Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vaddå 1600 ASA på digitalkamera ???

Produkter
(logga in för att koppla)

bumerang

Avslutat medlemskap
Jag är ny på digitalt och har inte riktigt fattat hur denna inställning påverkar fotograferandet. Uppför sig en bildsensor verkligen på samma sätt som en film att det blir "grynigare" om jag "pressar" den?

Det talas i sammanhanget om "baszon" och "kreativ zon" (faktablad Canon 10D). Vad är det?
 
bumerang skrev:
Uppför sig en bildsensor verkligen på samma sätt som en film att det blir "grynigare" om jag "pressar" den?

Ja faktiskt, med film så pratar man korn, vid digitalfoto så ökar bruset.

Det är dock lättare att ha översende med filmkorn än digitalt brus.

Larsa
 
1: ja ungefär
2: basson är välan programmen för sport, porträtt och liknande, kreativ zon är bländarförval, manuell osv

hoppas du blev klokare!
 
bumerang skrev:
Uppför sig en bildsensor verkligen på samma sätt som en film att det blir "grynigare" om jag "pressar" den?

Sensorer har inte gryn. Film har helt enkelt olika fysisk uppbyggnad med olika känsligheter, medans en sensor bara förstärker de elektriska signalerna från sensorn. Detta resulterar i mer brus. Bruset kan i sig kräva att man skalar ner storleken på bilden för att få en bild med bra kvalitet, så den användbara upplösningen sjunker precis som med film.
 
bumerang skrev:
Är graderingen jämförbar? Bör man lägga sig på samma ISO-tal som man brukar göra?

Jag har använt väldigt lite film, och jag har bara en G1 som har väldigt dålig "brus-prestanda", så i fallet G1 är det digitala helt klart sämre. I fallet 10D/300D däremot är nog det digtala helt klart bättre. ISO 1600 är helt klart acceptabelt (jämförbart med ISO 200 på en Powershot G1, enl. mig)
 
bumerang skrev:
Är graderingen jämförbar? Bör man lägga sig på samma ISO-tal som man brukar göra?

Den ska vara det men enligt många testare så är iso:angivelserna på många digitalkameror ganska så ungefärliga.

Ett exempel jag såg var att Canon G3 vid 50 ASA låg ungefär på 80 ASA medan Olympus 5050z vid 100 ASA också låg på ca 80 ASA.


Larsa
 
Senast ändrad:
Hej

för att komplicera saken ytterligare så är det skillnad på brus o brus... en del kameror har ett mer acceptabelt brus, dvs mindre färginslag, än andra. Så den kamera du är intresserad av bör du kontrollera i detta avseende anser jag.

Mvh
Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.