ANNONS
Annons

Vad vinner jag vid byte till D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Ja, det vill säga om jag "vinner" så mycket i fråga om bildkvalitet och funktioner. En större display är ju mummn, men jag kommer nog sakna topdisplayen. Sen har den visst bara 3 fokuspunkter, och ingen AF-motor. I något test så gav den något bättre bilder än D50, vilket enligt testaren torde betyda att Nikon pillat lite med mjukvaran. (kanske bara mer direktskärpning under "Normal").

Sen skulle den ju då såklart vara lättare osv. Men frågan är väl om jag verkligen saknar något på D50. Hm..tror inte det. Fast såklart, en "live" display a la kompakter, hade ju varit najs men det fanns säkert en anledning till att Olympus tog bort detta från sin E-300. =P

Kanske är ett vettigare steg D80. Men det är ju fortfarande samma sensor som D40,D70, D70s - men jag antar att det väl är funktionerna och användarvänligheten men saknar om man köper någon dyrare kamera?

Men - om det nu bara är en mjukvarufråga beträffande att D40 ger bättre bilder - borde inte den exponeringsmjukvara (heter säkert något annat) kunna användas i D50? Över lag så har det ju inte kommit någon uppdatering på firmware och mjukvarusidan till D50. Är den så perfekt redan? *s*

Ha ett gott nytt år på er!

/Fredrik
 
Nix, jag tror inte du vinner tillräckligt mycket på en D40 jämfört med en D50. Möjligtvis om du vill ha en mindre och lättare kamera med några inbyggda bildredigeringsfunktioner. Men samtidigt tappar du som sagt AF-motorn och därmed flexibiliteten att använda en massa fina icke-AF-S-objektiv.

D40:n är väl främst tänkt som en enkel instegsmodell. Den naturliga uppgraderingen från en D50 borde mer vara D80 eller D200, tycker jag.

Bättre bildkvalitet gäller nog bara när man fotar i JPEG-format, RAW-kvaliteten torde bli densamma, det beror väl mer på vilket RAW-konverteringsprogram man använder.

Rent tekniskt kan man nog använda den förbättrade mjukvaran även i D50:n, men Nikon är ju ett kommersiellt företag som vilket annat och vill tjäna pengar på att sälja kameror. Så någon gratis uppgradering till gamla kameror (t.ex. D50) som drar nytta av utvecklingen som gjorts för nyare kameror tror jag knappast är att vänta tyvärr. Då vill de hellre sälja de nya kamerorna. Det är som att Volvo gratis skulle erbjuda dig en ny motor till din bil, bara för att det kommit nyare och bättre modeller på marknaden...

Det känns lite på ditt inlägg som att det suger i köp-tarmen. Om du inte saknar något på D50:n men ändå vill investera, lägg pengarna på annan utrustning som fler objektiv, RAW-konverterare, etc...
 
Hej, Håkan! Tack för ditt svar.

Jo, finns lite kryp i köptarmen - det måste jag inse. Sitter ju med ett 70-300 APO och ett Nikkor 18-70 och funderar på lite optik istället. Vill ha en "alldagslins", typ Sigmas 18-200 (utan stabilisering). Hört något om den? =) Ha ett gott nytt år!! =)

/Fredrik
 
Njae, jag är inte så bra på långzoomarna. Jag har själv ett 18-70 och ett 80-200 till min D50, vilka jag tycker funkar bra. Personligen funderar jag på en vidvinkelzoom, som t.ex. Sigma 10-20.
 
Då måste ju jag flika in att jag var på MediaMarkt igår och testade lite vidvinklar. Blev faktiskt köpsugen på det med, så du får gärna tipsa om du hört om det ena är bättre än det andra.

/Fredrik
 
nifo skrev:
Kanske är ett vettigare steg D80. Men det är ju fortfarande samma sensor som D40,D70, D70s - men jag antar att det väl är funktionerna och användarvänligheten men saknar om man köper någon dyrare kamera?
/Fredrik

nu vet ja inte om ja missupfattat dig kanske men, samms sensor r det juh absolut inte.. visst det är samma storlek, alltså det är juh inte en fullformatare eller mellan osv..

men D80 har juh samma som D200, alltså 10,2Mpixel sensorn, alltså inte alls samma som sitter i D50/70/70s/40
 
hehehe sånt som händer..

ja har själv en D50, kände att ja ville uppgradera.. främst för blixstyrning, batterigrepp, storlek, tyngd och hastighet hehe (en del grejjer)

så jag har en D200 på posten om några dagar =D
 
Mums. Vet inte riktigt vad jag ska göra med min kamera. Klurar på om jag (för att jag är så satans lat) ska byta mitt 18-70 och 70-300 mot ett Sigma 18-200 (den utan stabilistering). Men jag får la så mycket kassare kvalle på bilderna då. Men det där har jag ju redan babblat om. D200 verkar vara finfin när jag klämde på den igår. D80 är väl däremot den kamera som ligger mer realistiskt till för mig i dagsläget.

Satt för övrigt och försökte få till snygga macrobilder med mitt 70-300 (som då har fuskmacro). Körde med mitt nya stativ och fick för mig att allt skulle vara frid och fröjd (dessutom frid och fröjd utan blixten) - tji fick jag. Slängde alla bilder, såg för jäkliga ut: inte skärpa på någon trots att jag drog till på f22 som saftigast. Inomhus med enbart en taklampa som ljus. Vet inte hur jag tänkte.

Man lär väl sig hela tiden. Fick för mig att bilden skulle bli superb utan blixt osv. Känns som jag får tänka om lite. Fel objektiv först och främst, ljusstyrka 6 något *tjoar*. Kanske ska man fixa en macrolins, men nu blev jag ju sugen på en vidvinkel med...hehe..mycket vill man ha.

Lycka till med kameran!

/Fredrik
 
hahahaha jo minst sakt.. ja har gjort en hel del dundertabbar, tur är väll att det bara är tester och inget jobb än så länge :p

jo ja känner ävll lite behov av en vidvinkel.. har ett Tamron SP 28-75mm f/2,8 DI XR IF som standardgluggen.. sen har ja även ett gammal Nikkor AF-D 75-300mm f/5-5,6 typ.. gammal skjutzoom i helmetall. tror nog ja hällst vill ha ett nikon 70-200/300 VR 3,5 typ..men ack inte är dom billiga :p
 
schang skrev:
Rent tekniskt kan man nog använda den förbättrade mjukvaran även i D50:n, men Nikon är ju ett kommersiellt företag som vilket annat och vill tjäna pengar på att sälja kameror. Så någon gratis uppgradering till gamla kameror (t.ex. D50) som drar nytta av utvecklingen som gjorts för nyare kameror tror jag knappast är att vänta tyvärr. Då vill de hellre sälja de nya kamerorna. Det är som att Volvo gratis skulle erbjuda dig en ny motor till din bil, bara för att det kommit nyare och bättre modeller på marknaden...

Det för väl inte direkt diskussionen vidare, men just detta gjorde faktiskt Nikon när D70s kom. Man släppte en firmware-uppgradering till D70 med många av de mjukvarunyheter som kom med D70s.

http://www.dpreview.com/news/0504/05042002nikon70firmware.asp
 
GrAcK skrev:
Det för väl inte direkt diskussionen vidare, men just detta gjorde faktiskt Nikon när D70s kom.
Jaha, ser man på... ;-)
En (vild) gissning är att det kanske berodde på att D70s i sig var mer en uppgradering av D70:n än en helt ny kamera (jämför med D50 vs. D40). Men det var schysst gjort av Nikon, i vilket fall!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.