Annons

Val av Dynaxkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

mrzoom

Aktiv medlem
Sitter och klurar lite på vad jag borde köpa och det är så att länge har funderat på att köpa mig en Dynax 7, har en Dynax 5 nu och känner att jag skulle vilja ha något större.

Så det jag funderade på att göra var att helt enkelt gå och köpa en helt nu Dynax 7 med vertikalgrepp. Men så slog det mig att jag kanske kunde köpa en begangnad för lite mindra pengar, men just nu har jag inte hittat någon.
Det jag däremot hittade var en Dynax 9 med vertikalgrepp för 9500:-

Så nu är frågan vilken borde jag köpa en ny 7:a för runt 8500:- eller en 9:a för 9500:-

Det som jag lite känner är att 9:an känns lite äldre men den är iofs en proffskamera men jag har inte riktigt någon koll på hur stor skillnad det egentligen är på dom. Det jag tänkte var att 7:an kanske har lite mer finesser.

Tycker 7:an känns väldigt skön att hålla i jämfört med min lilla 5:a och 9:an har jag aldrig haft en tanke på att röra för den har alltid känts som något som jag inte riktigt skulle ha råd med på länge.
 
Verkar mycket att lägga på ett analogt hus i dag tycker jag. Den digitala sjuan kommer ju i höst (förhoppningsvis) den skulle jag satsat på om jag hade minoltagrejer.

Förlåt om jag inte svarade på frågan, är du helt inne på att fota analogt blir säkert vilken som kanon. Gå på magkänslan och vilken som känns bäst att hålla i.
 
O ja, den väntar jag också på men jag känner inte riktigt att jag har fallit för digitalt än. Utan jag vill gärna fortsätta med analog ett tag till. Skall t ex ställa mig och förstora färgbilder för första gången i mörkrummet nu på måndag.

Jag kan tänka mig att den digitala kanske blir lite försenad och om jag vill så kan jag nog ha råd med den till jul om jag skulle vilja ha den.

Men jag skall följa magkänslan och så skall jag åka in till scandinavianphoto och känna lite på båda.
 
Som ägare till båda sorterna skulle jag säga Dynax 9! Du kommer säkert bara köpa en analog kamera till och då är det en helt annat kvalitets känsla med Dynax 9, Känn på dem så förstår du vad jag menar. Inte så konstigt med tanke på att den är mer än dubbelt så dyr.
Visst är den lite äldre men ibland känns det bara synonymt med välbyggd! Antar att du redan jämfört specifikationer och i min fotografering är de jämbördiga dvs det är inte det som avgör till någon av dessa kamrors fördel.
Mvh
Peter
 
7an är mindre, lättare i vikt och allmänt enklare att hantera, mycket smidig att ha med sig. Vad som är ett jätteplus på 7an är displayen på baksidan där all information syns medan du använder kameran.

9an i sin tur är tyngre, större, inte lika enkelt att styra fokuspunkterna som dessutom är färre i antalet. Ingen display. I övrigt är funktionerna ganska lika. Dock bör tilläggas att jag älskar min 9a och använder den först med 7an som andrakamera.

Jag hade rekommenderat en ny 7 med garanti då 9an är en prokamera och där du bör ta reda på åldern och hur den använts först. Låter lite väl billig så be att få prova den först om du bestämmer dig för den.
Främst med tanke på att Minoltaservice sker i Tyskland och är både dyr och tar minst 4 veckor.
 
Senast ändrad:
Johan Ylitalo

mm, har redan kollat lite på din kamera och har inget intresse av dina objektiv eller blixt och sedan så är jag intreserad av ett vertikalgrepp också. men ger du mig ett bra pris på huset så kanske det kan bli din.
Men den här diskussionen skall vi kanske ta per mail istället...
 
eva lundh

har bara sätt en enkel bild på personens kamera och sedan så bor personen en bra bit bort så det finns ingen möjlighet att träffas och känna och se på den.

men jag har tänk ta och ställa lite sånna frågor om den så att jag vet lite mer om den innan jag bestämmer mig.
 
