Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tycker ni om min hemsida? Förslag tack

Produkter
(logga in för att koppla)
Arctic skrev:


Eller talar du om Javascript? Det är något helt annat.


Klart som glas att jag menade det...trodde alla visste det får ta på mej det...


Men nog om det, jag menade JavaSCRIPT inte stora java bajs...

Min/mina kompisars snack om SCRIPT går under java, mitt fel...


lycka till, nu s ka jag lämna denna lilla debatt och jobba med mitt...


Lycka till!
 
PjosK skrev:
använder man java till knappar eller andra länkar, blir det hur bra som helst!

har använt det och fått extremt bra kritik på det!

Skitsnack mao!

Och jag vet hur det ser ut om man "missbrukar" det, men till länkar eller liknande kan jag rekomendera det!

Bara för att du har fått bra kritik på sidor där du använt java till knappar så betyder det inte att det är skitsnack när jag rekommenderar han att inte använda det. Att lära sig java tar tid, och i det här fallet så är det helt onödigt.
Dessutom så är det säkert många (fortfarande) som måste ladda ner java för att kunna se det. Bara för några länkar.

Javascript däremot, är ju en helt annan sak. Men om han nu använder en wysiwyg editor så räcker det nog med att lära sig html i första hand.

Edit:
PjosK skrev:
Klart som glas att jag menade det...trodde alla visste det får ta på mej det...

Såg det nu. Det finns faktiskt folk som använder java i tid och otid. Kolla igenom amatörhemsidorna som ligger på passagen bara...
 
För att göra det hela kort. Hemsidan är ett skämt och så långt ifrån proffessionell man bara kan komma. Om du har ambitioner att fixa jobb med hjälp av din hemsida ger jag dig rådet att anlita en webdesigner som vet vad han sysslar med. Nu ser det för att vara helt uppriktig bara pajas ut.
 
Kontaktinfo?
Var i Sverige håller du hus? Ser mer gediget ut med postadress och fast telefonnumer utöver mobilnummret.
 
PjosK skrev:
Klart som glas att jag menade det...trodde alla visste det får ta på mej det...

Skrivar man något helt galet som i det här fallet dessutom är ett helt annat programmeringsspråk så är det bäddat för missförstånd och då får man vara beredd att ta skit.

Om man dessutom kan historien bakom javascript så drar man inte gärna slutsatsen java => javascript.

PjosK skrev:
Min/mina kompisars snack om SCRIPT går under java, mitt fel...

Pratar någon om skript med mig så tänker jag i första hand på sådant som shellskript och perl då jag hållit på en del med UNIX och Linux. Vad jag vill säga är att beroende på bakgrund så tolkar vi alla olika och det är normalt en dålig idé att använda samma jargong med andra människor som man använder med sina kompisar.
 
Jag ser att kommentarerna du fått antagligen gjort att du gått under jorden!
Nej, skämt å sido...
Det som sagts stämmer ganska bra, och du bad ju faktiskt om åsikter.

Jag har en lite grej som jag inte hittat bland inläggen, filstorleken på bilderna.
Det är helt orimligt att en bild som inte är större än 600x400 pixlar är på 700Kb, ner med den till max 70Kb, helst ännu mindre om det går, annars blir det olidligt långa laddningstider.
 
kreativ kritik

Äntligen lite kreativ kritik.

Ska fixa sidan senare.

Jag la ut denna forumsdel som en del av en undersökning jag har, om vad som händer när människor får fritt ge kritik om något.
Kritiken man får speglar mycket om hur personen själv är och fungerar.
De som mer "angriper" sidan eller mig om att det ser "barnsligt" ut eller "som min första hemsida" tyder mycket på egenkära människor, medan de som kan ge konkreta direktiv på något, är mer sansade och självsäkra människor med ett gott hjärta

Tack för era förslag, och det skulle vara himla kul att göra en sida som skulle falla alla till smaken... för den sidan.... EXISTERAR INTE.

Eftersom vi är ALLA olika.

Om det fanns någon som tänkte på VARFÖR jag har valt de färger som finns, eller någon som kan se vad bakgrundsbilden föreställer, så är det Paris.

För mig hör mycket fotograferande till Paris modevärld. Och valde därför Frankrike och Paris som tema.

Men..... hur kan någon som tittar mest på antalet färger som används eller hur mycket flash/java som finns på en sida, vad som egentligen existerar och där efter FÖRSÖKER tänka sig in i webdesignens tankegång?

