Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av blixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimo

Aktiv medlem
Tjena allihopa!
Jag har fått lite pengar i julklapp och jag har tänkt att investera i en blixt till min canon eos 300D. Runt 2000-2500kr har jag tänkt att lägga. Ska jag försöka hitta någon begangnad blixt? Vilket märke? Canons egna? Metz? Sigma?
Vet ni nån bra blixt som skulle passa mig och min kamera så skriv det här är ni snälla.

MVH// Max
 
Ok. Har du nån erfarenhet av 420EX då? Är den ok?
Men måste man inte skatta i sverige också då man beställer från tyskland? Eller blir priset totalt runt 2k? Har du nån erfarenhet av technikdirekt.de? Hur betalar man då? Postförskott? Eller med Visa?


God Jul!
 
En 550EX kan du hitta för 2-2500 kr här på FS då och då. Jag köpte en som var 1 år gammal för 2500. Den var i nyskick. Då har du en blixt som du kan styra en framtida 420 "extrablixt" med...eller kanske att du vill tända en studioblixt någon gång, man vet aldrig.
 
Jo, fasst det är nog inte många som har sån tur. Har bar sett den för 3k eller mer. Jag har en annons uppe på köp och sälj. Dock ingen som har velat sälja sin blixt en.
 
Hur kan jag ha missat den? Brukar kolla varje dag :)
Har skickat ett mail, tveksamt om det fortfarande finns kvar dock :(
Den efter 10 sek är redan såld i alla fall. Den hade jag sett tidigare.
 
Gimo skrev:
Hur kan jag ha missat den? Brukar kolla varje dag :)
Har skickat ett mail, tveksamt om det fortfarande finns kvar dock :(
Lycka till Max!
Mats/ som är mycket nöjd med 550EX.
PS. skrik till (fast tyst) när du vill sälja ditt 17-40 4L för en human peng ;)
 
Gimo skrev:
Ok. Har du nån erfarenhet av 420EX då? Är den ok?
Men måste man inte skatta i sverige också då man beställer från tyskland? Eller blir priset totalt runt 2k? Har du nån erfarenhet av technikdirekt.de? Hur betalar man då? Postförskott? Eller med Visa?


God Jul!

Har precis beställt från den Tyska sidan för 25000kr, ingen 420EX just nu pga att pengarna tog slut...

Att handla inom EU är som att handla inom sverige nuförtiden. Du betalar Tyskarnas 16% skatt och ingen tull/moms.

Priset på produkten + €20 i frakt, SKA inte tillkomma utgifter.

Den (420EX) har inte så mycket manuella inställningsmöjligheter men klarar det man (jag) brukar ha en blixt till.

Tycker en blixtsladd för 400kr (canon ttl shoe 2) bidrar MYCKET mer till bra blixtbilder än vad en större dyrare blixt gör + att man kan köpa till den senare.

Mvh
 
Får försöka jaga 550EX begangnat först. Lyckas jag inte lär jag nog beställa en 420EX från tyskland. Har hört att 550EX skall vara stor. Är den jobbigt stor eller går det bra endå?
Hur är andra märken på blixtar då(Metz,sigma)?

Jadu Mats. Har precis köpt mitt 17-40 så du får nog vänta ett bra tag för jag är hel nöjd :)
 
Klämt på 580EX och inte är den STOR, lite större än 420EX på alla mått, men inte är det speciellt stort jämfört med Metz gamla stavblixtar...
 
Sigma Super DG 500, motsvarande Canon 550EX, fast kanske inte samma "ytfinish", kostar dig strax under 2000 pix från BH Photo i USA. Du får då en bättre blixt än Canon 420, för samma pengar.

hils/mats
 
Fick en Sigma EF-500 DG Super till min 300D igår. Än så länge är jag riktigt nöjd, har fungerat kanonbra. Och det finns en hel del roliga funktioner att lära sig, har väl i princip alla funktioner som 550EX har fast den är billigare. Dock är den väl lite sämre byggd, men så länge man inte gör något annat än att fotografera med den så ska det nog gå bra ;)
 
Jo, sigman verkar ju ok. Finns det omnibounce att köpa till den då? Beställer från tyskland isf. För från usa får man betala svensk skatt också. OCh då tjänar man inte så mycket.

/ Max
 
Japp Omnibounce köpte jag från Cyberphoto, modell C.
Själva blixten beställdes från BH i New York, och det landade väl ungefär på 2100kr med moms och allt inräknat.
 
Hur använder du blixtsladden för att få bättre bilder?

--jalle (som är sugen på att lära sig mera så här i juletider)

T-Max 400 skrev:
Tycker en blixtsladd för 400kr (canon ttl shoe 2) bidrar MYCKET mer till bra blixtbilder än vad en större dyrare blixt gör + att man kan köpa till den senare.

Mvh
 
Fasst det finns ju olika typer av omnibounces. Såg att det fanns nån som hette Limiquest. Är det nåt att ha? Eller ska man bara ha en vanlig hederlig?

Jarl: Med sladden kan du använda blixten från massor med olika vinklar en att den bara sitter i blixtskon. Och på så vis få lite annurlunda ljus och få bättre bilder(?)
 
Jalle.

Körde Nikons ttl-sladd på min Nikon F90x & F4s när jag hade dem (och även på Mamiya 6:an för den delen).

Du får ju en bibehållen ttl-blixt som du kan bete dig lite som du vill med.

Enklast är att ha kamera i högerhand och blixten i vänstehanden om du fotograferar tex människor (journalist/reportagestuk tänker jag mig nu).

Men så långt dina armar räcker - dit räcker blixten (åt vänster, till höger om kameran, uppåt, nedåt etc).

Går snabbt att tex ta en bild 1.mot personen för att i nasta stund 2. slå blixten i taket eller 3. i väggen.

Allt utan att personen du plåtar behöver vänta på att du pillar med blixten.

När jag plåtat folk på deras kontor, eller musiker vid mixerbodet edyl testar jag med att lägga blixten på bordet framför dem så blir det väldigt riktat ljus (och tex underexponera resten av rummet lite).

Har alltid en Lumiquest pocketbounce på och ett varmtonsfilter.

Max

Enligt recensionerrna här på FS passar omnibouncen på Sigman, men det är tight.

Jag tycker Lumiquest pocketbounce ger MYCKET bättre bilder (sätts fast med kardborre)

Mvh

Tobias
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.