Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av bakgrundsfärg

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Som komplement till min vita bakgrund har jag införskaffat mig ett antal CD med "digital backdrops" dvs studiobakgrunder som man lägger in istället för den vita bakgrunden fotot tas med.

Min fråga är vad ni går efter när ni väljer bakgrund? Ta ni något som matchar med ögonen, håret, kläderna, stämningen eller vad gäller?
 
Det lät intressant med digital backdrops, fungerar det bra. Hur ser det ut vid håret, och vad kostar cd:n

Prova med mörk bakgrund till äldre och män. Blåa till barn och kvinnor. Vit till blonda tjejer.

Hälsningar

Robert
 
Oj det låter intressant det där med digital backdrops. Vill gärna veta lite mer om det. Var hittar man sånna cd- skivor och vad kostar dom?
visa gärna en bild men resultatet ! blev ju så nyfiken på detta! Annars håller jag nog med Robert om färgvalet. / mvh Pia
 
Jag tycker det fungerar mycket bra. Jag är ingen expert alls på friläggning och använder bara trollspöt. Bifogar en bild hur det kan bli med en av de digitala bakgrunder jag köpt in. Det tog mig ca 5 minuter att göra denna från bilden med den helvita bakgrunden.
 

Bilagor

  • asa.jpg
    asa.jpg
    49.5 KB · Visningar: 297
Hur går ni till väga när ni frilägger modellen? Jag har gjort en del halvhjärtade försök men blir aldrig riktigt nöjd. Det känns inte naturligt..

/Micke
 
Jag tycker att det blir snyggt att ta färgen från fotot, t ex från modellens kläder eller liknande så att bakgrunden går ton-i-ton med förgrunden.
 
Jag följer den guide jag fick med på en av CD skivorna.

Kör med trollspöt på den vita bakgrunden. Finjusterar med vanliga lassot. Kopiera bilden till klippbordet med funktionen kopiera i redigerar menyn. Öppna filen med bakgrunden. Justerar storleken på denna så den motsvarar min modellbild. Klistra in bilden. Modellen hamnar nu i ett eget lager. Markerar lagret med modellen och justerar bort skräp med suddegummit. Sedan ställer jag opaciteten på 75 % och kör med "droppen", gör suddigt och kör med en liten pensel rund om alla ytterkanter för att mjuka upp övergången mot bakgrunden. Slå ihop lagren. Klart.

Digitala bakgrunder är oftast lite oskarpa vid leverans eftersom de skall vara i oskärpa jämfört med motivet.

Det är mitt sätt men det finns 1000 andra.
 
Kul att du la ut en bild Magnus. Blev ju himla bra måste jag säga. Så nu är man ju sugen på att köpa en sån skiva ju! och tack för din beskrivning på hur man skulle göra. ! / mvh pia
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.