Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tycks om denna kombinationen

Produkter
(logga in för att koppla)

Kung Orre

Medlem
Har hittat ett kit i USA där det följer med följande två objektiv:
* Tamron AF 28-80mm f/3.5-5.6 Aspherical Autofocus Lens
* Tamron Telephoto AF 75-300mm f/4.0-5.6 LD Macro Autofocus Lens

Som jag ser det är det väldigt prisvärt men frågan är, är dessa två OK (jag är ny på systemdigital området) objektiv att starta med?

Hade tänkt mig att de skulle sitta på en 400D (Rebel XTi).

Mvh

alternativt

Eller är dessa mycket bättre (jag vet att de är bättre men fråga är hur mycket ;-) )

Sigma 28-70mm f/2.8-4.0 Lens
Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 DG Lens

28-80 är överhuvudtaget ingen vidare rolig brännvidd till en 400D, eftersom du kommer att sakna vidvinkel. Moderna normalzoomar, som byggts med digitalkamerornas 'skenbara brännviddsförläning' i åtanke ligger snarare omkring 18-50, vilket ger ungefär samma bildvinkel som ett 28-80 gav på en analog kamera.

Kika t.ex efter Sigmas 17-70, som lär vara prisvärt. Sigmas 18-50/2,8 och Tamrons 17-50/2,8 kostar nån tusenlapp mer, och har bättre ljusstyrka.

/Per

Vilket pris hade du tänkt lägga på objektiv?
Hur mycket kostar kombinationen som du funderar på? Är det dom objektiv du tänkt dig börja med (vad jag menar, är att du inte har några andra objektiv från start)?

Det är inte bara objektiv, man köper hela kit med hus och allt. Ett annat pakeet innehåller Canons:
* EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
* EF 75-300mm f/4-5.6 III

Det kanske blir bättre som start?

Ja, du täcker in vidvinkeln bättre med 18-55:an, men den är inte direkt känd för att vara skarp, och alldeles för ljussvag för kyrkan om man inte vill använda blixt.

Vilken slant tänkte du lägga på kamera och objektiv?

Kameran blir en 400D. Objektiven är svårt att säga då rubbet köps i USA. Helre att ni ger prisvärda förslag (inget extremt) att börja med.

Avslutar med ett tack för ett forum med bättre respons har jag sällan besökt!

Valt klart?

Detta är iaf det som ser bäst ut just nu:
Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC
Sigma 55-200mm F4-5.6 DC

Då får jag rubbet med minneskort, hus, objektiv ovan plus lite lull lull för ca 7000. Då finns det lite att röra sig med när man vill byta objektiv i framtiden också.

Kommentar på Sigmaobjektiven?

Ibland gör en god natts sömn nytta!

Ändrade planer. Jag skippar kittet och kör på ETT bra objektiv istället.

Valen står mellan:
* Sigma 17-70/2,8-4,5 (2800 kr)
* Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro (3000 kr)
* Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF (3100)

Sista förslagen nu, sen stänger vi tråden =)

Mvh
Oskar

Kung Orre skrev:

* Sigma 17-70/2,8-4,5 (2800 kr)
* Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro (3000 kr)
* Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF (3100)
Själv hade jag valt mellan alt. 1 och 3.
Prioritera om du vill ha ljusstyrka över hela området eller 20mm extra (inte sååå stor skillnad...)

Jämförelse av olika brännvidder: (Tamron) Focal Length Comparison

Jag röstar för Tamron 17-50. Då kommer du inte sakna ljusstyrka, det kanske du gör med 17-70.

EDIT: Min förra post om 17-70 var baserad på budgetkombinationen, för att ursäkta mitt ombyte i rekommendation ;)
EDIT 2: Sen kan du köpa ett telezoom begagnat om du har behov av det, förlusten kan bli i princip 0 när du säljer det igen. :)
EDIT 3: Säkert att du fått det rätt med priserna? "Prisvärdenheten" på 17-70 sjunker isåfall, då det är nästan samma pris som i Sverige.

Senast ändrad:
Tjena Erik,

Även mina egna tankar lutar åt Tamrons 17-50. Håller med om att skillnaden inte var så stor mellan sv och usa, så jag "tjänar" mer på att ta de dyra prylarna.

Så, nu återstår bara till att beställa :)

Mvh
Oskar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar