Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av digital systemkamera??

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon föreslog att handla från England men hur är det med garantin? Det sägs ju att ingen kameratillvekare har världsgaranti på kamerahus men däremot optik. Skulle det någon gång krångla är det ju världens sämsta drag att ha handlat från utlandet. Om jag får säga vad jag personligen tycker.

Hur mycket längre tid tar det att skicka till England jämfört med Umeå? Dessutom har jag för mig att Nikon har Europagaranti?
 
Min propp kan oxå bli datorn kanske..

Har iof 1 tb extern hårddisk men en bärbar dator som endast har Intel Pentium M 2,14 ghz och 1,5 gb minne(som redan är max utbyggt)

Går detta överhuvudtaget ihop med en 10,2 megapixel kamera???

Hehehe jag verkar fastna för lite mer extrem hobbys då det alltid tenderar att bli mycket dyrare än vad det var tänkt

Det kommer att funka. Beroende på vilka funktioner du använder vid bildbearbetning så kommer du att tycka allt från att det är fullt tillräckligt till att det är för tok för långsamt. Min son kör pentium 1,3 och 512 mb minne till 9Mpixel kamera utan att klaga. Han kör Photoshop Elements 6.
 
Hehe det blir bara mer och mer avancerat, men på ett kul sätt!!

Ju mer jag läser desto mer inspirerad blir jag av att komma igång!!

Det kansje är vettigare att enbart köpa ett kamerahus av D80 och sen köpa ett bättre objektiv än att lägga pengar på ett Kit som kanske inte är optimalt???(iof inget jag har förstånd på men Ni verkar veta som som funkar)
 
Nikon D80 + 16-85mm låter som en grym kombo om du nu köper lösa delar. Inte det billigaste objektivet men så nice ändå. Ett grymt allround objektiv. Men ja, är du "fast" vid D80 så kolla runt på alla möjliga butiker; Expert, Elgiganten, OnOff, Siba, MediaMarkt mm.. De lär alla ha olika och bra erbjudanden..
 
Nikon D80 + 16-85mm låter som en grym kombo om du nu köper lösa delar. Inte det billigaste objektivet men så nice ändå. Ett grymt allround objektiv. Men ja, är du "fast" vid D80 så kolla runt på alla möjliga butiker; Expert, Elgiganten, OnOff, Siba, MediaMarkt mm.. De lär alla ha olika och bra erbjudanden..


Ja detta låter som en möjlig tanke.. Blev lite fel av mig att enbart koncentrera mig på Nikon men av allt jag läst runt internet och summerat låter det folket är ganska eniga i valet av Nikon och att Nikon d80 är just den kamera jag söker... Ska nog leta efter ett kamera hus med just det 16/85 mm objektivet så börjar vi där ;)

Tack för både snabb respons och för alla svar... Nu är det upp till mig att visa upp fina bilder hehe. Tråden får gärna fortsättas då jag fortfarande ar öppen för förslag på andra kameror och ideér;)
 
Har nu varit och klämt och känt lite på Nikons sortiment och bildat mig en uppfattning.

D60 gick bort så fort jag höll i den, kändes alldeles för "liten" och som någon sa plastig. No go på den.

D80 och D90 satt som gjutet och trives med alla knappar mm. Så nu har jag bestämt att det blir en D80. Satsar på en högkvaliativ kamera denna gång utan att det blir för "extremt" för att bygga upp en genuint intresse och att utvecklas som fotograf. Om några år kan jag då satsa lite mer pengar i 20000. klassen när jag blivit varm i kläderna och fortfarande trivs.

Har kollat på en D80 med Nikon Nikkor DX 18-70mm 1:3,5-4,5G.
Kan det objektivet vara nått eller ska jag leta efter annat? Antar att zoomen blir lidande men inget som jag anser stör, eller kommer jag störa mig på det?
 
Nikon D90 med 16-85 är definitivt ett kvalitetskit som är svårslaget. Dock är det rätt dyrt jämfört med en del riktigt bra alternativ.

Ska du ha något modernare än D80 och inte känner dig bunden till Nikon skulle jag råda dig titta på Canon 450D med det utmärkta kitobjektivet 18-55IS (/VR). Den ger dig bl.a. LiveView, större skärm och en del annat smått och gott som inte finns på 2 år+ gamla kameror som D80.

Snäppet mindre än D80/90 men låt dig inte luras av storleken, det är en fantastiskt kompetent kamera.

Titta på dpreview el.dyl för att själv bilda dig en uppfattning - förutom att du naturligtvis ska känna på dom och tycka till vad som känns bra i dina händer. Du kan tex läsa D90-recensionen där dessa två kamerors bildkvalitet jämförs. Lycka till :)
 
Har nu varit och klämt och känt lite på Nikons sortiment och bildat mig en uppfattning.

D60 gick bort så fort jag höll i den, kändes alldeles för "liten" och som någon sa plastig. No go på den.

D80 och D90 satt som gjutet och trives med alla knappar mm. Så nu har jag bestämt att det blir en D80. Satsar på en högkvaliativ kamera denna gång utan att det blir för "extremt" för att bygga upp en genuint intresse och att utvecklas som fotograf. Om några år kan jag då satsa lite mer pengar i 20000. klassen när jag blivit varm i kläderna och fortfarande trivs.

Har kollat på en D80 med Nikon Nikkor DX 18-70mm 1:3,5-4,5G.
Kan det objektivet vara nått eller ska jag leta efter annat? Antar att zoomen blir lidande men inget som jag anser stör, eller kommer jag störa mig på det?

Mycket bra val! Har ett själv, och är extremt nöjd, inget att klaga på, varken på kameran eller optiken!

Tycker också det är bra av dig att ha ett alternativ från början som du håller fast vid, annars i dessa trådar brukar alla vänliga användare röra till det totalt för den som frågar efter kamera, med aldeles för många alternativ, och folk kommer med nya hela tiden, i all välmening förstås!

Men slå till på D80 och 18-70! Det blir du nöjd med!
 
Kameran som är aktuell är en begagnad(2007-02)Nikon D80 som sagt men är osäker om objektivet är rätt för mig. Önskar mer kommentarer om detta..

Allså ett Nikon Nikkor DX 18-70mm 1:3,5-4,5G, utan VR?

Tycker det är lite "känsligt" att lägga ut priset men det är varken über billiget eller känns för dyrt så bättre att fråga kanske vad ni skulle tippa på vad ett sånt kit ligger på?

Det som hänger med är kamera+objektiv+batterigrepp och ska vara i väldigt bra skick..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.