Annons

D70s-kit eller D50-Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ronis skrev:
Har sett rätt fräcka macro-bilder på vattendroppar som slår ner på en vattenyta. Vid nedslaget "studsar" ibland en ny droppe upp(hoppas ni förstår). Vilken slutartid behövs för att fånga ett dylikt förlopp ??
D50 har väl 1/4000 och D70 har 1/8000 som kortaste slutartid.....
Såna där bilder gör man med blixt. Slutartiden är oväsentlig.
 
Ingen som vill komma med sin syn på min fråga ovan ?? ;

Vilket hus är "mest kamera för pengarna" - D50 eller D70(med eller utan uppdaterad SW till D70s), om vi förutsätter att de kostar lika mycket ??

mvh/ Lasse
 
Vilket hus är "mest kamera för pengarna" - D50 eller D70(med eller utan uppdaterad SW till D70s), om vi förutsätter att de kostar lika mycket ??

Om det är som du skrev längre upp att du kommer att ha den som en familjekamera i främst automatikläget så låter D50 som ett bra val. Att köpa en D70 begagnat gör ju att du får kortare (eller ingen alls) garanti än en ny D50 och bildkvalitén är nog likvärdig. Har läst att D50 gör "varmare" bilder direkt "out of the box" medans man måste skruva på D70:ns parametrar för att få samma resultat.

Kitobjektivet som följer med D70:n är väldigt bra (iallafall för att vara just ett kitobjektiv) och tycker min ha läst att D50:ns inte är lika fint...

Jag har själv en D70s och är hemskt nöjd så ställ dig frågan hur mycket pengar du vill lägga ner från start och slå till, båda är väldigt bra kameror!
 
>Jonas
Tack för ditt svar.
Faktum är att det lutar åt en D50. Skulle ju då helst vilja ha en 18-70(samma kit-glugg som följer med D70/D70s). Verkar vara en "lagom" zoom. Läste någon stans att D50 fanns som kit med denna glugg fast inte i sverige.
Fördelen(tror jag) med D70 är ju att den är lite större än D50. Inte för jag har stora händer, men jag tycker man håller bättre i en något större kamera, typ D70/300D etc jmf D50/350D etc.
Du upplever inte D70s som "stor" ??

mvh/ Lasse
 
Stor? Nej, inte alls. Jag valde bort 350D trots att jag hade Canon gluggar/ blixt förrut just pga att jag tyckte den kändes både liten och "osmidig" (inte heller jag har speciellt stora händer). Nikonen känns bara helt rätt, knapparna finns på rätt ställen och man slipper in i menyerna medans man tar bilder, något som jag visseligen inte testat på 350D men läst att man visst kan behöva göra...

Jag har också hört talas om att det visst ska finnas D50 med 18-70 objektiv men aldrig sett några erbjudande i Sverige. Kanske skulle vara en idé att bara köpa huset och sedan försöka få tag på objektivet här på fotosidan beggat, verkar komma ut ett par sådana begangnade då och då (ser att det finns minst ett ute nu)!
 
Skärpedjupskontroll

Är livsviktig egenskap på en kamera....Det går inte p å ett vettigt sätt fota makro utan det. Även andra naturbilder gynnas av att man kan kontrollera skärpedjupet. När du väl lärt dig att använda det så kommer du aldrig vilja ha en kamera utan.

Mvh

Martin
 
Vet inte hur det är med de digitala husen men det borde funka på samma sätt.
Om man vill kolla skärpedjupet så kan man lossa objektivet lite grand då får man inställd bländare.

Men det kräver nog en hederlig glugg med bländarring. Det har väl inte DX-optiken?
 
Re: Skärpedjupskontroll

Norfen skrev:
Är livsviktig egenskap på en kamera....Det går inte p å ett vettigt sätt fota makro utan det. Även andra naturbilder gynnas av att man kan kontrollera skärpedjupet. När du väl lärt dig att använda det så kommer du aldrig vilja ha en kamera utan.
Har det på min gamla analoga Richo XR2s, och faktum är att jag använt funktionen på den. Hur aktiverar man skärpedjupskontrollen på D70(s) ?? Med en knapp, eller måste man in i menyer ??

mvh/ Lasse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.