Peter Wallentin

Precis, detta ser jag som mitt sista analoga köp. Har hört att 9an skall väga mer och vara lite kraftigare och det kan ju både vara en för och nackdel, den är ju kanske lite mer stöttålig men den kan kanske bli jobbig att släpa på under en hel dag.

men lite träning skadar ju inte ;)
 
Har en sjua, klämt en del på 9:an. 9:ans fördelar kan väl sammanfattas i att den är byggd för tuffare tag. Tidigare så var garantin helt till 9:ans fördel men eftersom det är en beggad så är det inte aktuellt iaf. Den är lite snabbare, har lite bättre prestanda i vissa avseende.

Dock kan jag säga att sjuan är byggd så att den mer än väl står pall för semi-pros användning. Jag har inte haft minsta problem med den under två - tre års flitigt fotograferande i emellanåt ganska tuffa miljöer. Jag har haft funderingar på att skaffa en 9:a som backup till min 7:a. Men först får vi se vad Minolta lyckas hosta upp för DSLR :)

Mitt val skulle falla på sjuan. Mindre pengar och garanti. I vissa avseende tror jag dessutom att sjuan har bättre prestanda än nian. Den kommer garanterat fylla alla funktioner du kan tänkas vilja använda tror jag. Jag har aldrig känt att den begränsat mig och jag inte varit orolig för att den ska paja pga för tuff behandling.

Mvh
Maverick
 
Jag skulle vänta på digitalaren som (förhoppningsvis) kommer snart. Inbyggd bildstabilisering låter inte dumt... Känns inte som rätt timing att köpa en analog kamera för 9000kr just nu, om man redan har en. Bättre att köpa ett billigt begagnat hus om man behöver olika filmkänsligheter eller två olika objektiv över axeln samtidigt.

/Pontus
 
Pontus Gustavsson

Har snarare planer på att köpa mig en bra analog och bygga mig ett eget litet labb. Tror att jag klarar mig med analogt något år till.
 
mrzoom skrev:
Peter Wallentin

Precis, detta ser jag som mitt sista analoga köp. Har hört att 9an skall väga mer och vara lite kraftigare och det kan ju både vara en för och nackdel, den är ju kanske lite mer stöttålig men den kan kanske bli jobbig att släpa på under en hel dag.

men lite träning skadar ju inte ;)

Jag hade samma problem som du att välja tidigare i år. Eftersom jag är ute och vandrar mycket, så verkade det länge självklart att ta den lättare kameran, som dessutom är lite "modernare".

Men jag ändrade mig efter att ha testat båda husen. Det som avgjorde var den bättre sökaren på Dynax 9. Dessutom upplevde jag den som mer snabbjobbad, eftersom jag slapp titta på displayen hela tiden. Som du ser har Eva Lundh och jag helt olika åsikter om detta :) Dynax 9 ligger lite bättre i handen, och känns mer balanserad med tung optik.

Precis som du tror jag detta är mitt sista analoga hus (åtminstone för småbild), så jag var angelägen om att det skulle bli rätt. Skillnaderna rent tekniskt mellan husen är rätt små, så det handlar mest om vad som känns rätt för just dig.

/Henrik
 
Åkte ner till scandinavianphoto för några veckor sen och klämde lite på dom och vist Dynax 9:an känns mycket bättre i handen. Den är lite tung men det känns bara tryggt på något sätt.

Jämförde dom nog inte så jättenoga för jag var lite tagen av hur mycket mer kamera dom två egentligen är i jämförelse med min Dynax 5:a.

Tyckte inte om sökaren riktigt i 9:an... eller sökaren i sig hade jag nog inget emot det var mest storleken på den stora röda fyrkanten när man använde autofokusen. testade att fokusera på en sak långt bort men fyrkanten var liksom dubbelt så stor som föremålet :)

Hur som helt så slutade allt det här med att jag köpte en begangnad Dynax 7 här på fotasidan idag :D
Så nu väntar jag bara på att en vän skall komma hem från jobbet så att jag får testa den med mina andra objektiv.
 
Så 24-105:an är alltså ett riktigt bra objektiv?

Vet du om det möjligen är skarpare än mitt Tamron 28-75/2.8?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.