Det är som om vi är ute och kör bil. Vad vi ser i trafiken hänger mycket på hur vi är som människor och intressen.
Om du kör hoj, så kommer du att se fler motorcyklar i trafiken än om du är helt ointresserad av det.
Eller om du precis har blivit förälder så kommer du att upptäcka hur det helt plötsligt finns fler barnvagnar än tidigare.

Tack för alla tips och råd.

Med vänliga hälsningar
Henrik
Pilot/fotograf/IT-tekniker/datalärare/statist och amatörskådis.
 
Re: kreativ kritik

Henrikz skrev:
Äntligen lite kreativ kritik.

.../Men..... hur kan någon som tittar mest på antalet färger som används eller hur mycket flash/java som finns på en sida, vad som egentligen existerar och där efter FÖRSÖKER tänka sig in i webdesignens tankegång?/...

I detta fall var det svårt att tänka sig in i webdesignens tankegång, för min del. Att använda sig av en färdig mall i Frontpage och samtidigt tala om att den skall användas professionellt går inte ihop i mitt huvud ;-)

Första frågan jag tänkte, var om du själv tyckte att sidan gav ett professionellt intryck. Borde kanske ha ställt den... Det finns ju faktiskt människor som TYCKER att en design liknande den du har på denna sida, ger ett seriöst intryck...

Exempel

En tankte var också att du kanske drev med oss ;-)

Ser fram emot nästa förslag på sida :)

mvh
 
Hej Henrik
Om jag förstod dig rätt var detta alltså ett "kritikexperiment", men att sidan ändå så småning ska ligga uppe med ursprungligt angivet syfte.

Nåväl, när du säger att viss kritik och då av det lite negativa slaget (barnslig, nybörjare) kommer från egenkära människor, då tror jag nog att du har missat mycket av det bra som denna kritik faktiskt erbjuder bara för att du reagerar för känsligt på den. Jag instämmer nämligen till fullo i all kritik, och jag menar absolut inget illa. Tvärt om bara väl. Genom att framföra denna kritik har personerna i fråga givit dig en mycket värdefull åsikt. Sedan måste inte all kritik innebära att du får en komplett manual till hur du bygger en vettig sida. Den kunskapen bör du nog tillägna dig själv. Annars hade ju personerna i fråga lika väl kunnat bygga en färdig sida år dig. Man får nog tacksamt ta emot den kritik som bjuds och inse att det finns olika nivåer. Nivå ett är kanske bara en åsikt (bra, dåligt, luftigt, barnsligt). Nivå 2 skulle kunna vara specificering av problem t ex (text på knapparna hamnar utanför, rörig, konstig bakgrundsbild. Nivå 3 skulle kunna vara förslag på åtgärd t ex mindre bilder typ tumnaglar, ramar runt bilderna. Nivå 4 konkreta förslag till förbättring inklusive åtgärd.

Alltså även nivå 1 kritik kan vara mycket värdefull. Speciellt på en sida som den du bad om att få kritik på. Denn håller helt enkelt så låg nivå formmässigt att det borde vara mycket värdefullt för dig att få detta påpekat.

Sedan när det gäller fotografierna skulle jag nog vilja tillägga lite kritik. De är ju en del av sidan och dess formgivning även om det ligger lite utanför webbdesignfrågan som sådan. Tyvärr håller bilderna genomgående inte en standard som jag tycker man bör ta fullt betalt för. Man kan nog förstå lite av den indignation som speglas i kritiken. Om det finns aktörer på marknaden som kallar sig fotografer och säljer tjänster till fullpris vilka inte håller en rimlig nivå urhålkas begreppet fotograf och det finns risk att yrkesgruppen får försämrat anseende. Bakgrunsfärgen och ljussättningen på porträtten är bedrövlig. För att få en vit bakgrund måste denna ljussättas separat. Porträtten har för stort skärpedjup med störande bakgrund. Kompositionerna och miljöerna är intetsägande.

Tja sedan finns det en gräns för hur mycket man orkar skriva. Sedan är det upp till personen själv att förbättra sig. Alla kan vi lära. Men snälla, ta inte något betalt för bilderna utöver självkostnad än så länge. Det bäddar bara för besvikelse.

Lycka till framöver. Allt gott önskar, Niclas Vestman
 
Ja.. även om kritiken kan kännas hård och orättvis så är det i alla fall något man borde reflektera över... Du skrev i forumet för att få åsikter, vilket du fick, ta åt dig istället o säg att du inte behärskar detta område...me vill ha tips och råd.

