Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av 70-300 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe76

Medlem
Du skall naturligtvis "önska dig" ett Nikon original 70-300 VR. Dom har drive på det du om du går in på Cyberphoto.
Mvh
JB
 
Inte för att vara sådan, men skillnaden mellan 1390/1490 kr och 4690 kr är rätt stor kan jag tycka då man inte direkt är någon höginkomsttagare. Så jag provar igen vilket av enbart de 2 ovanstående objektiv ska jag önska mig. Då dessa passar lagom för min nivå av fotografering.
 
OK, uppmärksammade inte att prisskilnaden var så stor. Men skall man döma av photozons tester, visserligen gjorda med Canon vad gäller Sigman och Pentax vad gäller Tamronen så skulle jag satsa på Tamronen. Detta objektiv är ordentligt mycket skarpare vad gäller kantskärpan. Sedan finns det andra egenskaper som ex snabbhet i autofokus o dyl man måste väga in. Jag har svårt att tro att ett objektiv som är påfallande dåligt med pentaxbajonett skulle vara ett helt annorlunda med Nikonbajonett, åtminstone vad beträffande skärpan. Nåväl, det finns kanske andra med annan erfarenhet eller åsikt.
MVH
JB
 
Har du läst recensionerna av respektive till att börja med.

Jag hade ett Tamron till min 400D å tänker inte säga annat än att d va prisvärt. Man fick alltså mer prestanda än va man betala för.. tycker jag. Ljussvagt? Ja.. men det är båda 2.. båda 2 är troligen oxå sämre över 200mm å upp till 300 men det kunde ja leva me.
 
Dom recensioner jag läst var här på fotosidan. Eftersom jag är nybörjare så har jag inte koll på "recensions-sidor" som man kan kolla på. Men tar gladeligen emot tips på sådana.
 
Inget av dem är ju speciellt superbra, men det tror jag du förstår av priset.
Tamron och Sigma har lite olika nischer som tredjepartstillverkare.
Tamron har i regel bättre optik (deras 90/2.8 och 28-75/2.8 mfl är ju i det närmaste legendariska i skärperacet), men har dragit in lite på det andra (byggkvalitet, långsammare fokus, osv).
Sigma är i regel tvärtom. Lite sämre optiskt (iaf i skärpa), men bättre byggkvalitet.
Ska man tro på det som sägs har Sigma mer problem med front/back-fokusering än Tamron.
I regel, som sagt.

Jag hade valt Tamron.

(Tänk även på att det finns bättre grejer till samma pris om du inte är emot begagnatmarknaden).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.