden kring f1,8-4 för att få vettiga slutartider utan att behöva köra för höga ISO-värden. Dessutom är jag väldigt svag för korta skärpedjup:
www.karma.kicks-ass.net/jenny5.jpg

Ni ska ha tack för tipsen och rättningarna!

Mvh Martin


PS. Jeppe, vet du något bra ställe för att räkna ut skärpedjupet? Jag har nog haft lite länkar till sånt för ett tag sen, men har tappat bort det! DS.
 
Jo, Jeppe, glömde säga det... jag har sett den där bilden i nån annan tråd också, och skärpan är helt super!! Riktigt, riktigt fint måste jag säga!
 
sök lite artiklar och forum inlägg här på fotosidan angående skärpedjup.
läste nyligen en väldigt bra artikel där författaren även hade gjort ett litet program man kunde ladda ner för att kalkylera skärpedjupet.
 
Jag har också 300D och 50mm 1,8. Det är viktigt att fokus kommer exakt på ögat, liten darrning så blir det fel, fram för allt nu med moderna kameror som har autofokus. Jag är sedan gammalt van vid manuell fokusering via snittbild som det heter, naturligtvis gällde det att vara noga här också, men det funkade mycket bra. För mig verkar det konstigt att det skulle vara fel på kordinationen mellan kamera och objektiv. Är det verkligen så dålig precision på fotogrejerna idag?
 
Jag har inte heller dessa problem med min 300D och 50/1,8 II.

Det verkar konstigt om kameran fokuserar rätt på nära avstånd men inte på längre håll.
Det kan vara intressant att veta hur den fokuserar mot en stor plan yta på håll, säg mot en rumsvägg på 3m. Blir en sådan testbild skarp så kan man nog konstatera att det är den mänskliga faktorn som spökar, antar jag.

Det finns en artikel om skärpedjup på förstasidan här på FS. "vilken brännvidd....."

Martin: Du kanske kan låna ett annat exemplar som tidigare och testa?
Sådana här fel måste ju vara en garantigrej. Kan inte handlaren ställa upp med en lånekamera under tiden?
Sånt här gör ju att man kan tappa sugen, men kommer man igenom det så kommer man stärkt ur.

/ J O
 
Ett problem är att sensorn som känner av fokus är stor och korsformad. Man kan inte veta exakt var den fokuserar på ett föremål som är litet och ej plant. Att sätta fokuspunkten på ögonen innebär att kameran lika gärna kan fokusera mot någon annan del på kroppen eller t.om. utanför kroppen.

Kanske kan man komma runt detta "problem" med att använda en annan fokuspunkt. Alla de andra sensorerna är mindre än den i mitten.
 
Det blir nog till att fokusera manuellt för att få det mer exakt. Ändå med tanke på rätt starka konturer på ett öga så borde autofokus fungera. Tror nog mer på manuellt om man är extra noga.
 
Hej Jan Olof!
Lite dumt att man inte kan få en mer exakt mittkoncentrerad autofokus, blir väl likadant på en 10D. Jag har aldrig tidigare kört med autofokuskameror och är dåligt insatt i detta. Tydligen så ställer det till problem om man inte vet hur man skall kring gå det. Rätt jobbigt om man måste välja dom yttre fokuspunkterna för att få exakt skärpa.
 
Nja. Jag har inga problem med fokuspunkterna.
Om jag föröker att göra någon slags jämförelse med min Minolta, som jag hade tidigare, och 300D så är det framförallt låsningen av AF som är en fördel på Minoltan. Generellt sätt så är AF säkrare än MF.
Sökarbilden i 300D är mörkare och känns mindre, det gör att det blir svårt att ställa fokus manuellt. Varken 18-55 eller 50/1,8 har någon bra fokusring, de är direkt dåliga.

Jag tror att problem med frontfocus eller backfocus ofast är handhavandefel. Men råkar man ut för en dålig kamera så ställer det ju till bekymmer.

Och Bengt-Arne, jag har uppfattat det som att du inte heller har några tekniska problem (fel) med din kamera heller.
 
Än så länge verkar allt fungera som det skall för mig. Blir fokuseringen fel är det oftast att man själv inte är tillräckligt noga. Jag håller med dig om att nämnda objektiv är svåra att fokusera manuellt, fram för allt 50/1,8 vars ring är svår att greppa.
 
Intressant att få höra ännu flera tankar och funderingar kring det här! Jag tror ibland att det är den mänskliga faktorn, men jag har svårt att tro att jag ska vara så väldigt dålig som jag tycker att vissa bilder visar på. Framförallt så konsekvent dålig. :/

Hur är man förresten slarvig med AF? Jag menar, om jag står still, modellen likaså och jag riktar mot ögat, låser AF, komponerar om och trycker, då borde det ju bli rätt åtminstone nån gång. :) Finns det fler tips för att ta bättre bilder med AF?

Jan Olof: Jag tänkte också på storleken på mittenpunkten och tänkte faktiskt försöka lägga över den på en annan för att testa ännu mer.

___________
Om ni vill se ett exempel på en testbild:
www.karma.kicks-ass.net/img/fokustest/CRW_2641_RJ.JPG
Lite info om den också
ISO 100
F1,8
1/1000
___________
Ytterligare en, från lite längre avstånd:
www.karma.kicks-ass.net/img/fokustest/CRW_2639_RJ.JPG
Info:
ISO 100
F1,8
1/1244
___________
En som är ännu närmre, här ser det riktigt okej ut i förhållande:
www.karma.kicks-ass.net/img/fokustest/CRW_2656_RJ.JPG
Info:
ISO 100
F1,8
1/250

Alla bilderna är tagna med AV och centrumpunkten vald för fokusering. Har siktat mot katalogen så klart! Siffran 50 på tumstocken är den som är helt i linje med katalogens framsida.

Hur fasen kan det skilja så mycket? Så fort jag kommer bort en bit så hamnar fokus långt i från rätt.

Jag ska testa och öva mer och tackar för alla tips! Kanske är det bara SBK, men utan att ha övertro på mig själv tror jag att det inte är hela sanningen.
 
Testa med stativ och ett stilleben. får du inte focus då så är det väl fel på endera kamera eller objetiv. Och som jag sagt tidigare i tråden är det många som har haft detta problem. De har testat och kommit fram till att det är fel på grejerna. Men Canonr fixa detta på garantin. Tråkigt att vara utan kamera ett tag dock.

Jag tvekade innan jag köpte mitt objektiv pga att så många har haft problem men chansade och köpte ett ändå. Fungerar kanonbra för mig.

*pust* för mycket text alldeles för sent... måsste zzzova.

/Olle som har jobbat halva natten och är för trött för att lägga sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.