Sedan är fotografierna som sagt inte bra. Den andra sidan som du hade gjort som dök upp här var kanske något något bättre... men att sälja tjänster som tex tillverkning av proffsiga hemsidor, fotografering osv känns fel... Du har även missat skriva ut riktnumret på din andra hemsida... man kan inte förutsätta att alla vet att du bor i Stockholm. Även vi i Göteborg har långa nummer...

Något du verkligen borde fundera på är statistik.

Räkna efter hur många unika individer som här har kommenterat din sida, räkna sedan ut hur många som har varit negativa till den. Du kommer då komma fram till att alla utom du tycker den var ganska dålig. Då kan man sedan fråga sig, är det vi som har fel eller är sidan kanske dålig utan att du kanske märker det? Det brukar vara så att majoriteten har rätt....

Utan att på något sätt vara elak eller vara dålig människa så råder jag dig till att ta bort dina hemsidor, gör om dom helt, ha inte så mkt tjafs på dom "less is more" ju enklare sida desto mindre att klaga på...

Sedan tänk på det jag sa innan, skaffa tumnaglar istället för dina bilder du har nu.. låt "oss" få välja vilka bilder vi vill se utan att behöva vänta på att alla bilder ska laddas. Ta nya bilder som ersätter dom du har nu. Hemsidan ska ju representera det du säljer! Jag skulle aldrig vid mitt liv låta dig göra något jobb åt mig... tyvärr. Du talade om folks personlighet innan, säger inte en hemsida som denna lite om dig som peron också?

Lycka till och förbättra dom saker vi har påpekat så har du fått ut något av detta gnället :)
 
Nå väl

Det är ju himla tur.... att man har ett liv utanför detta.

För när folk börjar ta saker och ting för givet.... och andra fortsätter i deras bana, då vet man ju inte vad som är rikitgt.

Tex, så har jag inte använt Frontpage, vilket "experterna" här tror.

Sen har jag varit ute och tittat på de riktiga proffsfotografernas hemsidor.. och bilderna de visar... är mycket gryniga etc... för att få ner kbyten. Så hur lätt blir det då och se om en bild är bättre än en annans?

Men... får säkert ännu mer onödig skit för det sista jag skrev.
Så... ni som är bäst på att kritisera, och döma och vara jävliga.... ni har lyckats.

Det var nog sista gången jag la in ett inlägg här.

Jag ska ta nytta av vissa inlägg jag har fått.
Men de som har varit mer "angripande"....

Ni borde inte ens skriva, utan gå en charmkurs först.

Jag är som sagt ny här.. och vet inte hur man tar bort ett forum.
Skulle nog inte ha frågat någon här.. ok.. vissa är ju bra människor, men det finns för många killar här som ser detta som ett sätt att klanka ner och göra sig själva en tjänst att må bättre.

För.... hur min hemsida än är... säger INGET om hur duktig eller serviceinriktad jag är när det gäller bemötandet till en kund.

Sen får ni ta detta som ni vill.

Och ni som tänker fortsätta skriva annat än konstruktiv kritik...
Ber jag er att inte skriva alls.

Som ett ordspråk min mycket visa farmor sa:
"Om du inte har något snällt att säga, säg inget alls"

Så om jag kunde galra bort dessa, så skulle det bli bra här igen.

MVH
Henrik
 
Re: Nå väl

Henrikz skrev:
...Så om jag kunde galra bort dessa, så skulle det bli bra här igen...
Om du anser att någon inte följer forumreglerna så kan du rapportera det eller de inläggen.
Under varje inlägg finns en länk för ändamålet.
 
PjosK skrev:

...Bilderna är bra, saggar inte ner sidan utan den laddar fort...

Vilken sida tittade du på? För jag tittade på den som står i inlägget i början och mitt på första sidan är det en gigantisk bild förminskad med width och height attribut som med sina 60 sekunder att ladda ner, gjorde mig väldigt ointresserad att titta vidare.

Ska jag vara uppriktig så tycker jag att du ska låta någon annan göra sidan, ifall du vill använda den professionellt.

Om du ändå tycker att du ska göra den själv, så rekomenderar jag att du tittar på andra fotografers sidor. Fotografsida ska presentera FOTOGRAFIER, inte html-konst. Med andra ord ska en sån sida vara snyggt designad, men STILREN så att den inte stjäl uppmärksamhet från det som är viktigt.

Knappar med 4 färger? Hemskt!!!

Vilken teknik du använder spelar väl inte så stor roll, så länge den fungerar för din publik.

Lycka till.
 
Ah, nu läste jag resten av tråden. Jag kanske borde ha gjort det innan jag skrev eftersom jag just skrev de de andra redan sagt.

Men jag tycker det är konstigt att du reagerar så starkt.

