Annons

Val av bärbar dator.

Produkter
(logga in för att koppla)

gunsan

Avslutat medlemskap
Jag kommer att tillbringa en del tid på sjukhus framöver, och tänker köpa en bärbar att ha i sängen.
Jag är digital konstnär med fot som utgångsmaterial.
http://www.renderosity.com/homepage.ez?Who=gunsan
och jobbar mycket med nyanser och texturer, så jag vill ha en skaplig kvalitet på skärmen.

När jag är hemma igen vill jag göra ett trådlöst nätverk mellan min stationära och den bärbara.

Har tittat på Dell en del, de har ju förmånliga priser på webben, men det finns ju andra märken som kanske är bättre.
Hur är det med Acer, eller IBM thinkpad?

På min stationära dator har jag fortfarande en CRTskärm, har inte hittat någon TFT som är lika bra.
Naturligtvis är jag tvungen att gå ner i bildkvalitet om jag skall få en bärbar till överkomligt pris, det är ju lite av en nödlösning.

Finns det någon som kan ge mig råd??

GunL

Tycker du borde kolla upp Sony Vaios nya modeller, de är oftast billiga om man ser till kvalitén på skärmen. Ligger i sängen just nu med min 17". Faktiskt, så slår den många crt skärmar och vaio har definitivt de bästa bärbara skärmarna.

http://www.sonystyle.se / (fungerar inte med firefox otroligt pinsamt)

Cheers

Jo, de är xblack serien som är bra, men tyvärr finns det fortfarande problem med skärmen med. Den är tokigt för ljus och färgerna kan vara lite missvisande beronde på vilken brighness man kör.

Men trots allt så är det grymma skärmar och med 1920 x 1200 upplösning så har man en del yta att arbeta med.

Tack för snabba svar!

Just nu sitter jag och tittar på en Dell Inspiron 9300, den ser riktigt lockabde ut, och med den rabatt som ges nu kostar den under 11.000.

Har någon av er erfarenhet av dell?

Kollade Sony vaio, men de ligger i en helt annan prisklass

Prova HP NX7010 PM 1.8 512/60 DVD+RW WLAN BT 15.4#XPP
Bärbar med superskärm. Säljes just nu för 9996 + moms. Finns bla hos Dustin

Jag testade i jan-2005 ett antal bärbara Apple + pc, kriteriet var en så bra skärm som möjligt, firewire och lång batteritid. I jan 2005 kostade modellen över 20 tusen.

Tyst, sval, snabb, lång batteritid ca 4 timmar , och en skärm som slår det mesta 1680x1050 i upplösning.
Bred betraktningsvinkel.
Dessutom en 512Mb minnesmodul. Lätt att uppgradera till 1024 genom att den andra är fri.

För att vara en Mac människa är jag mkt nöjd med denna bärbara som följer med ut på fältet när jag fotograferar.
Mikael

Senast ändrad:
gunsan skrev:
Tack för snabba svar!

Just nu sitter jag och tittar på en Dell Inspiron 9300, den ser riktigt lockabde ut, och med den rabatt som ges nu kostar den under 11.000.

Har kört med dell och tycker inta att dom är vare sig bättre eller sämre än någon annan, om du kör pc så är min erfarenhet att det sitter ungefär samma grejjor i allihop. Har själv använt ibm, compaq, dell och hp som bärbart och tycker att alla är ungefär likadana. Mitt råd är att du bestämmer dej för vilken processor, hur stor hårddisk, dvd, skärm och internminne du vill ha och sedan köper den som är billigast av de ettablerade märkena.
/Affe

Jag är väldigt nöjd med min Acer TravelMate, bästa bärbara som jag någonsin haft - hög kvalitet, bra priser, bra skärm. Acer TravelMate serien rekommenderar jag. Den mer konsumentinriktade Acer Aspire serien rekommenderar jag inte för bildbehandling, min erfarenhet är att skärmarna där gärna har ett färgstick samt att grafikkorten inte är lika bra, plus att datorn i sig inte känns lika välbyggd som TravelMate serien. Har en Aspire på jobbet och tangentbordet börjar reda glappa efter 1 1/2 års flitig användning, har fortfarande inte hänt med min TravelMate som är äldre...

Så, gärna Acer - men det ska vara TravelMate!

Fast egentligen vill jag ha en iBook... så himla smidig i jämförelse och där är ju allt "profilerat och klart" (ColorSync).

Hälsningar
Roland

Roland Mabo skrev:
Jag är väldigt nöjd med min Acer TravelMate, bästa bärbara som jag någonsin haft - hög kvalitet, bra priser, bra skärm. Acer TravelMate serien rekommenderar jag. Den mer konsumentinriktade Acer Aspire serien rekommenderar jag inte för bildbehandling, min erfarenhet är att skärmarna där gärna har ett färgstick samt att grafikkorten inte är lika bra, plus att datorn i sig inte känns lika välbyggd som TravelMate serien. Har en Aspire på jobbet och tangentbordet börjar reda glappa efter 1 1/2 års flitig användning, har fortfarande inte hänt med min TravelMate som är äldre...

