Annons

Val av dessa objektiv:

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Hallå i lådan. Nu är det så att jag tänkte inskaffa ett objektiv för fotografering långt bort. En liten blyg svan och en allmänt fartig skoterförare. Jag vill kunna fota svanen på långt håll och fota lite "action" bilder. Men jag kollar på två objektiv och läst vad siffrorna mm betyder men det vill sig inte riktigt. Skulle någon med vanliga ord förklara hur långt dessa räcker? Vill ju vara säker på vad jag lägger pengar på.

Dessa har jag tittat på.
Canon EF 70-200/4,0 L USM

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon

Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC för Canon AF



Säg till om jag är helt ute på galen väg.

Har ett Tamron 28-75/2,8 XR Di men den räcker ju inte till att fånga svanarna här. Ja sen vill jag ju såklart försöka fota andra små pippisar senare.
 
PernillaLidén skrev:

Dessa har jag tittat på.
Canon EF 70-200/4,0 L USM

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon

Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC för Canon AF



Säg till om jag är helt ute på galen väg.

.

Oj oj oj. Inte ett enda Nikonoptik! Helt galet enligt mej alltså!

/K
 
PernillaLidén skrev:
Hallå i lådan. Nu är det så att jag tänkte inskaffa ett objektiv för fotografering långt bort. En liten blyg svan och en allmänt fartig skoterförare. Jag vill kunna fota svanen på långt håll och fota lite "action" bilder. Men jag kollar på två objektiv och läst vad siffrorna mm betyder men det vill sig inte riktigt. Skulle någon med vanliga ord förklara hur långt dessa räcker? Vill ju vara säker på vad jag lägger pengar på.

Dessa har jag tittat på.
Canon EF 70-200/4,0 L USM

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon

Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC för Canon AF



Säg till om jag är helt ute på galen väg.

Har ett Tamron 28-75/2,8 XR Di men den räcker ju inte till att fånga svanarna här. Ja sen vill jag ju såklart försöka fota andra små pippisar senare.
Optiskt bäst av nämnda gluggar är helt klart Canons 70-200 4,0. Finns gott om begagnade i gott skick för ca 5000. Enda kruxet är att brännvidden ligger på gränsen för just Svanar men jag tycker ändå du skall välja den. Visst kommer du närmare med Sigma 70-300 men den är sämre optiskt. Sigma 50-150 skulle jag välja bort direkt så vida du inte är absolut behov av ljusstyrkan, annars är den för snål i omfång enligt min uppfattning. 70-200 är dessutom en proffsoptik och byggd som en sådan. Focuseringen är mycket snabb, tyst och säker. Om du sen skulle vilja komma närmare kan du alltid köpa till en konverter. Soligor har en modell i rätt pris som skall vara mycket bra och dessutom mindre än halva priset jämfört med Canons egna.
 
Re: Re: Val av dessa objektiv:

keckax skrev:
Oj oj oj. Inte ett enda Nikonoptik! Helt galet enligt mej alltså!

/K
Men hon undrar ju över canon 70-200/4 och då borde hon ju ha en canon ! Pernilla : lite skillnad i prisklass på de objektiv du nämner. Observera också att Sigma 50-150 är gjort för APS sensorer (canon 400D, 30D) och går inte att använda på 5D, 1D, 1Ds och analoga. Ska du bruka dom med konverter ? När jag valde telezoom så spelade priset in och jag ville ha det bästa för det priset,dessutom ljusstarkt. Det blev ett Sigma 70-200/2.8 och det ångrar jag inte.

/ Erik
 
Re: Re: Re: Val av dessa objektiv:

ekemannen skrev:
Men hon undrar ju över canon 70-200/4 och då borde hon ju ha en canon ! Pernilla : lite skillnad i prisklass på de objektiv du nämner. Observera också att Sigma 50-150 är gjort för APS sensorer (canon 400D, 30D) och går inte att använda på 5D, 1D, 1Ds och analoga. Ska du bruka dom med konverter ? När jag valde telezoom så spelade priset in och jag ville ha det bästa för det priset,dessutom ljusstarkt. Det blev ett Sigma 70-200/2.8 och det ångrar jag inte.

/ Erik

F´låt. Borde kanske lagt till att texten var skrivet med glimten i ögat.

/K
 
Personligen är jag ett originalfreak. Men har man inga sådana betänkligheter så är Sigmas 70-200 2,8 ett starkt alternativ. Det som du dock bör tänka på är att det är en betydligt tyngre och otympligare optik. En kul grej med Sigma 70-200 2,8 är att deras senaste modell har en mycket trevlig närgräns på endast en meter. Snart kommer också Tamron ut med en 70-200 2,8 med 0,95 m närgräns. det blir ett väldigt tight utsnitt med APS-c sensor, nästan telemacro som blir perfekt för insektsfoto.
 
Jag köpte ett Canon 70-200 4.0L och är grymt nöjd med denna. Har inte fotat just någon svan men mycket annat. Ända nackdelen med objektivet är väl närgränsen på 1.2 m. Har inte provat något annat objektiv av dom du nämner.
 
manner skrev:
Jag köpte ett Canon 70-200 4.0L och är grymt nöjd med denna. Har inte fotat just någon svan men mycket annat. Ända nackdelen med objektivet är väl närgränsen på 1.2 m. Har inte provat något annat objektiv av dom du nämner.
Nackdel, det beror på vad man jämför med. 2,8-varianten har 1,4 i närgräns och Nikons motsvarighet har 1,5 m.
 
Svan och 200 mm

Ja just svanar kan man ju använda 24mm gluggar till utan några större svårigheter.:)

Kunde inte låta bli.
 
Jag glömde ju säga att kameran är en canon eos 350d =) När det gäller bildstabilitatorn är det någon större skillnad utan?
 
Så har läst en massa recentioner mm och det blev en Canon EF 70-200mm f4L USM inte med IS då men men det går nog bra ändå =) måste ju lära mig också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.