Om jag inte är webbdesigner och inte har något konkret att anmärka på men ändå upplever sidan som amatörmässig, så har du ändå begärt mitt tycke i ditt inlägg. Gnäll inte då när du inte får höra det du VILL höra.

Hur många gånger har det inte hänt för mig att jag tar ett av mina fotoalster som jag kanske rent av är väldigt stolt över, och visar de för andra människor som kan då säga "nää, den var väl inte så bra. Den ser konstig ut."

Inte fan börjar jag då trampa och skrika och rulla på golvet.


I mitt liv får jag träffa människor som tror att de ska bli popstars. Men de har varken vilja att lägga ner arbete på det eller för den delen talang som krävs. Så tröttsamt är det att se att de verkligen TROR att de ska bli något. Jag bara väntar tills de frågar mig "vad tycker du om det jag gjort". "Du behöver MYCKET övning" eller "Jag tycker du ska syssla med något annat" skulle vara den största tjänsten någon gjort för dem.

Jag kan förstå att du blir lite upprörd över "Din sida ser ut som att en pajas har gjort den", eller hur man nu förmulerats. Det är kanske lite väl, men i all mening om du tänker tjäna pengar på din sida så ska du inte ha den där.

Ta bara den där sidan http://hem.bredband.net/zairit/ . Är det du som har gjort den? Iallafall, HUR har du tänkt med att sätta två textrutor på framsidan med datum och tid? DESSUTOM är det MIN KLIENTS datum och tid. Om jag är intresserad av det, så kollar jag antigen på min klocka eller i högra nedre hörnet på min dator. Inte minst, om min klocka är felinställd så kommer även "din" visa fel tid.

Så varför denna onödiga information? Är det coolt?
Coola saker som inte tillför plockas bort.

Själv jobbar jag för ett företag som gjort http://www.wolfsonmicro.com (inte som designer men som programmerare) och där kan du se hur en sida kan förmedla info utan att behöva vara "cool".

Du får gärna bli jätteförbannad, jättesårad, eller vad du vill men jag tycker att en människa som inte kan ta kritik, ska inte fråga efter kritik.
 
Kan inte uttala mej om bilder och laddningstider eftersom jag själv sitter på landet med modem... Och jag lyckas inte få bilderna nedladdade. Dessutom kapas texten på knapparna.

Men... personligen tycker jag att du kan strunta i knapparna helt! Använd ren text till länkarna! Det går också att göra snyggt.

Det blir också lugnare för ögonen om du använder så enhetlig textfärg som möjligt. Möjligen olika för länkar och brödtext.

Likaså framhäver en enfärgad bakgrund i neutral färg bilderna och blir samtidigt lugnare att se på.

Gör mycket mindre visningsbilder och se till att man kan klicka på dem om man är intresserad av större format.

Och som tidigare sagts, tänk på stavning, meningsbyggnad, särskrivning osv... Dåligt utformad text tar direkt bort intrycket av proffsighet.

Ha en särskild kontaktsida med alla uppgifter. De behöver inte finnas någon annanstans.
 
Först ber du om kritik och när du väl får den börjar du låta som en ”glass-nekad-femåring”
Det är personer som du som förstör för oss andra, vi som vill ha kritik för att utvecklas och komma vidare.
Nästa gång du vill ha kritik säg då inledningsvis att den inte får vara negativ eller säga något negativt om dina alster. Annars vet vi inte vilka spelregler du satt upp. Du borde be om ursäkt!
 
Ralfg skrev:
Först ber du om kritik och när du väl får den börjar du låta som en ”glass-nekad-femåring”
Det är personer som du som förstör för oss andra, vi som vill ha kritik för att utvecklas och komma vidare.
Nästa gång du vill ha kritik säg då inledningsvis att den inte får vara negativ eller säga något negativt om dina alster. Annars vet vi inte vilka spelregler du satt upp. Du borde be om ursäkt!

Håller med, lite underligt att be om folks åsikt och sedan bli förbannad när dom inte är positiva.. Bättre att låta bli att fråga om man inte vill veta.. Jag hade tagit till mig som en svamp om jag fått den kritik du (trådskaparen) fått och kanske börjat tvivla på om det verkligen är så bra det jag skapat.. Kolla på andra sidor som används professionellt och se hur dom ser ut, du lär inte hitta så många animerade knappar i dussintalet färger, inga röriga bakgrunder som stjäl uppmärksamhet, små bilder som är gigantiska och tar evigheter att ladda, osv, osv.. Som någon skrev tidigare: Less is more...

/Peter
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.