Så, gärna Acer - men det ska vara TravelMate!

Fast egentligen vill jag ha en iBook... så himla smidig i jämförelse och där är ju allt "profilerat och klart" (ColorSync).

Hälsningar
Roland

Ibooken är trevlig, men skärmen är rent ut sagt dålig. Trådskrivaren efterlyser en bärbar med bra skärm. Colorsync är ingen fördel om man kör Adobe programvara. (För den som växlar mellan massa olika profiler förenklar Colorsync handhavandet ) Bättre att välja Adobe ACE i de program som man använder.

15.4 skärmarna ( det är samma som sitter i Hp, Dell mfl) och den högre upplösningen) är att föredra. Betraktningsvinkeln är dessutom mycket större.
mikael

Japp. Ibooken är inte att rekomendera för bildbehandling. Inte Powerbooken på 12" heller. med extern skärm är 12":arna fullt tilräckliga. dessutom är de ju bra i fält. Har själv kört med en 12" ibook till både video och foto. Det funkar, men nu kör jag powerbook 15". Har ingen erfarenhet av ibooks 14" skärm.

gunsan skrev:
Tack för snabba svar!

Jag tycker Dell är prisvärda, är inne på min fjärde och femte nu. Varje gång det blivit dags att skaffa nytt har jag sneglat på IBM, men man får mer lull-lull för pengarna med Dell.
IBM är visserligen Kvalitet med stort K, men mina Dell har gått som tåget.
Just nu har jag en Inspiron 8600.

macrobild skrev:
Ibooken är trevlig, men skärmen är rent ut sagt dålig. Trådskrivaren efterlyser en bärbar med bra skärm. Colorsync är ingen fördel om man kör Adobe programvara. (För den som växlar mellan massa olika profiler förenklar Colorsync handhavandet ) Bättre att välja Adobe ACE i de program som man använder.

15.4 skärmarna ( det är samma som sitter i Hp, Dell mfl) och den högre upplösningen) är att föredra. Betraktningsvinkeln är dessutom mycket större.

Jag tycker iBookens skärm är rent fantastiskt, däremot är den liten och det är den enda nackdelen med den som jag ser det. Skärpa och färger är exemplariska. Dessutom tycker jag ColorSync är en fördel eftersom det innebär att allt i datorn arbetar med samma profiler och hanteringen av färgprofiler är enklare än PC som driver mig vansinnig - men det kanske är för att jag inte kör med Adobes programvara? :) Jag tycker om att ha många val.

Hälsningar
Roland

Detta skall inte bli någon mac vs pc diskussion.
Jag har 5 maccar som tuffar på i ett nätverk + 2 pc . Mina stationära arbetsstationer är mac. Men att tro att någon bärbar Mac kan matcha de bästa skärmar som idag finns i bärbara pc, har inte ställt upp dem sida vid sida. Apple har överhuvudtaget ingen bärbar idag som kommer upp till exv vad 15,4 skärmarna kan återge. Det är inte bara upplösningen som är sämre, betraktningsvinkeln är betydligt sämre.

Nästa generation av Apple Powerbook kommer sannolikt att ha motsvarande skärm vad det gäller upplösning. Det vittnar den beställning av Apple till bla Copal som offentliggjorde för en tid sedan.
Vad det gäller Colorsync som är inbyggt i systemet så är det utmärkt eftersom de flesta program stödjer färghantering i Mac,även Safari=browser. Vilket det inte gör på PC.
På pc får man välja färghanteringsprincip i de program som stödjer färghantering.
Mikael

Senast ändrad:
Nu vill jag fråga om en väldigt billig dator
Acer Aspire 1363LC

Skärm 15" upplösning 1200x800
Processor AMD Sempron 3000+
Minne 256Mb
Hårddisk 40Gb
Floppy Nej
Optisk enhet CDRW + DVD Combo
Grafik GeForce Go5200 64Mb
TV-utgång Ja, S-Video Out
Ljud Ja, Line-out, Mic-in
Nätverkskort Ja, 10/100 Mbit
Modem Ja
Portar 4xUSB 2.0, 1xParallell, 1x Firewire, VGA Out
Operativsystem (förinstallerat) Ja, Microsoft XP Home
Batteritid 3h
Dimensioner (BreddxDjupxHöjd) 361X292.5x47.3mm
Vikt 3.6kg

Det är ju så att det är mest en nödlösning för mig att ha på sjukhuset. När jag kommer hem kommer jag att jobba på min stationära.
Är denna Acer urkass, eller bara lite undermålig.

Kommer att göra ett trådlöst nätverk med mina två datorer när jag kommer hem, så jag kan sitta i sängen och koppla upp mig.
Göra en del bildbehandling, men kanske slutföra på min stationära.

priset är ju förmånligt 6500 kr och ytterligare 300 för att uppgradera till 512 ram.

Vad talar mot en sådan lösning??

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Mina stationära arbetsstationer är mac. Men att tro att någon bärbar Mac kan matcha de bästa skärmar som idag finns i bärbara pc, har inte ställt upp dem sida vid sida. Apple har överhuvudtaget ingen bärbar idag som kommer upp till exv vad 15,4 skärmarna kan återge. Det är inte bara upplösningen som är sämre, betraktningsvinkeln är betydligt sämre.

Nu har du inte riktigt läst det jag skrev. Det du talar om är relaterat till skärmens storlek och jag har ju själv skrivit att nackdelen med iBookens 12" är liten - men i fråga om skärpa och färger är den exemplarisk och det står jag fortfarande fast vid. Sjävfallet är en sådan sak som exempelvis betrakningsvinkel bättre på en större skärm och det har inget att göra med Mac vs PC skärm, det har att göra med storleken. En stor skärm är inte lika känslig för vinklingen och hur man sitter i förhållande till den som en liten skärm är. Dock tycker jag det är fel att döma ut mindre skärmar, får man till uppställning på ett bra sätt med en liten skärm så fungerar en sådan alldeles utmärkt.

Dessutom finns det större skärmar till Mac om man så önskar, så även i detta sammanhang saknas en egentlig storleksproblematik. :)

Hälsningar
Roland

gunsan skrev:
Nu vill jag fråga om en väldigt billig dator
Acer Aspire 1363LC

Är denna Acer urkass, eller bara lite undermålig.

Ingen Acer är urkass eller ens undermålig, men Aspire tillhör konsumentserien och för fotojobb rekommenderar jag den proffsigare TravelMate serien. Skälet till detta är att TravelMate har mer färgneutrala skärmar, bättre grafikkort och en kvalitet som håller IBM klass till prisnivåer som ligger klart under IBM. Aspire serien är utmärkt för spel och kontorsjobb, jag har en sån på jobbet (fast jag spelar inte spel på den då förstås haha), men för foto är den inte lika bra som min TravelMate - därför att skärmen (trots att den är 15", mot min TravelMates 14") inte är lika bra.

Acer är den 4:e största leverantören i Europa och har haft ett mycket gott rykte ända sedan de tog över Texas Instruments datordivison för herrans massa år sedan (och då fick varumärket "TravelMate" på köpet).

Hälsningar
Roland

Din inledning var , en skärm så du kan arbeta så bra som möjligt när du är inlagd.
Acermaskinen fungerar. Du har dock en sämre skärm, hör efter hur varm processorn blir och hur högljud maskinen är . Behovet av kylning gör ofta att de billiga Acer står och låter länge och mycket.

Min första bärbara Pc för 2 år sedan var en Acer och som maskin har den fungerat väl. Lite av en traktor, brummar,låter men går och går utan problem.

Mikael

Roland Mabo skrev:
Nu har du inte riktigt läst det jag skrev. Det du talar om är relaterat till skärmens storlek och jag har ju själv skrivit att nackdelen med iBookens 12" är liten - men i fråga om skärpa och färger är den exemplarisk och det står jag fortfarande fast vid. Sjävfallet är en sådan sak som exempelvis betrakningsvinkel bättre på en större skärm och det har inget att göra med Mac vs PC skärm, det har att göra med storleken. En stor skärm är inte lika känslig för vinklingen och hur man sitter i förhållande till den som en liten skärm är. Dock tycker jag det är fel att döma ut mindre skärmar, får man till uppställning på ett bra sätt med en liten skärm så fungerar en sådan alldeles utmärkt.

Dessutom finns det större skärmar till Mac om man så önskar, så även i detta sammanhang saknas en egentlig storleksproblematik. :)

Hälsningar
Roland

Ställ upp en 17" Apple bärbar och en 15.4 1680 x 1050 brevid varandra och berätta hur betraktningsvinkeln är på de båda. Återkom gärna med ditt svar angående upplösning, detaljrikedom och betraktningsvinkel. Det finns ett mycket större urval av skärmar i bärbara PC. Modernare. bättre. Appleskärmarna som sitter i dagens maskiner är sämre .
Mvh Mikael

Senast ändrad:
Jag har erfarenhet av Inspiron 9300. Det är en ok dator med en bra skärm. Det enda problemet är att den är STOR!! För att vara en bärbar dator är den enorm. Den är heller inte lätt.
17"-skärmen är trevlig, men jag hade föredragit en skärm i std-format istället för Inspiron 9300s widescreen-format. Vad jag kommer ihåg så är ljusstyrkan inte våldsamt beroende av betraktningsvinkel (som på min gammla Inspiron 4000). En nackdel är att färgåtergivningen på de platta skärmarna är sämre än på CRTer. Vad jag förstått är det inget som är av större betydelse numer, men det finns säkert de här som är bättre informerade än jag i denna fråga.
Om man ska ha en dator för att arbeta med bilder så vill man gärna ha en stor skärm. Å andra sidan vill man ha en bra skärm med god färgåtergivning etc. Vill man dessutom att den ska vara bärbar så kan det blir arbetssamt med en stor skärm och stor dator.

Min uppfattning om 9300 är att det är en släpbar dator som man inte arbetar med i knäet. Den är bra för den som använer datorn som en stationär dator på olika ställen, men som inte kan ha dockningsstationer. Man ska inte heller glömma att skärmformatet inte är det vanliga utan widescreen.
/ep

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar