Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av fix?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joflopp

Aktiv medlem
Nu börjar grejerna till mitt mörkrum att trilla in och igår inhandlades lite kemikalier som jag blivit rekomenderad för mitt projekt. Jag kommer att framkalla pressad Tri-X och kanske T-Max 3200 i Rodinal men hur är det med fix? Finns det något att föredra där eller är det bara att köpa Agefix från Agfa eller Kodaks filmfix för T-Max?

Är det någon idé att köpa fixförstörare som HCA eller är det onödigt tjafs?

Joflopp skrev:
Är det någon idé att köpa fixförstörare som HCA eller är det onödigt tjafs?

Ja om du använder fiberpapper (kortar sköljtiden) och om du vill att kopian skall hålla ytterligare några år.

När det gäller filmfix så är det så vitt jag vet inte kritiskt på ngt sätt. Köp ngt och blanda enligt förpackningen och följ tiderna.

Agefix fungerar nog bra även till Tmax, men kräver längre fixeringstid.

HCA är lämpligt till både film och fiberpapper. Efter behandling av filmen i HCA sköljer du i 5-10 minuter. Utan HCA sköljer du filmen i en halvtimme. Fiberpapper som behandlats i HCA sköljer jag runt 40 minuter. Annars en timme.

Plastpapper sköljer du i svalt vatten i fem-sex minuter bara, så då behövs inget HCA.

Vill du ha bättre hållbarhet på bilderna så kan du bada dem i en minut i ett Agfa Sistanbad efter sköljen. (Om du inte vill börja med att tona bilder ännu).

Det finns en speciell sköljslang till Patersondosorna. Den suger in luft samtidigt som man sköljer och kan därmed halvera sköljtiden.

Erik Schalin skrev:
Det finns en speciell sköljslang till Patersondosorna. Den suger in luft samtidigt som man sköljer och kan därmed halvera sköljtiden.
Jag trodde det bara fanns snabbsjöljslang från Jobo. Nackdelen med Jobo-slangen är att man kan spräcka Paterson-dosan om man är oförsiktig.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto