Annons

Val av 800 film

Produkter
(logga in för att koppla)

Mamo

Aktiv medlem
Behöver hjälp med att välja filmtyp med högt ISO.

Ska vid tillfälle foto innomhus i lysrörsljus + blandat ljus. Vill använda en film med högt ISO för att undvika blixt och stativ, men som ändå ger en bra bild utan för mycket korn.

Testade en fuji 800 negativfilm som jag inte blev nöjd med för att det blev för mycket korn.

Vad ska jag välja??

Jag gillar Kodaks Royal Supra 800. Den har ganska fint korn, bra färger och ganska låg kontrast. Jag har utan problem gjort A4 från konsertbilder med ganska dåligt ljus utan problem.

Lysrör är alltid svårt, de ger ett taskigt grönstick...

Fuji är bäst på att klara blandljus och den film jag rekommenderar.

Om du tycker att kornet blev för stort har du antagligen underexponerat lite, all högkänslig film är väldigt känslig mot underexponering.

Tack för tips!

Ska nog testa fujis 800 igen men även testa kodaks royal supra som ovan. Jag vet att det ofta blir grönstick på bilder tagna med lysrörsbelysning men det kan man kanske trolla bort med ps.

Är det stor skillnad med färgstick och korn mellan negativfilm och dia när man använder filmer med högt ISO?

Mamo skrev:
Jag vet att det ofta blir grönstick på bilder tagna med lysrörsbelysning men det kan man kanske trolla bort med ps.

Lysrör är oftast lättare att filtrera bort i PS än glödlampsljus.

Är det stor skillnad med färgstick och korn mellan negativfilm och dia när man använder filmer med högt ISO?

diafilmer med högt ISO-tal är inte att rekommendera. Dels finns det inte så värst högkänslig och dels så är de väldigt dyra. Dessutom svåranvända då de inte tåler det minsta felexponering. Det är också svårare att korrigera bort färgsticket.

MattiasL skrev:
Jag hörde talas om en Fuji Provia (tror jag det var), 1600 iso. Men jag har då aldrig sett någon. Någon som vet?

Det har till och från funnits en delhögkänsliga diafilmer upp mot ISO 1600, men de har blivit utmanövrerade av de negativa färgfilmerna som är lättare att använda och som har finare korn.

I lysrörsbelysning så är det klart bättre med negativ film. Ska du köra dia måste du nästan ha ett färgkorrektionsfilter på objektivet som stjäler en hel del ljus.

Precis som Magnus skriver är det viktigt att inte underexponera snabba negativa filmer som Fuji Superia 800. Tag därför som vana att alltid överexponera cirka ett steg.
Om du skall fotografera bröllop så tänk också på att kyrkor ofta är ljust målade invändligt, vilket lurar exponeringsmätaren och förvärrar problemet ytterligare.
mvh Mattias

ANNONS